"כולם רוצים את התייר הישראלי"
לאן ייסעו הישראלים בעשור הקרוב, מה הם היעדים החדשים שיש לעולם להציע לנו, ומה חדש אצלנו בבית מבחינת האתרים שבהם כדאי לבקר? תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית, IMTM, יוצאת היום לדרך עם 23 שגרירים שהגיעו מרחבי העולם להכיר את ישראל
בשיתוף כנס IMTM
התיירות בישראל נמצאת בשיא של כל הזמנים עם 4.55 מיליון תיירים שהגיעו לישראל בשנת 2019, עלייה של 10.6 אחוזים לעומת 2018. בו בזמן קיים גם זינוק במספרים של הישראלים היוצאים לטייל בעולם - על פי נתונים של סיכום העשור, המספר קפץ פי 2. בחודש מאי של 2019, למשל, זינק מספר הישראלים שיצאו לחו"ל ב-7% לעומת אותה תקופה שנה קודם.
אז לאן נוסעים הישראלים ומה חדש אצלנו בבית? את התשובות אפשר למצוא במסגרת תערוכת התיירות הבינלאומית השנתית, IMTM 2020- International Mediterranean Tourism Market, הנערכת בימים אלו (12-11.2) בפעם ה-26, ב'אקספו' תל אביב, ובה משתתפים 23 שגרירים ועשרות בכירים מכל העולם.
"השנה משתתפים בתערוכה עשרות שגרירים ובכירים מכל מדינות העולם, כאשר המספר הגבוה של המשתתפים מצביע על הצלחתה וחשיבותה של התערוכה בתור נקודת המפגש המרכזית של ישראל עם העולם בענף התיירות" אמר אייל שמואלי, מו"ל I.T.N ומיזמי תערוכת IMTM . "מדובר על ערך משמעותי וחשוב עבור ישראל, שכן התערוכה מקדמת את התיירות על כל גווניה: תיירות פנים, תיירות חוץ וגורמים מחו"ל, כשהמספר הגבוה של נציגויות העולם, מדגיש את מדינת ישראל בעולם התיירות ואת חשיבותו של התייר הישראלי בפרט".
"אפשר לראות את המגוון העצום שיש כאן בתערוכה, שגדלה משנה לשנה, מה שמעיד על הבעת אמון גדולה מאוד בתיירות הישראלית", אמר שר התיירות, יריב לוין, והוסיף כי "בשנת 2019 היה מספר שיא של כל הזמנים בתיירות נכנסת לישראל, גידול של 55 אחוזים תוך שלוש שנים. זה מעניק תחושה שיש לנו במדינה הוא חזק ואיתן לתיירות, הפוטנציאל הוא גדול ואנחנו מתכוונים לנצל אותו".
ומה לגבי תיירות יוצאת? "הישראלים נוסעים הרבה מאוד לחו"ל, אפשר גם לראות מדינות רבות שמגיעות לכאן כדי לשווק את עצמן לקהל הישראלי", ציין לוין. "זה חלק מהשינוי הגדול ברפורמת השמיים הפתוחים שבעזרתה עשרות קווי טיסה נפתחו במימון משרד התיירות, והם מביאים עמם הרבה תיירות ובמקביל פותחים הרבה אפשרויות חדשות בפני התיירים הישראלים. זו מגמה שצריכה להימשך".
שמואלי ציין כי השנה יש 57 מדינות שמציגות, עלייה משנה שעבר, וביניהן גם אפריקה, טייוואן וסרילנקה שלא היו קודם. "כולם רוצים את התייר הישראלי, אנחנו תייר נחמד שאוהב לבלות ולבזבז כסף ומחפש יעדים חדשים, לעומת האירופאים שאוהבים יעדים מסוימים קבועים אליהם הם מגיעים מדי שנה. אנחנו צריכים יעדים חדשים כדי לחדש את המקומות שאליהם אנחנו מגיעים, ויש פה השנה גם הרבה מדינות שנגמרות בסטן. זה משהו חדש שלא היה בשנה שעברה".
באשר ליעדים החדשים בישראל אמר לוין כי אפשר לראות בתערוכה מגוון עצום של היצע. "עברתי בשדרה ענקית של המועצות האזוריות שהתאגדו יחד, כשכל אחת מהן מציגה את הייחודיות שלה. שורה של ערים שגילו את עולם התיירות ומייצרות מוקדי משיכה לתיירים. אחת התופעות כתוצאה מכך היא שהתיירים שמגיעים לארץ בפעם הראשונה לתל אביב או ירושלים, מגלים שיש עוד המון מה לראות חוץ מהערים הגדולות, ואז הם חוזרים לעוד טיול, לרוב ארוך יותר, שמאפשר להם ליהנוחת מכל מה שיש לארץ להציע".
שמואלי חיזק והוסיף כי בתערוכה מציגות כל עמותות התיירות הישראליות שמביאות עמן אטרקציות עבור כלל התיירים - הישראלים ואלו שבאים מחו"ל. "אדם יכול לוא ולראות את כל מה שיש לישראל, מצפון לדרום ולהחליט, למשל, איפה לבקר בחגים הקרובים, אולי בפסח נבלה ביעדים הישראלים במקום לנסוע לחו"ל".
ואם כבר חו"ל, אי אפשר שלא להתייחס לאיום וירוס הקורונה על התיירות העולמית. לוין ציין כי הענף כרגע סובל מתנודתיות, אם כי הבסיס התיירותי הישראלי מספיק חזק כדי שלא להיות מושפע באופן דרמטי. "יכול להיות שנראה יותר ישראלים מוותרים על נסיעות לחו"ל, באופן זמני כמובן בתקופה הקרובה, ובמקום זה יבלו ביעדים שיש לנו בארץ, מה שמבורך כמובן. אבל בסופו של עניין, יש כאן שילוב, הישראלים גם נוסעים לחו"ל וגם מבלים בארץ, וכולנו מקווים שבקרוב הבעיה הזו תחלוף והתיירות והתיירות בכל העולם תשוב למסלולה הרגיל ונוכל להמשיך ליהנות ממנה".
שמואלי ציין כי השנה בתערוכה ניתן לבקר בביתן המציג את סין, שהשנה אף גדל והתרחב - זאת עוד בטרם גילוי הקורונה. " האמונה היא שבסופו של דבר הכל יעבור והתיירים הישראלים ימשיכו להגיע ליעדים כמו סין והמזרח ללא חשש. באופן כללי אני חושב שלא רק הישראלים, אלא בכל העולם מפחדים לטוס ולהגיע למקומות סגורים, אבל כולנו מקווים שהכל יחלוף תוך חודשים ספורים".
תערוכת IMTM מיועדת לכל העוסקים בענפי התיירות השונים - תיירות פנים, תיירות נכנסת וכן מדינות וגורמי תיירות מחו"ל. בתערוכה משתתפים דרך קבע מגוון רחב של מציגים ישראלים: עמותת תיירות מכל רחבי הארץ, חברות תעופה, מלונות, חברות להשכרת רכב, חברות ספנות, ספקי שירותים ואטרקציות מסוגים שונים בתחום התיירות. התערוכה כוללת מפגשים וכנסים מקצועיים נלווים ותכנית לסוכנים מוזמנים, במסגרתה מגיעים ליריד מאות מקבלי החלטות מרחבי העולם המשווקים את ישראל כיעד תיירותי.
מבין השגרירים שצפויים להגיע: שגריר ויאטנם, שגריר אלבניה, שגריר רפובליקת סרביה, שגריר רפובליקת קזחסטאן, שגריר רפובליקת רואנדה, שגריר סקי לנקה, שגריר פיליפיניים, שגריר רפובליקת קפריסין ובכירים נוספים, שגריר סלובניה, שגריר שוודיה, שגריר בולגריה, שגריר קרואטיה, שגריר לטביה, שגריר של הרפובליקה הסלובקית, שגריר בלרוס, שגריר זמביה ובכירים נוספים, שגריר גאנה, שגריר צ'כיה, שגריר ליטא ובכירים נוספים, שגריר סלובניה, שגריר ספרד, שגריר אוסטריה מישראל, שגריר רפובליקת אקוודר בישראל. בנוסף, צפויים להגיע עוד מגוון בכירים משגרירויות: בורמה, סין, ניגריה, יפן, קולומביה, אוזבקיסטן, נפאל, קוסטה ריקה ופורטוגל.
IMTM נערך על ידי חברת "ארטרא" בע"מ וחברת Israel Travel News, בשיתוף משרד התיירות ומתקיים בחסות התאחדות המלונות בישראל, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, העמותה לתיירות ת"א-יפו, חברת אל-על והתאחדות סוכני הנסיעות בישראל.
בשיתוף כנס IMTM