תלמידים מהקריות חוקרים איך ניתן לחיות במאדים
מודלים שפיתחו התלמידים מאורט אפק בקריית ביאליק מתמודדים עם בעיית אספקת המים למאדים, מחסור בחמצן, דלילות האטמוספירה ועוד
בזמן שחבריהם אולי עסוקים באתגר הטיק-טוק, עשרות תלמידי כיתות ז' ו-ט' בחטיבת הביניים אורט אפק בקריית ביאליק, עסוקים במשימות מורכבות ומשמעותיות הרבה יותר. כיצד לאפשר חיים ומגורים על מאדים?
התלמידים המשתתפים במיזם ISTEAM ראשי תיבות של (science, technology, engineering, arts, math) של הרשת, כבר יצרו מודלים ממשיים שיאפשרו חיים ומגורים על כוכב הלכת. הם התארחו במתחם היזמות של חברת ההייטק open valley, שם העמידו את המודלים למבחן, וצלחו את העמדתם במבחני עמידות מדעיים. המודלים שפיתחו התלמידים, מתמודדים עם בעיית אספקת המים למאדים, מחסור בחמצן, דלילות האטמוספירה ועוד.
כל קבוצה תכננה מודל להתיישבות על מאדים, כאשר היא מתחשבת באתגרים כמו סופות חול, רעידות, מים קפואים, רוחות, שימוש בפאנלים סולריים להפקת אנרגיות ועוד.
לבעיית המחסור בחמצן ודלילות האטמוספירה במאדים, הציע צוות העבודה פתרון בדמות מערכת שמחוברת למאגרי מים שנמצאים מתחת לאדמה. המים נשאבים על ידי משאבה המופעלת באמצעות טורבינות רוח, ובהמשך מתחממים בצינור על ידי אנרגיית השמש. אותם מים מובלים לחממות צמחים לטובת תהליך פוטוסינתזה, שנעזר בפחמן הדו חמצני שבאוויר, וכן במים ובאנרגיית האור. הצמחים מייצרים חמצן שנפלט אל האוויר וכך עולה ריכוז החמצן באוויר, ותוך כמה שנים נוצרת אטמוספירה דחוסה יותר.
צוות נוסף, שעסק בבעיית אספקת המים על מאדים הציע מערכת להספקת מים זמינים המופעלת מאנרגיית השמש. הם יצרו מאפס סליל מתכתי, אשר יהיה ניתן לחמם (בזכות האנרגיה שננפיק מהשמש) ותכננו צינורות תת קרקעיים בעזרתם יהיה ניתן להוביל את המים למגורים, לחקלאות וכד'. את הדגם הציגו למנטורים מ-Open Valley וכאמור צלחו את מבחני העמידות המדעיים.
מי שמובילה את התוכנית באורט אפק היא חן שחבר, מורה למתמטיקה ומחנכת כיתת תל"מ - תנופה לבגרות מלאה. התלמידות הדר גרטי וליה שניידר, שהשתתפו בפרויקט, סיפרו: "באתגר המאדים שילבנו ידע מתחומי המדעים, פיזיקה, אומנות ויזמות. עמדנו בפני אתגר שדרש יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה. העבודה בצוותים הראתה לנו שאפשר להגיע למגוון של פתרונות באמצעות עבודה משותפת. זה הכי קרוב לסטארט-אפ וליזמות, ואנו חושבת שזו הכנה מעולה לעולם האמיתי שאחרי בית הספר".
מנכ"ל רשת אורט, צביקה פלג, הוסיף: "בתוכנית זו כל תלמיד בא לידי ביטוי בכך שהוא מביא את המומחיות שלו לצוות. העולם החדש מצריך מגוון של יכולות וכישורים, שאותם רוכשים התלמידים וכך הם יהיו מוכנים למציאות המשתנה".