"הנהג איבד שליטה": תיעוד מתוך האוטובוס והתחנה המרוסקת
קצין אגף התנועה של מחוז מרכז במשטרה אמר כי ממצאי החקירה הראשוניים מצביעים כי נהג האוטובוס שהתנגש ליד נתב"ג איבד את השליטה וסטה מהכביש. תיעוד: האוטובוס רגעים ספורים לפני התאונה
סנ"צ חי מזרחי, קצין אגף התנועה במחוז מרכז של המשטרה, אמר הערב (ראשון) כי התאונה בצומת בדק שליד נתב"ג שבה נהרגו ארבעה בני אדם אירעה ככל הנראה לאחר שהנהג איבד שליטה והתנגש בתחנה.
לדבריו, "בשלב הזה מוקדם להגיד מה גרם לתאונה, אנחנו נמצאים בשלבי חקירה ראשוניים. ככל הנראה ועל פי ממצאים ראשוניים נהג האוטובוס איבד שליטה, כתוצאה מכך פגע בתחנת ההסעה. עם הגעת כוחות ההצלה ראינו שיש ארבעה הרוגים מהתאונה ו-14 נוסעים נוספים פונו במצבים שונים לבתי החולים השונים".
נהג האוטובוס פונה לבית חולים כשהוא בהכרה ומצבו קל-בינוני. הוא מסר גרסה לחוקרים, שביקשו להבין מה הסיח את דעתו ובין היתר אם התעסק בנייד. "אין סיבה לסטות ככה", אמר אחד החוקרים בזירה.
התאונה אירעה סמוך לשעה 19:40. האוטובוס, שיצא מירושלים לחיפה בשעה 18:00 סטה מסיבה שטרם התבררה בתחנה מבטון - ותקרת התחנה פרצה דרך החלונות ונתקעה באוטובוס. כלי צמ"ה וטרקטור הוזעקו למקום לטובת פינוי האוטובוס.
חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום קבעו כאמור את מותם של ארבעת ההרוגים, ופינו לבתי החולים 14 פצועים נוספים, בהם אחד שמצבו בינוני ו-12 שנפצעו קל. כתוצאה מהתאונה כביש 40 נחסם לתנועה בשני הכיוונים מצומת תע"ש ועד לזירת התאונה. במשטרה קראו לנהגים לנסוע בדרכים חלופיות. מאגד נמסר כי האוטובוס סטה מסיבה לא ברורה מנתיבו ופגע בעוצמה בטרמפיאדה המבוטנת.
פרמדיקית מד"א גלי סופר סיפרה: "כשהגעתי למקום ראיתי אוטובוס נוטה על צידו, שעון על שיחים ושעל הגג שלו יש בטונדה גדולה. ביצעתי סריקה מהירה של הזירה, נהג האוטובוס שהיה בהכרה מלאה נלכד במושב, 6 מנוסעי האוטובוס שכבו לכודים בתוכו כשהם בדרגות פציעה שונות ופצועים נוספים במצב קל התהלכו בזירה.
"התחלתי את המיון הרפואי הראשוני על מנת להעריך את דרגות הפציעה של הפצועים, 2 פצועות קשה, אישה כבת 60 וצעירה כבת 18 חולצו תוך כדי טיפול רפואי ע"י כוחות הכיבוי והעוברו במהירות לניידות לטיפול נמרץ שפינו אותן במצב קשה לבי"ח שיבא, הפצועים שהתהלכו בזירה נבדקו ע"י הצוותים הנוספים של מד"א ופונו במצב קל לבתי החולים בסביבה".
דובר זק"א מוטי בוקצין סיפר: "מדובר בזירה מאוד מאוד קשה. כשהגעתי עוד היו פצועים בתוך האוטובוס, היו צעקות, היה ממש כמו שאומרים שדה קרב. הצוותים של זק"א יחד עם לוחמי האש עבדנו קשה לחלץ את הנפגעים. צוותי הכיבוי סייעו לנו להוציא את גוש הבטון הענק שפשוט המשיך מהתחנה וקרע את כל האוטובוס".
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל האשים את משרד התחבורה בכך שהתאונה נגרמה בשל נסיעה רציפה של נהגים בקו ירושלים-חיפה. מהארגון נמסר כי "נהיגה רצופה ללא הפסקה וללא תחנות ההתרעננות היא פצצה מתקתקת. אנו קוראים לשר התחבורה לאמץ את מסקנות ארגון נהגי האוטובוסים בישראל ולעשות הכל כדי שתאונות מזעזעות מעין אלה לא יהיו מנת חלקנו".
שר התחבורה עצמו, בצלאל סמוטריץ', הגיע לזירת התאונה. "זה אירוע קשה מאוד, הכביש פה טוב, מואר ורחב. אני נזהר מלקבוע מסקנות, אבל זה נראה כמו טעות אנוש", אמר.
לדברי סמוטריץ', "אנחנו רואים את כל התאונות הקשות, גם הבוקר וגם בתחילת השבוע, כל התאונות הם תוצר של חוסר זהירות של נהגים. לכן אני אומר, קחו אחריות, אסור בשום פנים ואופן להשלים עם זה. עזבו את הטלפון, הרדיו, והקפה, תתרכזו אך ורק בנסיעה".
בשל התאונה עלה מניין ההרוגים בתאונות הדרכים השנה ל-345 בני אדם. ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסרו כי בתקופה המקבילה אשתקד נהרגו 310 בני אדם. כמו כן, מתחילת השנה התרחשו 27 תאונות במעורבות אוטובוסים.