שתף קטע נבחר

תקלה: מטוס F-35 חשף את עצמו בתרגיל מעל הכור בדימונה

מטוס הקרב החדיש ביותר של צה"ל נקלט בתוכנות מעקב בינלאומיות כשחג בגובה 31 אלף רגל מעל הקריה למחקר גרעיני. הוא שידר אות "תקלת קשר"

 

 

חמקן F-35 של חיל האוויר ("אדיר") חשף את מיקומו בצהריים (יום ב') כשפתח משדר לא-מוצפן בתרגיל של חיל האוויר בעת שחג מעל לקריה למחקר גרעיני בדימונה. הדיווח על כך מתפרסם לראשונה ב-ynet באישור הצנזורה הצבאית.

 

פתיחת המשדר הלא-מוצפן איפשרה לתוכנות מעקב אחרי מטוסים אזרחיים דוגמת FlightRadar24 לעקוב אחריו. לפי נתוני המשדר, מטוס הקרב החדיש ביותר של צה"ל חג מעל לקריה למחקר גרעיני בגובה 31 אלף רגל ובמהירות של 600 קמ"ש. האירוע החריג התרחש לקראת השעה 12:00 בצהריים ונמשך כ-20 דקות.

מכ
מיקום המטוס נקלט בתוכנות מעקב בינלאומיות(מתוך: Flightradar24)

ארכיון מטוס f-35 חיל האוויר מעל חצרים (צילום: AP)
מטוס F-35 מעל חצרים. ארכיון (צילום: AP)

המטוס שידר במהלך הטיסה "תקלת קשר". מטוסים משדרים באמצעות משדר קודים מוסכמים (Squawk) כשהם נתונים באירועים ביטחוניים או כשהתגלתה תקלה. בין אותות השידור המוכרים: 7500 - חטיפה, 7600 - תקלת קשר ו-7700 - מצב חירום. מטוס האדיר ישראלי שידר במהלך טיסתו קוד שידור 7600 כלומר שיש לו "תקלת קשר".

 

העובדה שהמטוס נחשף בתוכנות מכ"ם אזרחיות, קשורה בתפעול אמצעי השידור בתוך הקוקפיט שהיה לא מוצפן. מדובר באירוע חריג ביותר, שכן מטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי לעולם לא מפעילים אמצעי שידור שאינם מוצפנים. בחודש יולי 2018 התרחש אירוע דומה, אז זוהה מטוס "אדיר" של חיל האוויר טס במהירות מבסיס בדרום הארץ לאורך קו החוף צפונה לכיוון סוריה.

 

מומחים טענו אז כי יש אפשרות שבצה"ל בחרו בכוונה לשדר את מיקום המטוס כדי לאותת לחיזבאללה וליצור מלחמה פסיכולוגית שחיל האוויר לא יהסס לפעול נגד פעילי טרור בסוריה ולבנון.

 

בתוך כך, חיל האוויר קיים אתמול והיום תרגיל בדרום וכחלק ממנו נחת מטוס קרב מסוג F-15I ("רעם") על המסלול בנמל התעופה הבינלאומי ברמון, וחנה לצד ארבעת מטוסי התובלה מדגם איליושין Il-76 של חיל האוויר הרוסי. מצה"ל נמסר כי "התרגיל תוכנן מראש כחלק מתוכנית האימונים לשנת 2020 ונועד לשמירה על כוננות הכוחות וכשירותם".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך טיסת אימונים שגרתית באזור אימונים בדרום הארץ, התגלתה תקלה במכשיר הקשר של המטוס. על מנת לתקשר עם המטוסים הנוספים באימון, הפעיל הטייס את מערכת הגילוי של המטוס, על פי הנהלים, כדי שמטוסים אחרים יוכלו לזהותו באוויר, מבלי לדבר איתו. מערכת הגילוי מופעלת לפי שיקול דעת הטייס ולא מדובר באירוע חריג".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך: Flightradar24
המטוס נקלט בתוכנות מעקב
מתוך: Flightradar24
מומלצים