יעיל גם בעננות: מל"ט הלייזר שיארוב למטחים בשטח האויב
פריצת הדרך הוצגה אתמול, אך בתעשיות הביטחוניות כבר לוטשים עיניים לשלב הבא והמהפכני בפרויקט הלייזר. גרסה מוקטנת למטוס הודגמה והיא תוכל לשגר אלפי אלומות לייזר מעל שטח האויב במשך שעות. השלב הראשון: בחינה על מטוס הרקולס. "אין חישוב כמה מיירטים נשארו במחסנית"
שאפתני, אך בר השגה: כך מגדירים גורמים בכירים במערכת הביטחון ששוחחו עם ynet את הסיכוי שמערכת הלייזר ליירוט רקטות מהאוויר תוכרז מבצעית. אתמול הכריז משרד הביטחון כי החלק הקרקעי של המערכת המהפכנית צפוי להיפרס בעוטף עזה כבר בסוף השנה כניסוי שטח.
בתעשיות הביטחוניות הגדולות שנכנסות כעת לפרויקט, אלביט מערכות ורפאל, לוטשים עיניים כבר לשלב הבא - שנשמע כמדע בדיוני: מטוס גדול ללא טייס, כגון ההרמס 900 של אלביט, משגר מהשמיים קרני לייזר כמעט ללא הגבלה, שמיירטים רקטות, טילים ומזל"טים של האויב, בשטח האויב, רגעים בודדים לאחר ששוגרו. אם החלק הזה בפרויקט של מחלקת פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון יצליח, תהפוך ישראל לאחת הראשונות בעולם שמשיגה יכולת ליירט בלייזר ממל"ט, אם לא הראשונה.
היתרונות של יירוט מהאוויר בלייזר עצומים וחסרי תקדים בשדה הקרב. המל"ט טס מעל לגובה העננים, ובכך משלים את הפער של מערכת הלייזר הקרקעית, שתלויה בקו ראייה פתוח, ולכן לא יעילה בימים של עננות. בנוסף, את המל"ט, מעצם היותו לא מאויש, ניתן להטיס עמוק בשטח האויב גם לפני מבצע חשאי לסיכול התעצמות האויב, כמארב אווירי לשיגורי הרקטות או טילי הנ"מ של האויב נגד מטוסי חיל האוויר, שיגיעו במהלך התקיפה או אחריה.
כשמל"ט הלייזר טס בגובה רב מעל שטח האויב, הוא יכול לשגר את אלומות הלייזר בשניות הספורות מיד לאחר השיגורים, לפני שיגיעו לגבול האווירי עם ישראל. "בכך ייחסכו אזעקות, ובניגוד למערכות הגנה אקטיביות קינטיות כמו כיפת ברזל, עם הלייזר אין כלכלת קרב שמחשבת כמה טילים מיירטים נשארו במחסנית", אמרו הגורמים הביטחוניים.
לדבריהם, "מהקרקע ניתן לשדר אלומות ללא הגבלה ומכלי הטיס יהיה ניתן בכל מעוף לשדר מאות ואף אלפי אלומות לייזר, בהתאם לכמות הדלק שהמל"ט הגדול יישא. בעתיד גם לכך לא תהיה הגבלה. בכך ניתן ליירט בלייזר בטווחים רחוקים, גם שיש עננות ואובך, כי כל הרקטות והטילים יוצאים מעל לקו העננים לאחר שיגורם".
המהלך כבר קורם עור וגידים: תחילה מפתחי הפרויקט יתקינו את מערכת הלייזר האווירית על גבי מטוס תובלה מאויש, הרקולס של חיל האוויר, כדי לנסותו ממעוף הציפור. אם ניסויי השטח יצליחו, ייתכן שהמערכת תוכרז מבצעית בגרסתה האווירית כבר בעוד שלוש או ארבע שנים.
בנוסף, הביטחון שהתקבל ממערכת יירוט הטילים נגד מטוסים אזרחיים "מגן רקיע" שפותחה על ידי אלביט מערכות, גם היא מופעלת על ידי קרני לייזר וכבר מבצעית זה כמה שנים, חיזקה את המפתחים כי הדבר יותר מאפשרי, גם בתצורה צבאית נגד מטחי רקטות וטילי נ"מ.
באלביט מערכות, שאחראית גם על משדרי הלייזר עצמם שהופכים את ריכוז האלומות מהם לקטלניות, כבר הדגימו למשרד הביטחון יכולת למזער את המערכת מגרסתה הקרקעית לזו האווירית. בגרסה האווירית, המל"ט יוכל לטוס שעות ארוכות ועם מערכת הלייזר יוכל להגן גם על עצמו אם האויב ינסה להפילו, באמצעות חיישנים ייחודיים לזיהוי איום שעושה את דרכו לעבר המטוס הלא מאויש.
במהלך התדרוך אתמול שערכו בכירי מפתחי המערכת במשרד הביטחון לכתבים, לא נשמעה האמירה המוכרת כי "לא ניתן להבטיח כיסוי הרמטי עם מערכת הלייזר". אמירה זו נשמעת כל העת מאנשי חיל האוויר באשר למערכות הגנה קינטיות ככיפת ברזל, ששמרה על אחוזי הצלחה מרשימים גם בשנה האחרונה, כ-85%.
"גם אם מערכת הלייזר תטעה ולא תצליח ליירט את אחת הרקטות, כיפת ברזל תגבה ותוכל לשלוח טיל מיירט לעבר המטרה", ציינו הגורמים. "עם הלייזר אתה לא צריך לסווג או לתעדף מה הולך לשטח פתוח ומה ייפול בשטח מאוכלס. אנחנו לא מאמינים בכיסוי הרמטי גם על ידי הלייזר, אבל במחקרי ביצועים שבוצעו לפרויקט, כמות היירוטים הייתה גבוהה מאוד. ועדיין, כשל טכני יכול להביא לכך שלא כל רקטה תיורט".
המצלמה שפותחה במיוחד עבור הפרויקט ותותקן למערכת הכוללת נחשבת לאחת המתקדמות בעולם, עם יכולת ראייה ומעקב לטווח של קילומטרים, בזוויות שונות ומשתנות תוך כדי מעוף. "הלייזר 'יושב' על המצלמה, ממש כמו תיאום כוונות בנשק הלוחם", הגדירו הגורמים.