כאוס תוצאות הבדיקות: "עשו לנו בדיקה - אבל אף אחד לא יודע איפה התוצאה"
שני, דנה ועדן הם חלק מאינסוף ממתינים לתוצאות בדיקות הקורונה שנעשו להם. במד"א מפנים לקופות ואילו הן לא תמיד יודעות שהבדיקות התבצעו או איפה התוצאות. בינתיים, הנבדקים ממתינים בלי לדעת מה הצעד הבא שלהם. "כל הדבר הזה הוא כאוס אחד גדול", הם אומרים
בעוד שבמשרד הבריאות מנסים למצוא פתרון להגברת קצב בדיקות הקורונה, חולים רבים שעברו את הבדיקות ממתינים ימים ארוכים לתוצאות, שמאחרות לבוא במקרה הטוב או נעלמות במקרה הפחות טוב. חולים אלה נדרשים להישאר בבידוד ולעבור את הבדיקה בשנית עד שיקבלו את התוצאה, מבלי לדעת מתי היא תגיע ואם בכלל ותוקפים את התנהלות משרד הבריאות, מד"א וקופות החולים.
התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet
שני סעדון ניר (33) ממבשרת ציון, באה במגע עם חולה מאומת בעבודה. "נכנסתי לבידוד וכעבור מספר ימים מד"א באו מיוזמתם לעשות לי בדיקה למרות שלא היו לי תסמינים. יום למחרת קיבלתי טלפון מהמכון של הבדיקות, ואמרו לי שיש להם טעות בתעודת הזהות ומאז נעלמו עקבותיהם. ראיתי שאני לא מקבלת את התוצאה של הבדיקה וחשבתי שאולי זה שלילי", היא מספרת.
"התקשרתי לקופת החולים אבל לא היו תשובות", היא מספרת, "התקשרתי למרפאת האם שלי ואמרו לי שאין להם את הבדיקה שלי והפנו אותי למד"א. שם אמרו לי שיש תקלה ושלא מוצאים אותי בכלל במערכת שלהם. יכול להיות ששייכו את הבדיקה שלי לבן אדם אחר. בפעם אחרת שהתקשרתי למד"א אמרו לי שבגלל שאין לי תסמינים, אני לא צריכה בדיקה ושאני יכולה לצאת מבידוד.
"בפעם השלישית שהתקשרתי, הסבירו לי שכן רואים את הפרטים שלי במערכת אבל התשובה לא נמצאת אצלם ושאני יכולה לצאת מבידוד והפנו אותי למשרד הבריאות. במשרד הבריאות אמרו לי שאין להם תשובות לגבי הבדיקה שלי ושאסור לי לצאת מהבידוד עד לקבלת התוצאה".
היא מתרעמת על ההתנהלות ואומרת: "זה מוגזם. אתם רואים שיש בעיה ושלא מוצאים את הבדיקה שלי. עד מתי אני אהיה בבידוד? זה לא הגיוני. זו סחבת נוראית. אני צריכה להתמודד עם הבלאגן שלהם? יד ימין לא יודעת מה יד שמאל עושה. אין שום תשובה שהיא חד משמעית ממד"א או ממשרד הבריאות. לא הגיוני להשאיר בן אדם בבידוד עד שימצאו את הבדיקות שלו".
היא מוסיפה ואומרת: "אני בדילמה כי אני לא יודעת אם לצאת לעבודה או לא. אני מפחדת ששוטרים יעצרו אותי ואקבל קנס. מבחינתי סיימתי את הבידוד ועשיתי הרבה מעבר למה שהייתי צריכה. לעולם לא אוכל לדעת מהן התוצאות האמיתיות".
"זו סיטואציה הזויה, פשוט כאוס"
דנה בת ה-42 מתל אביב, הייתה בסביבתו של חולה קורונה. היא נכנסה לבידוד ועברה בדיקה לאחר שפיתחה תסמינים: "נסעתי לעשות את הבדיקה לפני יותר משבוע. אמרו לי שיקח שלושה ימים לקבל את התשובה. כשראיתי שזה לא מגיע, התקשרתי למשרד הבריאות ואמרו לי שלוקח כחמישה ימי עסקים. מד"א אומרים שהם רק הדוגמים וקופת החולים לא יודעים אם עברתי בדיקה בכלל עד שאין תוצאה".
כעבור מספר ימים התקשרה דנה למרפאה וניסתה לברר עם הרופאה שלה מה עלה בתוצאות הבדיקה. "הרופאה ואמרה שהיא בכלל לא רואה שעשיתי בדיקה. היא בדקה במעבדה המרכזית ושם גם לא היה שום נתונים עליי", היא אומרת, "התקשרתי למד"א ושם אמרו לי שהם ממליצים לעשות בדיקה חוזרת אבל אף אחד לא חוזר אליי ובסוף קיבלתי טלפון מהרופאה שאני אעבור בדיקה חוזרת. בינתיים אני לא יכולה לצאת מהבידוד".
היא אומרת: "זו סיטואציה הזויה. אני בבידוד ויש לי בבית שני ילדים קטנים אני רוצה לצאת החוצה. יש כאוס. זה מפחיד כי זה אומר שאנשים מקבלים תוצאות לא נכונות".
"מזלזלים בחיים שלנו"
גם עדן מרקפלד בת ה-24 מהיישוב מתן, מחכה כבר למעלה משבוע לתוצאות של הבדיקה ובינתיים נמצאת בבידוד כמעט שבועיים בעקבות מפגש עם חולה קורונה. "פניתי לכל הגורמים, למד"א, לקופת חולים, למשרד הבריאות ולאף אחד אין מה להגיד. מד"א מפנה לקופת חולים והקופה מפנה לרופא והרופא למשרד הבריאות ומשרד הבריאות למד״א וזה מעגל שלא נגמר. מד"א אומרים לי לצאת מבידוד אבל משרד הבריאות לא מאשר".
היא מוסיפה ומספרת: "אני אחמ"שית במוקד שירות ואני לא יכולה לצאת לעבוד. במשרד הבריאות היום אמרו לי שאני לא יכולה לצאת מבידוד אבל אמרו שכנראה איבדו את הבדיקה שלי וכנראה אצטרך לעבור בדיקה נוספת.
"אין שום קשר בין מד"א, משרד הבריאות וקופות החולים. מד"א אמרו לי לעשות בדיקה נוספת אבל אחרי שהעבירו אותי לנציג שיקבע לי תור, אמרו לי שאני לא יכולה לעבור בדיקה נוספת כי אין לי תסמינים. אני מאוד כועסת על ההתנהלות שלהם. הם מזלזלים באנשים, מזלזלים בנו. אני מרגישה שלא מעריכים את החיים שלי".
על רקע הביקורת על כאוס בתחום הבדיקות, אומרת יושבת ראש ממ"ן נחמה רונן: "למשרד הבריאות אין את היכולות, הניסיון או כח האדם לעסוק בלוגיסטיקה ותפעול ברמת המקצוענות הקיימת בסקטור הפרטי. אני קוראת לראשי המשרד להפריט את מערך תפעול הבדיקות ולהעבירן לחברות התמחות בכך, מהלך שיפנה זמן רב לאנשי המערכת הקורסים וייצר שרות טוב יותר ומהיר לציבור. הפעלת המערך הלוגיסטי של הבדיקות אינו שונה ממהלכים לוגיסטיים דומים הקורים יום ביומו וברמת שרות גבוהה ביותר. ממ״ן ערוכה לתת פתרונות תוך 24 שעות".
ממשרד הבריאות ומד"א לא נמסרו תגובות.