HOT הגישה בקשה לרכישת פרטנר תמורת יותר מ-3 מיליארד שקל
טלטלה בסלולר: אלטיס, החברה האם של HOT בבעלות פטריק דרהי, מציעה לרכוש את מלוא המניות בפרטנר. המשמעות: מדובר בסלילת דרך למיזוג ראשון בענף. האצ'יסון, החברה האם של פרטנר, צפויה להסכים להצעה
HOT בצעדים לרכישת פרטנר: אלטיס, החברה האם של HOT בבעלות איש העסקים פטריק דרהי, דיווחה הבוקר (ד') לבורסה לניירות ערך בתל אביב כי HOT הגישה הצעה לרכישת מלוא המניות (100%) של חברת פרטנר תמורת יותר משלושה מיליארד שקל. מאוחר יותר הודיעה גם פרטנר כי קיבלה הצעת רכישה מאלטיס אירופה. "דירקטוריון פרטנר יבחן את ההצעה", מסרה פרטנר.
טלטלה בשוק התקשורת: חיים סבן מוותר על ההשקעה בפרטנר
משלמים בנפרד לספק ולתשתית אינטרנט? זה עולה לכם יותר מדי
חברות התקשורת יחויבו לפרוס יחד את הסיבים האופטיים
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לא ברור אם חברת האצ'יסון, שקיבלה לידיה את מניות השליטה בפרטנר מידי חיים סבן, שותפה למגעים מול דרהי. עם זאת, ייתכן שהיא עשויה להסכים למכירה - בשל הקשיים הצפויים לאישור השליטה שלה בפרטנר מצד הרגולטור.
בכך צפוי להתרחש מיזוג ראשון בענף הסלולר, לאחר שיחות של חודשים ארוכים שבהם ביקשה HOT להתמזג עם אחת החברות - סלקום או פרטנר. הבעיה במיזוג כזה עלולה להיות הטלוויזיה של פרטנר ואישור הממונה על ההגבלים.
פרטנר, המנוהלת על ידי דירקטוריון עצמאי בראשות אסנת רונן, צפויה לאשר את ההצעה בדיווח לבורסה, כאשר על פי הערכות, האצ'יסון צפויה להסכים להצעה של דרהי ולמכור את מניותיה בחברה. פרטנר נסחרת בשווי של 2.75 מיליארד שקל.
את העיסקה מוביל דרהי עצמו יחד עם דקסטר גואי מנכ"ל אלטיס, וטל-גרנות גולדשטיין, מנכ"לית הוט שצפויה לשמש כמנכ"לית החברה הממוזגת אם אכן המיזוג ייצא לפועל.
נסיונות מיזוג בין חברות התקשורת בשוק מתקיימים מזה שנה. הוט קיימה מגעים למיזוג עם סלקום בהובלת דרהי ואדוטארדו אלשטיין, אולם אלה לא הבשילו לכלל עיסקה, והוט פנתה למגעים עם פרטנר עת היתה בשליטת חיים סבן, שכגם שם לא הצליחו הצדדים להגיע להסכמות.
גרנות גולדשטיין התייחסה לאחרונה למצב שוק התקשורת בישראל, כשאמרה כי "רק בעשור האחרון השקיעה קבוצת HOT בממוצע כמיליארד שקל בשנה בתשתיות תקשורת. הוט היא המשקיעה הגדולה ביותר בישראל בתחום תשתיות התקשורת, עם שיעור השקעה שעומד על כרבע מהכנסות החברה בצורה עקבית במשך למעלה מעשור.
"אבל אל מול ההשקעה האדירה הזו אנו נמצאים מול תמרור אזהרה: בעוד שהתוצר בישראל צומח, שוק התקשורת הישראלי הולך ומתכווץ וכתוצאה מכך, ישראל ממוקמת במקום ה-22 מבין מדינות ה-OECD במדד חלקו של שוק התקשורת מתוך התוצר". לדבריה, "על מנת שישראל תוכל להתקדם לדור הבא של התשתיות - יש להשקיע סכומים אדירים - בנוסף על ההשקעות הנוכחיות - נדרשת תוספת השקעות של בין 8-10 מיליארד שקל.
"למדינת ישראל ולחברות התקשורת אחריות משותפת - הצמיחה שהתשתית מביאה איתה נוגעת לכל אחת ואחד מאתנו. בעולם כבר הבינו שכדי לעמוד בביקושים ולפתח את התשתית יש צורך לאחד כוחות ולהתמזג: AT&T האמריקנאית רכשה את ענקית המדיה Time Warner ,British Telecom, חברת הכבלים הגדולה בבריטניה התמזגה עם מפעילת הסלּולר הגדולה במדינהEE, ורק בשנה שעברה מפעילות הסלולר T Mobile ו-Sprint הודיעו על מיזוגן.
"במצב השוק היום, כאשר הכנסות חברות התקשורת נשחקות, יש צורך בשינוי מבני משמעותי בשוק, ומיזוגים הם הדרך לעמידה באתגר הלאומי הזה, ויש בכוחם לעודד חדשנות, לייצר שינוי, להגדיל את מקומות התעסוקה ולחזק את הכלכלה הישראלית".
סבינה לוי, מנהלת מחלקת מחקר בלידר שוקי הון מציינת בתגובה לידיעה כי "להערכתנו, מדובר במיזוג בעל הגיון עסקי וכללי רבים, עבור שתי החברות, אולם עדיין קיים סימן שאלה גדול לגבי הסיכוי לקבל אישור רגולטורי לעסקה. הדבר נובע בין היתר מכך שמדובר במיזוג בין שתי חברות גדולות, ולשתי החברות חפיפה במרבית תחומי פעילותן.
על פניו המחיר המוצע עבור פרטנר אינו גבוה אולם אנו לא פוסלים כי אלטיס תעלה את ההצעה. בנוסף אנו מעריכים כי ההערכות הגוברות בנוגע לאפשרות לאי מתן היתר השליטה להאצי'סון מגבירה את הסיכוי לעסקה. בכל מקרה, אנו מעריכים כי במקרה ותאושר, לעסקה תהיה השפעה חיובית על ענף התקשורת".
עו"ד ליאור פורת, מוביל תחום תקשורת במשרד גורניצקי ושות', אמר כי "מבלי להיכנס לפרטי העסקה הספציפית הזאת, בתחום הסלולר המציאות בפועל הוכיחה שריבוי שחקנים לא תורם להתפתחות התשתיות וכי החרפת התחרות הקשתה על ביצוע השקעות תשתיתיות. בשעתו, ציין בכיר במשרד התקשורת כי בשוק התקשורת קיימת סתירה מובנית בין התחרות על המחיר לעידוד השקעות וכי ככל שהמחיר נמוך יותר, כך נוצר תמריץ שלילי להשקעה בתשתיות מתקדמות. לפיכך, היו שקראו במשרד התקשורת לחשב מסלול מחדש. במובן הזה, יתכן שעסקת הוט- פרטנר תהווה טריגר לרגולטור לחישוב מסלול מחדש, אחרי שהזדמנויות קודמות פוספסו. יחד עם זאת, מדובר מיזוג כגון זה מטבעו הוא מיזוג מורכב ורב תחומי וראוי שהשפעתו על כל אחד ואחד מהענפים בהם הוא נוגע תיבחן בקפידה על ידי הרגולטורים המתאימים".