תוכנית ת"א למלחמה ברכב הפרטי: "עיר האופניים 25-25"
התוכנית האסטרטגית להעלאת שיעור רוכבי האופניים בתל אביב יוצאת לדרך: רחובות מרכזיים יהפכו למדרחובים ובמקביל ייסללו שבילי אופניים חדשים לאורך עשרות קילומטרים. "הציבור בשל לחלוקת המרחב הציבורי מחדש"
מדיניות החניה שונתה, המדרכות פונו ממתקני מחזור וטלפונים ישנים של בזק, נקבעו כללי שימוש מחמירים לקורקינטים וכלים שיתופיים - וזו העת למהפכה. ל-ynet נודע כי עיריית תל אביב החלה בקידום תוכנית אסטרטגית חדשה בשם "עיר האופניים 25-25" שנועדה להעלות לשיעור של 25 אחוזים את כמות רוכבי האופניים ברחבי העיר עד לשנת 2025. מטרת התוכנית, שנשמרה עד כה תחת מעטה חשאיות, היא לצמצם בצורה דרמטית את השימוש ברכב הפרטי ולהעלות לראש הפירמידה את הולכי הרגל ורוכבי האופניים שבמשך שנים נדחקו לאחור.
כחלק מאותה מגמה, הפך השבוע רחוב לוינסקי בדרום תל אביב למדרחוב, ובכוונת העירייה לבחון הפיכת רחובות נוספים למדרחובים, בהם הרחובות שינקין, חלק מרחוב אלנבי ועוד. בשיחות בהנהלת העירייה שהתקיימו בחודשים האחרונים הזהירו בכירי העירייה כי אם לא יחול מפנה בצמצום השימוש ברכב הפרטי עלולות התשתיות העירוניות לקרוס. בשנה הקרובה תחל העירייה בביצוע כמה פרויקטים מהירים במקביל, אחד מהם הוא התקנת פסי מתכת לעליית אופניים על מדרגות בשטחים ציבוריים, כדי להקל על התניידות עם אופניים ברחבי עיר. בישיבות פנימיות אף הועלו הצעות שבימים אלו נבחנות: פיתוח אפליקציה ייעודית לנסיעה על שבילי אופניים והקמת מרכזי אופניים קהילתיים בהם יינתנו שירותי הדרכה ותיקונים. בכוונת עיריית תל אביב לסלול בשנים הקרובות עשרות קילומטרים נוספים של שבילי אופניים ולמצוא פתרון עם משרד התחבורה שיאפשר תנועה רציפה על אותם שבילים מבלי צורך להמתין לרכבים בצמתים החוצים כבישים.
כחלק מהמלחמה ברכב הפרטי בוחנת העירייה להקים חניוני רכבים לתושבי חוץ בשולי העיר. אחד מהם ייבנה ב"רדינג" כפיילוט. עוד מתכננים להגביל כניסת משאיות פריקה וטעינה לשעות מסוימות במרכז העיר מינואר 2020 ולייקר את תעריפי החניה לתושבים בכחול-לבן על פי אזורים. בעוד כחצי שנה תיפול ההכרעה בנושא זה כשהעירייה תודיע על שינוי מדיניות חלוקת תווי החניה. עם תחילת העבודות על הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה במרכז העיר, במחצית הראשונה של שנת 2020, צפויים להיסלל שבילי אופניים נוספים ברחובות מרכזיים דוגמת ארלוזורוב, בן יהודה, הרצל ודיזנגוף כדי להקל על הכאוס הצפוי. במקביל תנסה העירייה להפעיל שאטל חינמי בזמן העבודות במרכז העיר בדומה לשירות ה"יפואית" שפועל באזור שדרות ירושלים ביפו. "הציבור היום בשל להבין שצריך לעשות שינוי תפיסתי ולחלק את המרחב הציבורי מחדש", אמר ל-ynet בכיר בעירייה. "הולך הרגל נמצא במרכז, אחר כך רוכב האופניים והכלים הזעירים ורק בסוף כלי הרכב".
בדיונים בהנהלת העירייה אמר רון חולדאי כי כחלק מהמלחמה בכלי הרכב הפרטיים תבחן העלאת מחיר החניה בצורה דרמטית. "באותם אזורים שבהם אנחנו לא רוצים שיחנו מחיר החניה צריך להיות גבוה מאוד ולמשך חצי שעה בלבד", הסביר ראש העיר. "אם זה יעלה 15 שקל לשעה אני מעריך שכמות האנשים שיכנסו למרכז העיר לצרכי חניה תרד. אחר כך נצטרך להכריע האם לתושבי העיר יש חניה חינם באופן שוטף והאם להגביל אותם לאזורים מסוימים כמו של מי שנכנס מבחוץ לעיר. אלו שאלות ערכיות, גם מעשיות, גם פוליטיות. אני מקווה ששר התחבורה הבא יבין את הדברים לעומק".
מנהל הרשות לתחבורה, תנועה וחניה בעיריית תל אביב, אופיר כהן, סקר בפני הנהלת העיר את המצב כיום ואמר כי "עוד יש לנו הזדמנות לכונן שינויים ולייצר היפוך פירמידה שבה הולך הרגל נמצא למעלה, האופניים נמצאים איפשהו במקום טוב למעלה, אחר כך התחבורה הציבורית ורק למטה כלי הרכב הפרטי", הסביר כהן שציין כי מדי יום נכנסים לתל אביב כ-650 אלף בני אדם מתוכם 350 אלף שמגיעים לעיר עם רכב פרטי. "יש דבר אסטרטגי שהתחלנו וזה לקדם תוכנית שהשם הזמני שלה הוא 'עיר האופניים' שהמטרה שלנו היא להביא תוכנית משולבת כדי שכמות משתמשי האופניים תגדל", אמר כהן. "מדובר על הרבה מאוד תשתיות, שינוי ברגולציה, בחינוך, באכיפה, בטכנולוגיות, בחניה ובכל מיני אמצעים משלימים. המטרה שלנו היא שתוך פחות משנה תהיה תוכנית ונוכל באמת לפתח את מערך האופניים עם שמירה על הולכי הרגל ושאר משתמשי הדרך". כהן ציין כי במקביל נבחנת האפשרות לחבר את שבילי האופניים בצמתים כך שתתאפשר נסיעה רציפה.
סגנית ראש עיריית ת"א ומחזיקת תיק התחבורה, מיטל להבי, אמרה כי בעירייה מתקשים לסלול כיום שבילי אופניים בגלל התנגדויות של תושבים שלאט לאט מבינים שלהחזקת רכב פרטי יש גם מחיר. "היום על כל שביל אופניים שאנחנו רוצים לבנות יש כל כך הרבה התנגדויות של תושבים בגלל שזה מגיע על חשבון חניות וכבישים", אמרה להבי. "אנחנו חושבים שצמצום שימוש ברכב הפרטי ייכפה עלינו, אם נרצה וגם אם לא נרצה, ואנחנו חייבים לייצר חלופות עם אופניים, כלים דו גלגליים וכלים זעירים. חלוקת המרחב חייבת להשתנות. היום מתוך שטח העיר, כ-20 אחוז זה דרכים, מתוכם רק שני אחוזים אלו שבילי אופניים. זה חייב להשתנות ולעלות".
מעיריית תל אביב נמסר כי "כחלק מהמדיניות העירונית לעידוד תחבורה בת קיימא העירייה מכינה תוכנית אסטרטגית 'עיר האופניים', פועלת עיריית תל אביב יפו להעלות לשיעור של 25 אחוז את כמות המשתמשים באופניים וכלים זעירים עד לשנת 2025. כמהלך מקדים בוחנת העיריה יישומם של מספר פרויקטים שייושמו במהלך שנת 2020, במטרה להעלות את מספר רוכבי האופניים והמשתמשים בכלים ברי קיימא באופן מיידי, כחלק מהחזון העירוני. בשנים הקרובות תוסיף העירייה עוד עשרות קילומטרים נוספים של שבילי אופניים, כמו גם חיבור הרשת הקיימת בדגש על רציפות בצמתים. בנוסף, פיילוט להתקנת פסי מתכת לעליית אופניים על מדרגות בשטחים ציבוריים ובחינת פיתוח אפליקציה שתעדכן על מצב שבילי האופניים והעומסים בהן ולטווח הרחוק - הקמת מרכזי אופניים קהילתיים".