שתף קטע נבחר

נאבקים באלימות ברשתות החברתיות

מתי שיח אלים ברשתות החברתיות מוביל בהכרח לאלימות פיזית? קבוצת יפעת, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטת אריאל, עובדת על פיתוח מנוע חדשני לזיהוי פוטנציאל האלימות באירועים חברתיים

מפחיד עד כמה החברה שלנו הולכת ונעשית אלימה יותר ויותר. זה לא רק הרחוב המתלהם, ההסתה הפוליטית או מגרשי הכדורגל המאיימים, אלו גם הרשתות החברתיות - מקור לאלימות מילולית חסרת עכבות ובוטה, שיכולה להיות מסוכנת אפילו יותר. האם כל שיח אלים ברחוב מוביל בהכרח לאלימות פיזית? התשובה הברורה היא לא. הרשת החברתית מלאה בדיבורים מתלהמים שאינם בהכרח בעלי השפעה ישירה על המציאות, ובכל זאת, חשוב לנבא את הסכנות.

 

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

בקבוצת יפעת - שעוסקת שנים רבות בניתוח כל מה שמתפרסם בתקשורת וברשתות החברתיות, מתמחה בזיהוי שיח אלים ואחראית על הנתונים של מדד האלימות של קרן כצנלסון - מפתחים מנוע חדשני לזיהוי פוטנציאל האלימות באירועים פומביים על בסיס ניתוח רשתות חברתיות ותוכניות רדיו וטלוויזיה. באחרונה הציבה החברה מטרה חדשה לעצמה: לעשות את קפיצת המדרגה הבאה בהפקת תובנות מהשיח הציבורי־תקשורתי ולזהות מה מתוך השיח אינו בגדר "קשקשת" אלא בעל פוטנציאל ממשי לביטויי אלימות באירוע ציבורי כמו משחקי כדורגל, הפגנות, הופעות וכו'.

 

בשיתוף עם חוקרים מובילים מהפקולטות למדעי החברה והמחשב באוניברסיטת אריאל, ובעידוד הרשות לחדשנות, ביפעת משתמשים בטכנולוגיות מובילות מתחום הבינה המלאכותית ועיבוד שפה טבעי NLP (כן.. גם בעברית!), המבוססות על רשתות נוירונים עמוקות שאומנו והותאמו במיוחד למטרה זו. הרעיון המרכזי שעומד מאחורי הטכנולוגיה הוא זיהוי וקטורים ייחודים של משפטים שמופיעים בשכיחות גבוהה סמוך לאירוע אלים ושכיחות נמוכה יותר באירוע שאינו אלים.

 

באוניברסיטת אריאל פותח מודל לזיהוי פוטנציאל לאלימות במגרשי הספורט מניתוח שיח ברשתות החברתיות, המסוגל לחזות את כמות האלימות על המגרש ובקרב הקהל. על בסיס המודל הזה ובשילוב מודלים הקיימים ביפעת, תוך שימוש בידע הרחב שהצטבר בחברה, מפותח המנוע החדשני המדובר.

 

יפעה מצגר, סמנכ"לית טכנולוגיה ביפעת (צילום: יח"צ)
יפעה מצגר, סמנכ"לית טכנולוגיה ביפעת(צילום: יח"צ)

 

"הייחודיות של האתגר החדש היא בעיקר סביב היכולת לשלב מודלים של מדיות שונות כמו רדיו, טלוויזיה ורשתות חברתיות, ששונים זה מזה, ולהתיך אותם יחד כדי לייצר תובנה רוחבית עבור מסר ממוקד - במקרה הזה אלימות", אומרת יפעה מצגר, סמנכ"לית טכנולוגיות ביפעת. "אנחנו מאמינים שכשנצליח לממש את הפתרון עבור חיזוי אלימות, נוכל לבצע התאמות ולממש אותו גם עבור מסרים נוספים המניעים לפעולות עוינות כמו חרמות על מוצרים ועוד".

 

מה היתרונות שאתם מביאים לפיתוח החדשני הזה?

"אנחנו מכירים את כל סוגי המדיה התקשורתית, ויש לנו היכולת לעשות הצלבות והתכות כדי לזקק מידע שרלבנטי לצרכים העסקיים של הלקוחות שלנו. לדוגמה, פיתחנו אלגוריתם שיודע לצפות את רמת האימפקט שיש לפוסט בפייסבוק. בשנים האחרונות התמחינו גם בניטור שיח אלים. במחקר של אוניברסיטת אריאל יודעים לנבא את האלימות במגרשי הכדורגל מבחינת השחקנים והקהל. במשך שנים 'יפעת' מוסרת את הנתונים לפרסום בקרן כצנלסון, שעוסקת במדדי השנאה. החומר הזה, והמחקרים שאנחנו עושים עבור גופים בטחוניים סביב אלימות בשיח, פלוס השילוב עם אוניברסיטת אריאל, יעזרו לנו לצפות מה מתוך השיח האלים יוביל באמת לאלימות במציאות".

 

כיצד הניבוי הזה יכול לסייע למנוע אלימות באירועים פומביים?

"לא מדובר רק במגרשי הכדורגל, אלא גם באירועים פומביים אחרים. באירוויזיון השקיעו סכומי כסף גדולים בנושא האבטחה, שחלקו הגדול נועד להעריך את רמת הסיכונים. הם נזקקו לכלי מתקדם שמבוסס על השיח הציבורי כדי להעריך במדויק את הסיכונים. תחום נוסף שאנחנו מאמינים שנתפתח אליו הוא החרמות על מוצרים - מתי שיח מתלהם סביב מוצר מסוים נשאר בגדר 'קשקשת' ברשת, ומתי אנשים מטילים בפועל חרם צרכני על מוצר. היתרון שלנו הוא שלרשותנו עומדת אינפורמציה שאנחנו מקבלים לא רק מהרשת אלא גם מתוכניות הטלוויזיה והרדיו, ובכך יש לזה תוקף חזק יותר".

 

מני אברהמי, מנכ"ל יפעת (צילום: יח"צ)
מני אברהמי, מנכ"ל יפעת(צילום: יח"צ)

 

גם מני אברהמי, מנכ"ל יפעת, גאה במאמץ של "יפעת" להילחם באלימות. "בעידן של BIG DATA, שמנוטר ממקורות שונים במדיה החברתית והמסורתית, האתגר המרכזי הוא הבנת הטקסט והיכולת לנטר את מה שחשוב", הוא אומר. "חברת יפעת משקיעה משאבים רבים בשיתוף גורמי אקדמיה וגופים בינלאומיים בפיתוח מודלים מתקדמים שיאפשרו למקבלי ההחלטות במגזר העסקי והציבורי לקבל החלטות מושכלות. פרויקט חיזוי אירועי אלימות, שזכה להכרה גם מהרשות לחדשנות והוצג בפני גורמים בינלאומיים, הוא דוגמה אחת מבין הפרויקטים שיפעת מעורבת בהם ומהווים את הכיוון האסטרטגי אליו שוק הניטור והמחקר מכוונים".  

 

אלימות ברשתות - פיתוח מודלים

בעידן של BIG DATA שמנוטר ממקורות שונים במדיה החברתית והמסורתית, האתגר המרכזי הוא הבנת הטקסט והיכולת לנטר את מה שחשוב.

חברת יפעת משקיעה משאבים רבים בשיתוף גורמי אקדמיה וגופים בינלאומיים, בפיתוח מודלים מתקדמים שיאפשרו למקבלי ההחלטות במגזר העסקי והציבורי לקבל החלטות מושכלות.

 

פרויקט חיזוי אירועי אלימות שזכה להכרה גם מהרשות לחדשנות והוצג בפני גורמים בינלאומיים, הוא דוגמה אחת מבין הפרויקטים שיפעת מעורבת בהם ומהווים את הכיוון האסטרטגי אליו שוק הניטור והמחקר מכוונים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים