זיכוי דוחה שבת: למה זוכה הנהג שלא ציית לתמרור?
נהג שנסע בעיר העתיקה בירושלים בשישי בערב קיבל דו"ח על כך שלא ציית לתמרור הקובע שהכביש סגור "בשבתות ובחגים". בצעד חריג, בית המשפט לתעבורה זיכה אותו מאשמה. הסיבה: ניסוח השלט עלול להישמע לשתי פנים, כאילו האיסור חל רק על יום שבת עצמו
מתי נכנסת השבת? לפי היהדות, בשישי אחר הצהריים. לפי בית המשפט לתעבורה בירושלים, רק למחרת.
לאחר שהתנתקו: פרטנר המשיכה לחייב ואז פנתה להוצאה לפועל
עיכובי אספקה, פגמים והטעיות: על אילו אתרים התלוננו השנה בזק בינלאומי לא עומדת בחוק הטכנאים
בליל שישי, בשעה 20:18, נהג פ' בכביש בעיר העתיקה בירושלים. שוטר שהיה במקום תפס אותו ונתן לו דוח על אי-ציות לתמרור הקובע שהכביש סגור לשני הכיוונים "בשבתות ובחגים".
בבית המשפט, שם יוצג פ' בידי עורכי הדין אסף ולירון אורון ממשרד אילון אורון, התמקד הדיון בשאלה האם התמרור משמש איסור כניסה מרגע כניסת השבת בשישי ועד מוצאי שבת, או רק ביום שבת עצמו, כפי שטענו הנהג וסנגוריו.
השופטת שרית זוכוביצקי-אורי ציינה בפסק הדין שהמחוקק לא הגדיר את המונח "שבת". לדבריה, סביר שהרשויות ביקשו לסגור את קטע הכביש שממוקם ברובע היהודי בלילות שישי, בשבת ובחגים כדי להתחשב ברגשות המתפללים, וכדי להבטיח את שלומם של הולכי הרגל הרבים באותם מועדים. עוד כתבה כי יש תקדימים לכך שכאשר מדובר בשבת יש להתייחס אליה לפי ההלכה היהודית,כלומר משישי אחר הצהריים שלפניה.
אך זה לא הכל. השופטת קבעה גם כי ניסוח השלט בכל זאת עלול להישמע לשתי פנים, וליצור ספק בקרב הנהגים בנוגע למתי בדיוק תקף האיסור.
"המסר המצוין בתמרור אינו ברור דיו, דבר המעורר ספק באשר לאשמתו של הנאשם", הסבירה השופטת, "גם השוטר שהעיד בפניי אמר כי משום שאינו מתגורר במקום ייתכן שגם הוא היה טועה בשעות הכניסה. משכך אני סבורה שהמסר 'שבתות וחגים' אינו חד־משמעי ומאפשר יותר מפרשנות אחת, באופן המעלה ספק לטובת הנאשם", וזיכתה את הנהג.