45 הרוגים באתרי בנייה מתחילת 2019: "שנת דמים, חיי הפועלים הם הפקר"
חלף אלהווארין מחברון ופאדי חליליה מיפיע קיפחו היום את חייהם בתאונות עבודה באתרי בנייה בבאר יעקב ובלכיש. קרוביהם זועמים: "יש כאן רשלנות ברורה, מחכים לתוצאות החקירה". בדיקת ynet מעלה אילו סעיפים בהסכם שנחתם לפני שנה בין ההסתדרות למשרדי הממשלה בוצעו - ואילו לא
יום דמים נוסף עבר על אתרי הבנייה בישראל אתמול (חמישי), כששני עובדים קיפחו את חייהם בתאונות עבודה קטלניות. אחד מהם הוא פאדי חליליה, אב לארבעה מיפיע, בן 39, שנהרג כתוצאה מפגיעת חפץ כבר שנפל עליו באתר בנייה בבאר יעקב. ההרוג השני הוא חלף טלאל אלהווארין מחברון, בן 28, שנהרג באתר בנייה במועצה האזורית לכיש כתוצאה מקריסת קיר בטון. בכך טיפס מניין ההרוגים בענף המדמם מתחילת 2019 ל-45 הרוגים (מתוך 84 הרוגים בתאונות עבודה בכלל במהלך השנה, ב.פ.), זאת לעומת 38 במהלך 2018.
קרוב משפחתו של אלהווארין אמר: "לדעתי יש כאן רשלנות ברורה. תמיד שומעים על תאונות עבודה קטלניות, אבל לא ציפינו שזה יגיע גם אלינו". גם במשפחתו של פאדי חליליה נותרו המומים נוכח האסון: "קשה לנו לעכל את זה. מה נגיד לילדים שלו, שמחכים שיחזור לחיק המשפחה? אנחנו מחכים לתוצאות החקירה ובהמשך נדע איך האירוע התרחש ומי אשם בו".
העלייה החדה במספר ההרוגים בולטת וכואבת בעיקר נוכח ההבטחות הריקות מתוכן ברובן המכריע, שניתנו בחגיגיות ממש לפני כשנה, בהסכם שנחתם בין ההסתדרות למשרדי הממשלה.
ההסכם, שנחתם בתחילת נובמבר 2018, הובל בקול תרועה רמה על ידי יו"ר ההסתדרות דאז וחבר מפלגת כחול לבן היום, אבי ניסנקורן. מספר חודשים לפני כן החלה ההסתדרות לרכב על גבי המאבק שניהלו גורמים וגופים התנדבותיים, שתפס תאוצה בכותרות, והחלה לדרוש את שיפור הבטיחות בענף. בתחילת אותו החודש עלה המאבק מדרגה, לכאורה, כשניסנקורן איים לפתוח בשביתה כללית במשק אם הנושא לא יטופל.
כמה ימים לאחר מכן, לפני שאיום השביתה אמור היה להתממש, הודיעו ההסתדרות, שר האוצר משה כחלון, ומי ששימשו בתפקיד שרי הרווחה והשיכון דאז - חיים כץ ויואב גלנט - כי הגיעו להסכמות בדבר מתווה להסדרת נושא הבטיחות בעבודה ובענף הבניין בפרט.
המסמך שהציגו כלל שורה ארוכה של הבטחות מרשימות אך מורכבות לביצוע, שבחלקן כללו לוחות זמנים שכבר אז נדמו כבלתי-ריאליים, ובחלקן נותרו עמומות. לו היו מתממשות, ייתכן כי היו מביאות לשינוי הלכה למעשה בענף. רק שבפועל, רובן לא התממשו כלשונן, אם בכלל.
בדיקת ynet בסיוע "קו לעובד": מה נעשה ומה לא?
אחד הנושאים הכלולים בהסכם שכלל לא בוצעו, הוא הגשת ההמלצות להחלת חובת התקנת רשתות מגן מתאימות באתרי הבנייה - זאת במסגרת הצעדים שנועדו לטפל בסיבה המרכזית לתאונות עבודה קטלניות בענף: נפילות עובדים מגובה. ההסכם קבע הקמת צוות בין-מקצועי בהובלת מינהל הבטיחות ובהשתתפות משרד הבינוי והשיכון וההסתדרות, שאמור היה להגיש המלצות תוך שלושה חודשים - עד פברואר 2019. הוועדה הוקמה בינתיים, אך טרם גובשו המלצות.
ההסכם כלל גם נושאים משמעותיים נוספים שכלל לא בוצעו, בהם קמפיין ציבורי של 2 מיליון שקלים במימון משרד העבודה וההסתדרות, שאמור היה להעלות את המודעות לקטל באתרי הבנייה. עוד הבטחה שלא יושמה היא הקמת "קו חם" אינטרנטי וטלפוני במשרד העבודה והרווחה לדיווחים ותלונות על ליקויי בטיחות באתרי בנייה. עוד נקבע כי עובדים בענף יעברו השתלמות בטיחות בסיסית במימון ובאחריות המעסיקים ובהובלה מקצועית של מינהל הבטיחות – אך גם זה טרם בוצע. עוד נושא שלא יושם הוא הגברה של אכיפת חוק שעות עבודה באתרי הבנייה, בדגש על עגורנים, זאת על רקע הישנות מקרי תאונות המתרחשות בשל עייפות.
ההסכם גם הבטיח כי קבלנים שעוברים על הוראות הבטיחות יושעו ממרכזים ממשלתיים. ואכן, ב-30 בינואר השנה, פורסמו נהלים שנכנסו לתוקף כשבועיים לאחר מכן, שקבעו כי קבלנים שבאתריהם הוטלו שני צווי סגירה בשנה - יושעו מרשימת קבלן מוכר למשך שנה ולא יוכלו להשתתף במכרזי ממשלה. עם זאת, ההוראה אינה כוללת את התוכנית הממשלתית "מחיר למשתכן", ואם לא די בכך - בדיקה שערכנו העלתה כי גם הוראה זו אינה מיושמת על רקע ליקויים בהעברת המידע, כשקבלנים שקיבלו שני צווי סגירה ממשיכים להשתתף במכרזי הממשלה.
נושא משמעותי נוסף שלא יושם כמובטח, היה אימוץ התקן האירופאי לבניית פיגומים בתוך חצי שנה, כלומר, עד אפריל 2018. נוכח מחאה שהקימו הקבלנים בטענה כי לא יספיקו לעמוד בלוחות הזמנים – הושגה פשרה שדחתה את היישום ההוראה בחצי שנה נוספת, ונקבע יישום הדרגתי לפיו באתרי בנייה של מעל 30 מטרים יחויבו הקבלנים להשתמש בפיגומים חדשים בתוך חצי שנה, באתרים של 8-30 מטרים (עד 4-5 קומות) תוך שנה וחצי, ובאתרים עד שמונה מטרים בתוך שלוש שנים. כן נקבע כי פיגום קיים שיסומן על ידי היצרן המקורי כעומד בתקן החדש - יישאר בשימוש.
כמו כן, שר העבודה והרווחה אמור היה לקדם חקיקה שתרחיב את מעגל האחריות לתחום הבטיחות, כך שיכלול גם את מזמין עבודות הבנייה כדוגמת היזם - אך גם נושא מדשדש עדיין, כאשר טרם פורסמה טיוטת תקנות. בנוסף הובטח כי משרד הבינוי והשיכון יקדם תיקון לחוק רישום קבלנים, שירחיב את סמכויות רשם הקבלנים לפתוח בהליכי משמעות נגד קבלנים שהפרו כללי בטיחות, כשאמנם פורסמה הצעת חוק לעיון הציבור - אך היא לא קודמה בשל פיזור הכנסת.
הבטחה שכן יושמה היא הצעת החוק שנכנסה לתקוף בחודש מאי השנה, הקובעת מינוי עוזרי בטיחות, שמתפקידם לסייע למנהלי העבודה באתרי הבנייה. עם זאת, ההכשרות החלו באיחור וההערכות הן שלא קיימים מספיק עובדים שיכולים לאייש את התפקיד.
בנוסף, חלק משמעותי בהסכם נועד לטפל בתחזוקת והפעלת מנופים באתרי הבנייה - תחום פרוץ שבו מנופים ישנים לא מתחוזקים ונבדקים כנדרש - שאחת התופעות הנפוצות בו היא מכת השימוש ברשיונות מזויפים של מפעילי מנופים על ידי אנשים שאין להם כל הכשרה לעשות זאת. חלק מהצעדים שנמנו במסגרת זו בוצעו, וחלק לא.
הבטחה משמעותית נוספת שיושמה באופן חלקי, היא העלאת מספר מפקחי הבטיחות במינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, שמתפקידם לפקח על שמירת הבטיחות באתרי הבנייה. בזמן ההסכם היו כ-20 מפקחים על כלל האתרים בישראל, בעוד שההסכם הבטיח הקצאת 60 תקנים חדשים. בפועל, לפי הנתונים עליהם דיווח המינהל בקיץ האחרון, עד כה התווספו 43 מפקחים חדשים.
בצד החיובי ניתן לציין את הקמתה של יחידת החקירות המיוחדת פלס בלהב 433 של המשטרה, הפועלת מאז תחילת השנה בשיתוף עם פקחי משרד העבודה, כמו גם מבצעי אכיפה גדולים וראשונים מסוגם, שערך מינהל הביטחות במשרד העבודה בשנה האחרונה באתרי בנייה ברחבי הארץ, במסגרתם הוצאו צווי סגירה לעשרות אתרים. בחודש ספטמבר האחרון אף נרשם מעצר ראשון של קבלן בחשד לגרימת מוות ברשלנות בעקבות תאונת בנייה קטלנית – רמי שבירו מהקבלנים הבולטים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, שבאתריו נהרגו השנה שישה עובדים בתאונות עבודה, בהם ארבעת העובדים שנהרגו בתאונת קריסת המנוף הקטלנית שהתרחשה בחודש מאי האחרון ביבנה.
מ"קו לעובד" נמסר כי "רק לפני שנה נראה הדברים אחרת, דצמבר 2018 התאפיין באפס הרוגים. חודש לפני כן, בנובמבר, נחתם הסכם בין ההסתדרות למשרד האוצר שמטרתו הייתה שיפור בטיחות העובדים. המסר מצד כלל הגורמים, הרשויות ואיגודי העובדים, היה של אכפתיות שמשמעותה תהיה הרתעה. שנה אחר כך ואין זכר לדברים. יו"ר ההסתדרות מתנער מאחריותו לבטיחות העובדים, לא מוטלים עיצומים על קבלנים בשל ליקויי בטיחות, אתרי בנייה בהם נהרגים עובדים נסגרים ליומיים בלבד ונפתחים שוב ללא כל בדיקה של הליקויים והאם תוקנו. חקירת התאונות דלה עד מאוד.
"לכך יש להוסיף כי מרבית סעיפי ההסכם בין ההסתדרות לאוצר לא הושלמו או יושמו. ישראל בדרך למערכת בחירות נוספת, והעובדים ממשיכים בחייהם לשלם על היעדר מדיניות ומשילות.
היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, מסר כי "שנת 2019 היא שנת דמים קשה בתחום תאונות העבודה, מספר התאונות רק הולך וגדל וזאת חרף הקמתה של יחידת פלס בלהב 433 שאמורה היתה ליצור חקירות איכותיות יותר בתחום תאונות בעבודה ולהיות גורם הרתעתי משמעותי בתחום זה. חקירות מהירות ואיכותיות של תאונות הינן המפתח להגשת כתבי אישום ומניעת תאונות עבודה. עונשים קלים מעבירים מסר שלילי שחיי הפועלים הם הפקר".