ניסאן וסקודה היו, בתחילת העשור הקודם, מחלוצות קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, עם הג'וק והיטי בהתאמה. והם היו הפכים של ממש, אוחזים כל אחד בקצה הקטגוריה. היפני בלט בעיצוב ייחודי ונועז, ולא הרבה מעבר. הצ'כי הזכיר אומנם רכב מסחרי, אבל היה עדיף מכל בחינה אחרת. מי מהם קלע טוב יותר לטעם הקהל? עם יותר ממיליון יחידות לניסאן ו-600 אלף לסקודה, התשובה לא יכולה להיות ברורה יותר.
יותר מעשור לאחר מכן, הקטגוריה הנחשבת לצומחת ביותר בתעשיית הרכב מונה מספר מתחרים גבוה פי עשרה, אבל בשונה ממרבית היצרניות שלהן זו טבילת אש, לניסאן ולסקודה יש כבר ניסיון לא מבוטל. היפנים שימרו את השם ג'וק, בעוד הצ'כים החליפו את השם יטי בקאמיק, גם כדי להתיישר עם דגמי הפנאי הגדולים יותר, ובעיקר משום שאיש השלג הוא שם פחות אהוד בשוקי אסיה. כדי להפוך את המבחן למעניין יותר ולבדוק מיהו רכב הפנאי הקטן הטוב ביותר, צירפנו אליהם את סיטרואן C3 איירקרוס, מנצח ההשוואה הקודמת שערכנו בקטגוריה.
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.2 שניות, 195 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, זיהוי תמרורים, תאורה דינמית, התראת סטייה מנתיב, שטח מת וערנות נהג
מחיר: 125 אלף שקל
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 115 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 10 שניות, 193 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 20 ק"מ לליטר
בטיחות: 9 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התראת שטח מת וערנות נהג
מחיר רכב מבחן (בסיס): 135 אלף שקל (125 אלף שקל)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.0 ליטר, 117 כ"ס
תמסורת: 7 הילוכים כפולת-מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 11.1 שניות, 180 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 19.6 ק"מ לליטר
בטיחות: 6 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, זיהוי תמרורים, תאורה דינמית
מחיר רכב מבחן (בסיס): 140 אלף שקל (125 אלף שקל)
הג'וק שומר על מראה מזוהה, עם עדכונים מתבקשים כמו יחידות תאורה חדשות מלפנים ומאחור וסבכת V גדולה משמעותית. אלו מספקים לו בדיוק את הרענון המתבקש, ומבחינה עיצובית אין ספק שהוא הבולט והנאה מבין השלושה.
בסקודה לעומת זאת, כמקובל בשאר הדגמים, העיצוב מקבל חשיבות משנית, והוא הפחות מרשים מבחינה זו - זוויתי ותכליתי, למעט יחידות תאורה מפוצלות בחרטום. בסיטרואן המקוריות מגיעה לפני הכול. אנחנו אהבנו את המראה, לא בטוח שכולם יאהבו.
גם עיצוב הפנים של ג'וק ממשיך את הקו הדינמי, עם פתחי מיזוג מקוריים, מושבים בעלי תמיכה מצוינת כמעט-ספורטיבית, אך כאלה שעלולים להיות נוקשים וצפופים לגבוהים. גלגל ההגה שטוח בחלקו התחתון, אבל הוא מוצב בזווית אופקית למדי המקשה על השגת תנוחת נהיגה טובה. ברכב המבחן איכות החומרים טובה, לרבות שימוש בדיפוני וצביעה דו-גונית, אבל מסך המגע ("8) נראה פשוט, מיושן ותפעולו איטי. מספר תאי האחסון נותר צנוע, ורק לחלונות הקדמיים מנגנון פתיחה בלחיצה אחת (כל הארבעה באחרים).
תא הנוסעים של הקאמיק נראה האיכותי והמודרני ביותר, עם לוח מחוונים דיגיטלי ברכב המבחן ("10.25), מסך מגע איכותי ("8) ושימוש במגוון דיפונים. יש בו הרבה תאי אחסון שימושיים (כולל תא למשקפיים) ולא פחות מארבעה שקעי USB (לעומת אחד בסיטרואן ושניים בג'וק), והוא היחיד עם כיוון גובה למושב הנוסע. לא אהבנו את מתגי בקרת האקלים שנעדרים אפשרות שליטה על עוצמת המאוורר, הפועלת רק דרך מסך המגע.
כמו בחוץ כך גם בפנים, ה-C3 איירקרוס מקורי, לעיתים על חשבון התפעול הנעשה ברובו המוחלט דרך מסך מגע ("7). המושבים הם הנוחים ביותר בהשוואה בפער גדול, אבל מעט פחות תומכים. היינו מברכים על יותר תאי אחסון (מתחת למשענת היד למשל). בחירה בשילוב צבעים כהים ברכב המבחן מייצרת תחושה קודרת. קורות A עבות יחסית פוגעות בשדה הראייה בפניות שמאלה, אבל הוא היחיד עם מערכת תאורה עוקבת פנייה, השימושית למדי בנהיגה לילית או בחניון חשוך.
לא מפתיע שמרחב המחיה הוא הטוב ביותר בסקודה, והוא גם היחיד שמציע ליושבים מאחור פתחי מיזוג נפרדים. תעלה במרכז הרצפה מגבילה את המרווח לנוסע במרכז. גם לא מפתיע שהג'וק עדיין צפוף מכולם, הן לרגליים ובעיקר לראש המוקרב על מזבח העיצוב. סיטרואן מתמקם בין שניהם מבחינה זו, ונעזר באפשרות כיוון למרחק ולמסעד הספסל האחורי.
כן מפתיע שתא המטען של קאמיק קטן מהשניים האחרים (363 ליטר), אבל הוא כולל גלגל חלופי בגודל מלא (קטן באחרים) ובעל תאים שימושיים בצדיו וווים לתליית שקיות קניות. תא המטען של הג'וק ראוי (422 ליטר), ול-C3 איירקרוס התא הגדול ביותר הודות לאפשרות הכיוון למרחק של הספסל האחורי (בין 410 ל-520 ליטר).
אבזור הבטיחות של שלושתם כולל בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב (התראה בלבד בסיטרואן) והתראת שטח מת (לא בג'וק). קאמיק מציע את רשימת המערכות המקיפה ביותר, עם תשע כריות אוויר (שש באחרים) ובבקרת שיוט אדפטיבית.
שלושתם מצוידים במנועי שלושה צילינדרים מוגדשים (1.0 ליטר עם 115 כ"ס בסקודה ו-117 כ"ס בניסאן, 1.2 ליטר עם 130 כ"ס בסיטרואן), בשידוך לתיבות שבעה הילוכים כפולות-מצמד בג'וק ובקאמיק, ולאוטומטית עם שישה יחסים ב-C3 איירקרוס.
המנוע של סיטרואן הוא החזק בהשוואה ומאפשר לו ביצועים טובים יותר בזינוק מהמקום, וגם בתאוצות הביניים הוא מהיר במעט מהסקודה. תיבת ההילוכים האוטומטית חלקה ונעימה יותר מהיחידות כפולות המצמד של המתחרים, אבל המנוע עצמו רועד בסל"ד נמוך ורועש בגבוה.
הקאמיק קרוב בביצועיו לאלה של ה-C3 איירקרוס, אבל סובל מתיבת הילוכים שאינה רהוטה, קופצנית בתחילת נסיעה לעיתים, ממהרת להעלות הילוכים בהמשך כדי לחסוך בדלק ואיטית בהורדת הילוך לצורך עקיפה. היתרון העיקרי שלו הוא בידוד טוב יותר של רעשים ורעידות, האופייניים למנועי שלושה צילינדרים.
למרות נתוני תפוקה דומים, היחידה של ניסאן היא החלשה בהשוואה. הג'וק היה לא רק אחרון במבחני התאוצה בפער משמעותי, הוא גם מרגיש חלש כשהוא נאלץ להתמודד עם כביש הררי, ועוד יותר מכך עם ארבעה נוסעים על סיפונו.
בסיום המבחן הקאמיק היה החסכוני ביותר עם 12.7 ק"מ לליטר, אחריו הג'וק עם 10.9 ק"מ לליטר וה-C3 איירקרוס עם 10.4 ק"מ לליטר.
נוחות נסיעה היא פרמטר חשוב לרכבים אלו, שיבלו את עיקר זמנם על אספלט עירוני ושבור. ה-C3 איירקרוס מציע את נוחות הנסיעה הטובה ביותר במהירות נמוכה, עם יכולת ספיגה מרשימה של שיבושים מכל סוג. במהירות גבוהה מורגש מחסור בריסון, ובהתאם גם התנהגות הכביש מגושמת, עם זוויות גלגול מודגשות ואובדן אחיזה מוקדם. בשיוט יש נוכחות גבוהה של רעשי רוח מפסי גגון מסיביים.
מתלי הג'וק נוקשים ובהתאם, נוחות הנסיעה בו היא הנמוכה בהשוואה, בין היתר עקב צמיגים נמוכי-חתך ברכב המבחן. גם בשיוט הוא הרועש ביותר, עם אוושת רוח וצמיגים היוצרת שאון מטריד בתא. בכביש מפותל הוא התגלה כדינמי שבחבורה, הודות לזוויות גלגול צנועות ורמת אחיזה גבוהה מהמקובל בקטגוריה. חבל שההגה לא ברמה של שאר המכללים - מעורפל וחסר תחושה.
מתלי הקאמיק מכוילים לפשרה טובה בין השניים, מספקים שילוב טוב בין יכולת ספיגה במהירות נמוכה לשמירה על ריסון במהירות גבוהה. התנהגות הכביש בטוחה וצפויה, ובידוד הרעשים בשיוט הוא הטוב ביותר.
ניסאן ג'וק הוא החתיך של הקטגוריה, עם מראה אתלטי המקבל ביטוי גם ביכולת דינמית גבוהה יחסית. אלא שבשאר התחומים הוא מתקשה להרשים. החל מביצועים נחותים, דרך נוחות נסיעה בינונית ועד לתא נוסעים הצפוף ביותר. הוא עדיף על הדגם המוחלף, אך מול מתחריו כאן הוא יכול לסיים רק שלישי.
סיטרואן C3 איירקרוס מציע עיצוב מקורי וייחודי וביצועים טובים לצד נוחות הנסיעה הטובה במבחן. אלא שהוא מרגיש מגושם יותר ממנצח המבחן, סובל מתפעול מסורבל ותא הנוסעים המקורי הפך למיושן ביחס לתחרות העדכנית ולכן הוא מאבד את הבכורה.
המנצח הוא סקודה קאמיק. הוא הפחות מיוחד למראה במבחן, אך תא הנוסעים שלו הוא המרווח והשימושי ביותר, מערכות הבטיחות שלו הן המתקדמות ביותר וגם בתחומים שבהם אינו מצטיין, הוא משיג ציונים גבוהים. הוא מציע כיום את החבילה הטובה ביותר בקטגוריה ולכן גם מנצח את המבחן הזה.