חברת המזרנים קספר חולמת על שווי של יותר ממיליארד דולר
בין בעלי המניות של חברת המזרנים מסן-פרנסיסקו החביבה על המילניאלס בארה"ב - קרן ויזרע של יצחק מירילשווילי
כלכלת שינה. אם המשקיעים בוול-סטריט ישתכנעו שיש דבר כזה, תוכל קספר להנפיק לפי שווי של יותר ממיליארד דולר עליו היא חולמת. אבל אם לאחר קריאת התשקיף שהגישה בסוף השבוע המשקיעים יחליטו כי החברה מסן-פרנסיסקו עוסקת בייצור ובמכירת מזרנים, המשימה תהיה מורכבת יותר.
בחצי שנה: חברות הקנאביס איבדו 2.4 מיליארד שקל
איך הפכו 100 דולר בנטפליקס ל-3,500 דולר? סיכום עשור במניות
אחרי העליות של 2019: האם זה הזמן להיכנס לשוק?
מהקמתה ב-2014 הצליחו חמשת מייסדי קספר הצעירים למצב את החברה כסטארט-אפ, אפילו כזה שמעורר הייפ בעיקר בזכות סיוע של סלבס, מלאונרדו די קפריו ועד הראפר 50 סנט, שהפכו למשקיעים בה.
על הגל האופנתי הזה גייסה קספר 350 מיליון דולר, חלקם מקרן הון הסיכון ויזרע של יצחק מירילשווילי הישראלי, שמופיע בתשקיף ההנפקה כמי שמחזיק מעל 5% מהחברה.
ויזרע (rainfall ventures) של מירילשווילי ושותפו רון רופא השקיעה בקספר כבר בסבב הגיוס הראשון שלה ב-2014, שהסתכם ב-1.6 מיליון דולר בלבד, כך שאם ההנפקה תצליח יהיה זה אקזיט מרשים. בהמשך השתתפה ויזרע בסבבי גיוס נוספים, בהם גם סבב B ב-2015, ובו גייסה 55 מיליון דולר לפי שווי של 550 מיליון דולר.
מירילשווילי רשם אקזיט של מיליארד דולר ממכירת הגרסה הרוסית של פייסבוק, VKONTAKTE, וכיום הוא בעלי ערוץ 20 ומשקיע בישראל לצד אביו מיכאל מירילשווילי. השותף השני רון רופא היה בין מייסדי פלאריום, חברת הגייימינג שהקימו קרובי משפחתו של מירילשווילי ונמכרה לחברה אוסטרלית בחצי מיליארד דולר.
בתשקיף מתרחקת החברה משימוש במונחים כמו מזרן, כרית או מצעים ומכנה את עצמה "חלוצת כלכלת השינה". המינוח מכוון להילה ההייטקית שלה, שכוללת מייסדים צעירים, קצב צמיחה מהיר של הכנסות, וכמובן - הפסדים גבוהים.
הפסדי קספר נובעים ברובם מהשקעה מסיבית בשיווק. עד סוף 2018 השקיעה החברה 422.8 מיליון דולר בשיווק, מה שתרם רבות לגירעון של 232 מיליון דולר. בין 2016, אז מכרה ב-169.1 מיליון דולר, ועד ספטמבר 2019 הוכפלו הכנסותיה ל-312.3 מיליון דולר. בין 2016 ל-2018 צמחה בקצב שנתי ממוצע של 45%, אך הקצב הואט ל-20% בתשעת החודשים הראשונים של 2019. את 2018 סיימה בהפסד של 92.1 מיליון דולר, ובתשעת החודשים הראשונים של 2019 הפסידה 67.4 מיליון דולר.