הקמת הרכבת הקלה בתל אביב תתייקר בחצי מיליארד שקל
בפגישות שערכו מנהלי נת"ע עם משרדי הממשלה נרמז כי תידרש תוספת תקציב להשלמת הקו הראשון של הרכבת. הערכות: ייתכן עיכוב נוסף בפתיחת הקו
חברת נת"ע, שמקימה את מערך הרכבות בגוש דן, צפויה לדרוש תוספת של 400-500 מיליון שקל להשלמת הקו הראשון של הרכבת הקלה. כך נודע ל"ממון" ול-ynet.
משרד הכלכלה הקפיא את מכרזי הרכבת הקלה בת"א
בכירי נת"ע מתפטרים: דגל אדום בקו האדום
תחנות הקו האדום של הרכבת הקלה ימוגנו
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר ערכו מנהלי נת"ע פגישות במשרדי הממשלה, כולל באגף התקציבים, כדי להציג את ההתקדמות בפרויקט לקראת ישיבה עם שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' שצפויה בימים הקרובים.
במהלך הפגישות עם האוצר עלו הערכות שהפרויקט לא יושלם במועדו, כלומר באוקטובר 2021, חרף הבטחותיהם של מנהלי נת"ע ושל שר התחבורה הקודם ישראל כץ מאמצע 2019.
במשרדי הממשלה חוששים שקופת המדינה תתבקש לממן תוספות פיתוח לפרויקט שנאמדות בשלב זה ב-400 עד 500 מיליון שקל. מדובר בתוספות שיחרגו מהתקציב שאושר לקו הראשון, שהוא כ-17 מיליארד שקל.
הקו כולל 24 ק"מ של מסילה, חלקה תת קרקעית וחלקה עילית, שתחבר בין פתח תקווה, תל אביב ודרום בת ים.
במשרדי הממשלה מעריכים כי בקרוב יידרשו תוספות תקציב על אף שלפני שבועות אחדים נת"ע דיווחה לממשלה על כך שהגיעה לפשרות מול ספקים על בסיס עודפי תקציב, בהיקף של כ-70 מיליון שקל.
רוב עבודות ההנדסה האזרחית (כמו חפירות והקמת תחנות תת־קרקעיות) עומדות בלוח הזמנים המקורי. העיכוב המסתמן בהשקה, כך לפי מקורות במשרדי הממשלה, הוא בחיבור המערכות החשמליות, האיתות והתקשורת, שעבורו תידרש תוספת התקציב.
פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן נועד להקל על העומס התחבורתי הגובר בשנים האחרונות. הפרויקט אמור להוריד מהכביש 50-100 אלף מכוניות ולהסיע כ-60 מיליון איש בשנה.
הפרויקט החל ב-2010 עם תקציב של כ-11 מיליארד שקל ונקבע לו מועד פתיחה לשנת 2017. כעת מעריכים במשרדי הממשלה כי מועד ההשקה שמסתמן הוא המחצית השנייה של שנת 2022.
המידע על מצב הפרויקט החל לזלוג גם לחברי דירקטוריון נת"ע, ולפי פרסומים בסוף השבוע האחרון, בישיבה שנערכה ביום רביעי נאמר לחברי הדירקטוריון שייתכן עיכוב בפרויקט, שעוד מוקדם לדבר על ממדיו או לאמוד אותו כספית.
לפני כחודש שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' ביקש מהנהלת נת"ע להעביר לו דוח על העיכובים האפשריים לקראת השקת הקו במועדו, כלומר בעוד כ-21 חודשים.
לפני כשלושה שבועות, עם דליפת הפרסומים הראשונים שהקו אולי לא ייפתח בזמן, סמוטריץ' פירסם הודעה מטעמו ובה כתב: "דחיית מועד פתיחת הרכבת הקלה אינה מקובלת. הנחיתי את הנהלת נת"ע ואת גורמי המקצוע לעשות הכל כדי לבצע בהתאם ללוחות הזמנים. אם יש קשיים - תפקידם למצוא את הפתרונות וחזקה עליהם שכך אכן יעשו". כעת נותר לראות כיצד סמוטריץ יגיב למציאות החדשה.
מנת"ע נמסר בתגובה: "מנכ"ל החברה מסיים בימים אלה את תהליך התיקוף, בו נבדקות כל הפעולות ההכרחיות על ציר הזמן להתחלת הפעלה תקינה ובטוחה של הקווים. תוך כדי התגלה מידע רב משמעות הנוגע לגורמים אשר התריעו על חריגות עוד טרם כניסת ההנהלה הנוכחית לתפקיד. מידע מקצועי זה ומידע נוסף יובא בקרוב לידיעת השר והדירקטוריון. נתע תקדם צעדים המתבקשים כדי להביא את הפרויקט לסיום מהיר".