איך לתרגל כישורים חברתיים בבית?
השהייה בבית מאפשרת לילדים הסובלים מקושי חברתי לשחרר את הניסיונות להשתלב, אך ללא "תרגול" הכישורים החברתיים שלהם עלולים להתנוון. איך מסייעים להם לפתח את הכישורים הללו גם במרחב הביתי? טיפים ועצות
ילדים עם קשיים חברתיים, חווים כעת תקופה מבלבלת שיש בה לא מעט סתירות; מצד אחד, בהיעדר מסגרת חינוכית, הם לא נדרשים להתאמץ ולהתמודד עם הקשיים המורכבים ביותר עבורם. ואכן, בימים אלה, הורים שלילדיהם קושי חברתי, מספרים כי חלקם רגועים כעת יותר, מחייכים יותר, מבלים בחיק המשפחה ומתנהגים כאילו משא כבד ירד מכתפיהם.
בשגרה, כאמור, ילדים הסובלים מקושי חברתי נדרשים להשקיע כוחות רבים בהשתלבות החברתית. הם מקבלים מסר תדיר מהסביבה הקרובה, שעליהם להתמודד עם סיטואציות חברתיות שמעוררות אצלם חרדה או מסובכות עבורם, שעליהם להפסיק להימנע מיצירת אינטראקציות ושהם צריכים לעבוד על המיומנויות החסרות להם.
קיראו עוד:
מה הקשר בין מלחמת הכוכבים לקורונה?
בת 14 בודדה בבידוד בבית החולים
בין היתר, הם נדרשים לנסות לתאם פגישות עם חברים באמצעות הוואטצסאפ, להיענות להזמנות של חברים ולהזמין אותם אליהם הביתה. לעיתים, הוריהם מפעילים עליהם לחץ - מתוך רצון שיתרגלו כישורים חברתיים, ויצליחו להיחלץ ממעגל ההימנעות או הבדידות - להשתתף בחוג כזה או אחר, להצטרף למפגשים חברתיים של הכיתה, או לשחק כדורגל עם בני כיתתם בהפסקות.
כתוצאה מהניסיונות, מצטבר אצל ילדים אלו מתח רב, ואם החוויה במפגש החברתי שלילית - ההימנעות, ההסתגרות או ההתנהגויות החברתיות שמכשילות אותם - רק מתגברות. לכן, מבחינות מסויימות, תקופת השהות בבית מספקת לילדים עם קשיים חברתיים הזדמנות לנוח ולאגור כוחות.
ילד עם חרדה חברתית שפוגש חברים מדי יום בבית הספר, נדרש להתמודד עם מצבים שונים (למשל, עם ילדים שפונים אליו או מזמינים אותו למשחק, עם הצעה של היועצת או המחנכת שלו לקחת חלק בפעילות כלשהי שהוא נמנע ממנה, עם הצורך להשתלב בשיחות של הילדים ועוד).
אך כשהילד נמצא כל היום בבית, הוא לא נחשף לדרישות המציאות שמחייבות רמה מסויימת של אינטראקציה עם הסביבה, והיכולות החברתיות שלו עלולות להתנוון. למעשה, ככל שהילד מתרחק מההתמודדויות החברתיות - רמת החרדה שלו עולה, והוא תופס את הסיטואציות החברתיות כבלתי אפשריות.
דוגמא לכך יכולה להיות, למשל, ילדה עם קושי חברתי שמרבה לריב עם חברותיה עשויה ללמוד, בהדרגה, לא מעט דברים מכך: בין היתר, היא יכולה ללמוד שהחברות מגיבות אליה לא טוב כשהיא משתלטת על המשחק, ורוצה להחליט בעצמה על המתרחש. עם עזרה טיפולית וחינוכית מתאימה, ישנו סיכוי שהילדה תצליח לעדן את התגובות של, ותשים לב שהיא מקבלת פידבקים טובים יותר כשהיא משנה את התנהגותה.
כך, היא תסגל בהדרגה התנהגות שהיא פרו-חברתית יותר. אולם, בהיעדר התנסות בשטח - נחסמת גם יכולת הלמידה; הילדה תקבע את דפוסי התנהגותה ולא תצליח לשנותם, כיוון שלא תתנסה במצבים בהם השינוי מניב עבורה תוצאות טובות.
למעשה, ילדים שנמצאים כל היום בבית - נמצאים לרוב באזור הנוחות שלהם, ולא נדרשים להתאמץ כדי למצוא את מקומם החברתי, להתמודד עם סיטואציות שמדרבנות אותם למצוא פתרונות יצירתיים למצבים או לתרגל את כישוריהם החברתיים.
ניתוח סיטואציות באמצעות ספרים, סרטים ומשחקים
במצבים כמו בעת הזו, בהם בלתי אפשרי לתרגל התנסויות חברתיות ב"לייב", ניתן להמשיך ולתרגל אותם "על יבש". איך? למשל, ניתן לצפות עם הילדים בסדרות עם תכנים חברתיים (יש כאלה לכל הגילים) ולדבר איתם על ההתרחשות בסדרה. לנתח את התנהגות הדמויות ואת הדילמות, ולשאול לדעתם בנושא והאם הם מצאו את עצמם פעם בסיטואציה דומה. ניתן גם לכוון את הילדים לקריאת ספרים עם תכנים חברתיים, ולנסות לפתח עמם שיחה בנוגע לעלילת הספר.
ישנם משחקים חברתיים או קלפים טיפוליים מסוגים שונים, שבהם ישנן שאלות או משימות רגשיות. הקלפים מתארים מצבים חברתיים ורגשיים, ובודקים עם הילד איך היה מגיב להם. משחק מסוג זה, עשוי להוביל לשיחה עם הילד על ההתמודדויות שלו והקונפליקטים איתם הוא מתמודד ביומיום, ויאפשר לכם להעניק לילד כיווני מחשבה נוספים על הדברים.
אל תתערבו במריבות
אפשר לראות כרגע ביחסים בין האחים זירה להתמודדות חברתית, להתבונן בילד כשהוא משחק עם אחיו ולנסות להבין במה הוא מתקשה. אם הבנתם מה מוקד הקושי (למשל צורך בשליטה, רצון להוביל ולנצח, נטייה להיעלב בקלות וכדומה) - נסו לא להתערב במריבה, אך להיענות לצורך של הילד בדרכים עקיפות.
למשל, לילדה שצריכה הרבה שליטה במתרחש ולכן רבה עם אחרים - יהיה נכון לתת הרבה שליטה ובחירה בדברים בבית (רק בדברים שנכון ומתאים שהיא תחליט לגביהם). אם תתנסה בהרבה מצבים שהיא חשה בהם שליטה, ניתן להניח שהצורך בשליטה יירגע מעט. מקרה נוסף הוא, זה שבו לילד עקשן מאוד אפשר לעזור במסגרת סיטואציות שקורות בבית - וללמדו להתפשר, לנהל משא ומתן ולחשוב על רעיונות לפתרון הבעיה.
שיחות וידאו
אפשרות נוספת ומומלצת במיוחד, היא לדרבן את הילדים לשוחח עם חבריהם בשיחות וידאו לעיתים קרובות. שיחות מסוג זה, משמרות את הקשרים שהילד כבר יצר, וכשהן קבוצתיות וארוכות, הן מדמות מצבים חברתיים כמו להעז לדבר, לקבל "זמן שיחה" ולהשמיע את עצמך, להתגבר על הביישנות, להתמודד עם הערות של אחרים, ועוד.
עם זאת, יש לשים לב לכך ששיחות וידאו עלולות להיות מורכבות עבור ילדים עם קושי חברתי, כי קשה יותר להבין רמזים חברתיים כשהשיחה מתבצעת און-ליין, ולעיתים הם יצטרכו עידוד, הכוונה ותיווך של מבוגר.
מה הלאה?
בימים האלה, כשיש שפע של זמן בבית, אפשר לחשוב ביחד עם הילד מה קשה לו במצב החברתי בכיתה, על מה היה רוצה לעבוד כדי לשנות, עם מה הוא משלים ואיך הוא יכול לשפר את הדברים שבאחריותו.
אפשר לעשות רשימה עם יוזמות ופעולות שניתן לבצע כשיחזור לשגרה. אגב, גם אם לא יבצע את הרשימה במלואה, זה מזמין את הילד להסתכל פנימה, לקחת אחריות על התנהגותו ותגובותיו ולחשוב לעומק על מצבו.
כך או כך, אין ספק כי שזוהי תקופה עם מאפיינים ייחודיים שיש בה הרבה הזדמנויות לבלות זמן עם הילדים שלנו, להכיר מקרוב את הלבטים וההתמודדויות שלהם, ולהציע תמיכה וקבלה ללא תנאים.
אפשרו לילדים עם קושי חברתי זמן מנוחה בחיק המשפחה, נסו שלא להעביר ביקורת על התנהלותם והעניקו הרבה עידוד וחיזוקים לצדדים החיוביים שלהם.
תקופה זו, עם כל הקושי והאתגרים שבה, עשויה לסייע בחיזוק הביטחון העצמי של הילדים הללו, ואף תאפשר להם לחזור לזירה החברתית עם דימוי עצמי טוב יותר. עם זאת, נסו לדאוג עד כמה שניתן להזדמנויות (גם אם חלקיות) למעורבות ולתרגול חברתי.
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית לילדים ונוער, טיפול פסיכולוגי והדרכות הורים און-ליין