מוסף הרכב: רכיבה ראשונה על ב.מ.וו S1000XR
כשאופנוע ספורט קיצוני עובר אבולוציה ומזדקף, מקבלים מכונה שמצליחה להטריף את כל החושים, ועדיין להיות גם שימושית
כל מי שרכב פעם על אופנוע ספורט מכיר את התחושה הממכרת של מנוע ארבעה צילינדרים שטס לסל"ד גבוה, תוך כדי צרחה שמגיעה לעתים ליותר מ־14 אלף סיבובים לדקה. כזאת שמגיעה איתה גם תאוצה משכרת שמפעילה כוחות עצומים על הגוף ומניעה את כל השרירים, ובעיקר את שרירי החיוך. על אף שלאופנוע ספורט, ובעיקר לאופנועי ספורט מודרניים, יש מאפיינים רבים בתחום ההתנהגות הדינמית, התחושה של מנוע 4 צילינדרים בעל 160 כ"ס ויותר בפול גז היא לגמרי אחת המטריפות שיש.
עד לא מזמן כדי לקבל את התכונה הזו בעוצמות גבוהות, הרוכב היה צריך להתפשר. למשל בנוחות, שכן אופנועי ספורט קיצוניים הם בעלי תנוחת רכיבה מזעזעת, עניין שרק החמיר בעשורים האחרונים שבהם אופנועי הספורט הפכו מאופנועי כביש ספורטיביים לאופנועי מרוץ חוקיים לכביש.
סופרבייק לשבילים
עכשיו תחשבו על מכלול התחושות המטורף של אופנוע ספורט, רק על אופנוע גבוה ונוח, בעל תנוחת רכיבה זקופה ומיגון רוח יעיל. תוסיפו בקרות, אלקטרוניקה, אבזור ופינוקים — והגעתם ל־S1000XR של ב־מ־וו.
הדגם המקורי הוצג כבר לפני חמש שנים ומאז נמכר בהצלחה. בב־מ־וו לקחו את הפלטפורמה של אופנוע הסופרבייק הקיצוני שלהם — ה־S1000RR — ובנו סביבה אופנוע אדוונצ'ר גבוה, שיכול גם לרדת מהמסלול לשבילים. השלדה והמנוע נשארו. המנוע שונה וההספק הורד ל־160 כ"ס "בלבד" כדי שיספק הרבה יותר מומנט שימושי, מהלכי המתלים הוארכו, הגלגלים והבלמים נשארו סופר־ספורטיביים, ועבודת הגוף נבנתה מחדש, עם מושב נוח ומיגון רוח יעיל. העיצוב היה בהתאמה מלאה לאח סופר־ספורטיבי, והתוצאה הייתה מלהיבה.
כעת, לשנת 2020, מגיע הדור השני של ה־S1000XR, שזה ה־S1000RR חדש. גם כאן ה־XR יושב על פלטפורמת ה־RR, אולם נעשו שינויים ושיפורים רבים, ולמעשה זהו אופנוע חדש לחלוטין. מנוע ה־4 צילינדרים חדש, ומפיק 165 כ"ס ויותר מומנט מהדגם הקודם. השלדה חדשה גם היא, וכך גם מערכת המתלים החשמלית והחצי־אקטיבית. העיצוב חדש ומודרני הרבה יותר, אם כי שומר על קווי המתאר הכלליים של קונספט ה־XR, רק הופך למחודד יותר.
שני שדרוגים גדולים הם הורדת 10 ק"ג, ואבזור אלקטרוני בסטנדרט הגבוה ביותר בעולם האופנועים. יש כאן הכל, ממצערות חשמליות ו־4 מצבי רכיבה וניהול אופנוע (שליטה על תגובת המנוע, בלימת המנוע, ABS, בקרת אחיזה ובקרת ווילי), דרך בקרת אחיזה מתקדמת, בקרת שיוט, קוויקשיפטר שמאפשר העלאה והורדת הילוכים ללא סגירת גז או שימוש בקלאץ', חימום לידיות, בקרת זינוק בעלייה, פנסי לד היקפיים — כולל תאורה שנפתחת לפנייה בזמן הטיה, מפתח קרבה ומסך TFT צבעוני.
התוצאה היא אופנוע שמספק לרוכב את מכלול התחושות של אופנוע ספורט, ועדיין הוא הוא נוח ומפנק, וניתן לרכוב עליו שעות מבלי להתעייף.
המנוע מאיץ ל־200 קמ"ש תוך שניות בודדות, בצרחה של מנוע 4 צילינדרים בשורה, ולמרות שתקנות זיהום האוויר חונקות את מערכת הפליטה. ההתנהגות הדינמית ויכולות הפנייה על כבישים מפותלים לא נופלות מאופנועי ספורט קיצוניים, אבל עם זריזות היגוי ויציבות כיוונית, ומערכת מתלים שתשמור אותך על הקו הנבחר.
זהו אופנוע ספורט על מלא, רק נוח ומפנק. הגב זקוף לחלוטין והידיים נשלחות אל הכידון הרחב, הישבן נתמך הודות למושב מפנק, שנמצא גם מספיק גבוה ביחס לרגליות הרוכב כך שנוח גם לרגליים ואין את הקיפול העוברי המוכר מאופנועי ספורט. אפילו למורכב/ת יהיה נוח, ויש שפע מרחב אישי למציאת תנוחת הרכיבה הנוחה.
כל אלו הופכים את ה־S1000XR לאופנוע טיולים ספורטיבי, או סופרבייק בחליפת אדוונצ'ר. כלי יומיומי מצוין, שאפשר לצאת איתו לטיולים ארוכים, וגם לרכיבות ספורטיביות על כבישים מפותלים, כשהוא לא נופל מאופנועי ספורט טהורים. אולי רק במסלול המירוצים.
תמורה להרבה כסף
בב־מ־וו מכוונים אותו לקהל בוגר יותר, אלו שרכבו בעבר על אופנועי ספורט קיצוניים, והיום מחפשים אופנוע נוח ומפנק, אבל שיזכיר להם את הטירוף של פעם. ה־S1000XR הוא אופנוע צווארון לבן, והמחיר יעבור את ה־150 אלף שקל. זה הרבה כסף. זה גם הרבה תמורה.
הכותב היה אורח ב־מ־וו בספרד