טיסה נדירה: דגם הבואינג שהתרסק נחת בנתב"ג
אחרי חודשים של קרקוע עולמי, מטוס 737 מסדרת MAX המריא מפולין לתחזוקה בתעשייה האווירית. את הדרך הוא עשה בגובה נמוך במיוחד, כדי לנטרל את המערכת האוטומטית שגרמה לאסונות
מטוס של חברת התעופה "אינטר אייר" הפולנית מסוג בואינג 737 MAX 8 - שמקורקע בכל העולם לאחר התרסקות מטוס "אתיופיאן איירליינס" בחודש מרץ האחרון - עשה היום (ד') את דרכו מוורשה לנמל התעופה בן גוריון. המטוס, שנחת לצורך טיפולי תחזוקה בחטיבת המטוסים של התעשייה האווירית, טס בגובה נמוך במיוחד עם "מדפים" במצב חריג, כדי להתגבר על מערכת המחשוב הבעייתית שגרמה לאסונות.
במשך חודשים ארוכים לא נראו מטוסי בואינג 737 מסדרת MAX של חברות מסחריות באוויר, עד שהמטוס בן השנה (שסימונו SP-EXB), מדגם MAX 8, קיבל אישור מיוחד להמריא לישראל ולחלוף מעל אירופה. על מנת להתגבר על מערכת הייצוב האוטומטית MCAS, שאמורה למנוע הזדקרות של אף המטוס, המריא המטוס לישראל באופן יוצא דופן עם מדפים (החלקים הדינמיים שבכנפיים) במצב 1, כלומר כמעט סגורים.
המערכת פועלת באמצעות חיישן שמזהה את זווית המטוס ומבצע סטייה אוטומטית, וזיהוי שגוי שכזה הוביל לשני אסונות אוויריים. אולם כאשר המדפים במצב הראשון המערכת מנוטרלת. מצב הטיסה החריג הוביל לכך שהמטוס שייט בגובה של 19 אלף רגל בלבד, במקום גובה שיוט שגרתי העומד על יותר מ-30 אלף רגל.
מאז קרקוע מטוסי ה-MAX של בואינג נרשמו טיסות מעטות מעל יבשת אירופה, כולן לצורכי אחסנה. בימים אלו ממריאים מטוסי MAX לטיסות מבחן מטעם בואינג בשמי ארצות הברית לאחר שעודכנה בהם תוכנת הטיסה.
המטוס, שנחשב לדגם הנמכר ביותר של ענקית התעופה האמריקנית, קורקע בחודש מרץ האחרון לאחר התרסקות מטוסי "ליון אייר" ו"אתיופיאן איירליינס" בתוך חמישה חודשים. באסונות נהרגו בסך הכול 346 אנשים, בהם שני ישראלים: אברהם מצליח ושמעון ראם ז"ל, שהיו על המטוס האתיופי. מאז ההתרסקות האחרונה נמצאת בואינג במשבר חמור שהוביל לירידות חדות בהכנסות החברה, לצניחה בשווי המניה ולהדחת המנכ"ל דניס מילנברג.