מתי אצלנו? עובדי ציבור בשווייץ יקבלו תשלום על זמן הנסיעה לעבודה
העובדים יוכלו לשהות 7 שעות במשרד במקום 8, או לדווח על שעות נוספות. התקנה לא חלה במגזר הפרטי
בשביל עשרות אלפי עובדי ציבור בשווייץ החלה השנה האזרחית החדשה בבשורה משמחת. כעת הם יוכלו לבלות פחות שעות במשרד, שכן תיקון בסעיף של חוק העבודה במדינה קובע כי הם יוכלו לחשב את שעות הנסיעה מהבית לעבודה וחזרה בחשמלית, ברכבת או באוטובוס כשעות עבודה ולקבל עליהן תשלום מלא.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זה המקצוע שבו תרוויחו 30 אלף שקל שנתיים לאחר התואר
סקר: 60% מהישראלים עסוקים יותר בעבודה מאשר בחיים האישיים
תנאי העבודה שלכם הורעו? אלו זכויותיכם
עם זאת, תיקון החוק קובע כי התקנה תושג בהסכם בין העובדים למעסיקים ולא תהיה חוק מחייב. כלי התקשורת בשווייץ דיווחו כי העובדים בשווייץ מבלים 62 דקות ביום בכבישים בממוצע בדרך לעבודה וממנה. מתוך הבנה כי רוב עובדי הציבור עוסקים בעת נסיעתם בענייני עבודה, במחשב הנייד שלהם ובטלפונים, והם זכאים, בכפוף לאישור המעסיק הישיר שלהם, לדרוש על כך תשלום מלא שייחשב בתנאי שעות העבודה. בפועל, הם יצטרכו לשהות בעבודה רק 7 שעות במקום 8, או לחלופין לדווח על שעות נוספות.
התיקון לסעיף "שיטות עבודה ניידות בניהול הממשל" נכנס לתוקף ב-1 בינואר 2020 ותקף לכל עובדי הממשל. עד כה, דווח בשווייץ, נרשמו רק מקרים חריגים שבהם מעסיקים ברמה הציבורית אישרו לעובדיהם תשלום על זמן הנסיעה לעבודה. לראשונה יש קו מנחה חוקתי שעשוי ליצור תקדים גם למדינות נוספות.
על פי הדיווח בשווייץ, במגזר הפרטי לא צפוי שינוי, ורוב העובדים רק "יכולים לחלום" שהמעסיק שלהם יתגמל אותם על זמני הנסיעה שלהם למקום העבודה ובחזרה. על פי העיתון בליק, סקר רחב היקף מגלה כי רק 8% מעובדי המגזר הפרטי השיבו כי הם רשאים לקבל תשלום מהמעסיק על הזמן שבו הם מבלים על הכביש בדרך לעבודה.
ארבעת איגודי העובדים במגזר הציבורי הם אלה שדרשו בשנה שעברה מהממשלה לפעול כדי להגמיש את התנאים. שווייץ היא כנראה המדינה הראשונה שבה מיושם חוק שמיטיב עם עובדי המדינה בעניין התגמול על זמני הנסיעה לעבודה. בארה"ב דווח על מקרים ספציפיים, שונים ממדינה למדינה, שבהם קיבלו עובדים אישורים חריגים לכלול את זמני הנסיעה. אלא שברמה הפדרלית, בית המשפט העליון בארה"ב דחה בעבר דרישה גורפת כזאת.
האיחוד האירופי קבע לפני כשלוש שנים כי עקרונית, על מעסיק לשלם לעובדים על הזמן שהם מבלים בכביש, אבל רק במקרים שבהם לעובדים אין משרד בפועל, והם יוצאים למשימות שונות מביתם בנסיעות שנמשכות זמן רב.