נתניהו הכריז על מבצע חיטוי אוטובוסים, משרד התחבורה לא שמע | מעקב ynet
אחרי הפרסום ב-ynet על מצב הניקיון המחפיר אפילו באוטובוסים שבהם נסעו חולי קורונה הודיע ראש הממשלה על גיוס בני נוער למשימה הלאומית של חיטוי התחבורה הציבורית. במשרד התחבורה וברכבת לא עודכנו. בחברת דן הבטיחו לתגבר את הניקיון
לאחר הפרסום ב-ynet על היעדר ההנחיות מטעם משרדי הבריאות והתחבורה לחיטוי אוטובוסים ורכבות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אמש (שבת) על גיוס תלמידים למשימה - ואף חזר על כך הבוקר. עם זאת, במשרד התחבורה וברכבת ישראל לא התקבלו שום הנחיות בנושא.
כל העדכונים האחרונים על נגיף הקורונה
"הנגיף הזה רגיש לאקונומיקה", אמר אתמול ראש הממשלה. "אגייס בתקופת החופש, וייתכן שזה יהיה חופש מורחב, את הנוער גם בבתי הספר וגם במסגרת תנועות הנוער בצורה מאוד מוקפדת לעזור בחיטוי. אבקש גם מצה"ל שייקח מתקנים מסוימים לטובת הדבר", אמר נתניהו.
עד כה נמנו כמה חולי קורונה שנסעו בתחבורה הציבורית בישראל, אך בשונה ממדינות אחרות בעולם, משרדי הבריאות והתחבורה לא ביצעו שום חיטוי בכלי התחבורה הציבורית שגם ככה ידועים בהזנחה ובלכלוך - גם לא באלו שנסעו בהם חולי קורונה. רכבת ישראל לא קיבלה שום הנחיה לחיטוי הקרונות, אך ידיות האחיזה ויתר המשטחים עוברים חיטוי מדי יום.
נזכיר כי ב-1 במרץ, תייר מצרפת שאובחן כחולה קורונה נסע ברכבת מנתב"ג לירושלים ויום לאחר מכן חזר מירושלים לנתב"ג עם הרכבת. שלושה ימים לפני כן, ב-27 בפברואר, נסעה מורה מגני תקווה שאובחנה עם קורונה בקו 55 מקניון קריית אונו לביתה. ב-26-25 חיילת שעובדת בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה ואובחנה כחולה גם כן - נסעה בקו 59 מתל אביב לאור יהודה, וב-24 בפברואר תיירת אמריקנית נסעה בקו 74 בירושלים.
רוב הנסיעות בתחבורה הציבורית בישראל (87%) נעשות ביותר מעשרת אלפים אוטובוסים הפועלים ברחבי הארץ. בחברת אגד, שמחזיקה בצי אוטובוסים ענק, השיבו לפניית ynet בנושא חיטוי האוטובוסים ואמרו כי "עניין החיטוי הוא בבחינת צעד מיותר וחסר כל ערך של ממש". בחברת דן ציינו כי החברה תעבור על האוטובוסים שצולמו בכתבה מבלי לחכות להנחיות, ותתגבר את הניקיון בקווים.
ביום שישי שיגר איגוד ועדי התחבורה ב"כוח לעובדים" מכתב לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ', משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, ולמנהלי חברות התחבורה, בדרישה לקבל עדכון על ההיערכות של משרד התחבורה למיגון נהגי התחבורה הציבורית שחשופים מדי יום לאלפי נוסעים באמצעות כפפות, מסיכות מיגון, ג'ל אלכוהול לחיטוי או כל אמצעי אחר, וכן לחייב את מפעילי התחבורה הציבורית למגן באופן מיידי את הנהגים עד להחלטה אחרת.
אברהם טוביאס, נהג בחברת קווים בבקעת אונו נוהג גם בקו 59 שבו נסעה אחת מחולות הקורונה: "פחד אלוהים, אנחנו באי-ודאות מוחלטת ובחשש כבד מאוד", אמר טוביאס בשבוע שעבר לאולפן ynet. "התחלנו לבצע פעולות של אי-גביית תשלום בחלק הקדמי של האוטובוס וחלק מהנהגים גם לא פותחים דלת קדמית. נהגים רבים באזור הזה לא רוצים בכלל להגיע לעבודה. אנחנו מקבלים את האוטובוסים אחרי חניית לילה ששם בעבר היה נהוג שמעבירים סחבה עם חומר חיטוי כי עוברים באוטובוס מאות אנשים ביום. היום עולה פועל עם מטאטא ומעיף את האבק לכל עבר, על כל העולם ואשתו. את החלונות ואת המושבים בכלל לא מחטאים, האוטובוס מריח לא טוב ולא נקי והיום זה מבהיל עוד יותר".
טוביאס סיפר כי בשל היעדר ההנחיות של משרדי הבריאות והתחבורה, הנהגים החלו לחטא בעצמם את סביבת העבודה שלהם, "אני לא יודע בכלל אם זה עוזר אבל אני מנקה במגבונים את החלונות ואת המשטחים החשופים ומצטייד באלכו-ג'ל אבל אני בכלל לא יודע אם זה מונע הדבקה כי אף אחד לא מדבר איתנו".
בדו"ח האחרון שבדק את רמת הניקיון באוטובוסים ציינה הרשות לתחבורה ציבורית שבמשרד התחבורה כי החברה עם האוטובוסים המלוכלכים ביותר היא חברת גלים שקיבלה ציון 3.7 מתוך 5. אחריה דורגו סופרבוס ודן (3). דן באר שבע ודן צפון קיבלו את הציון 4. עם זאת, מדד הניקיון נבדק בתחנות המוצא של הקווים, ובמקרים רבים אוטובוסים מתלכלכים יותר בזמן הנסיעה, כך שייתכן שהמצב בפועל גרוע עוד יותר.
משרד התחבורה מסר כי הוא "נערך לכל התרחישים לטיפול בקורונה. המשרד פועל על פי הנחיות משרד הבריאות ונמצא בקשר רציף עם גורמי המקצוע. באשר לניקיון האוטובוסים, במכרזי הפעלת התחבורה הציבורית קיים פרק העוסק בנושא ניקיון, כך שהאוטובוס חייב להיות נקי. על נהגי האוטובוס חלה חובה לוודא כי האוטובוס נקי בתחילת הנסיעה, ועליהם לנקות את האוטובוס בסיום כל נסיעה. מפעילי התחבורה מחויבים לנקות את האוטובוסים, והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת בקרה שוטפת ובמידה כי נמצא שהאוטובוס מלוכלך, המפעיל נקנס. ציוני הנקיון מופיעים בדו"ח הבקרה שמפרסמת הרשות". ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה.