שתף קטע נבחר
 

בצל הקורונה: העצמאיות שממציאות את עצמן מחדש

חמש נשים בעלות עסקים קטנים מספרות על האתגרים שהוליד משבר הקורונה: איך שומרים את העסק רלוונטי ומתפקד, איך הופכים את המשבר להזדמנות ואיך מסתגלים ליום עבודה שלם מהבית? שיחה שנותנת תקווה

בשיתוף Google

 

חודש אל תוך משבר הקורונה ורגע לפני שמסתיים חג הפסח המרוחק והמבודד שנגזר עלינו, כבר ברור שמדובר לא רק במשבר בריאותי ורפואי, אלא במשבר תעסוקתי וכלכלי. פגשנו חמש נשים מעוררות השראה שמספרות על האתגר העסקי בצל הקורונה, ועל איך רותמים את כל האמצעים הדיגיטליים כדי להישאר רלוונטיים גם בימים של חוסר ודאות, וממליצות: ממשיכים לעבוד בצורה מקוונת? חפשו את פרויקט "ביחד מהבית" של Google, המקדם את כל העסקים שעדיין עובדים ונותנים שירות גם בימים אלו, והשתתפו בו ללא עלות. תוכלו גם להשתתף בזירת המוצרים של "זאפ", להקים חנות מקוונת ולייצר נוכחות דיגיטלית בפלטפורמת Wix, ואם אתם מייצרים בישראל - חפשו את תו כחול-לבן של משרד הכלכלה, כי היום כולם מחפשים לקנות דווקא תוצרת מקומית.

 

רוני שקד (צילום: נועם שרון)
רוני שקד(צילום: נועם שרון)

 

"גם אצלנו מצבת כוח האדם ירדה בשל אילוצי הילדים, וחוסר הבהירות פגע במצב רוח", מספרת רוני שקד, מנהלת דיגיטל ומנויים של ירחון "אדם צעיר", שהוקם בשיתוף עם בן זוגה. אבל ידענו מיד שאנחנו רוצים לתמוך בלקוחות הצעירים שלנו. פתחנו איזור באתר שלנו עם המון תכנים חינמיים, הפקנו חוברות עבודה המבוססים על הגיליונות שלנו שניתן להדפיס בבית, ללא עלות נוספת. בשל המצב הייחודי, הורים רבים חסרי סבלנות, ומעוניינים בפתרונות מיידיים, הם לא מסוגלים לתכנן לטווח הארוך. לכן מחלקת המכירות שלנו עברה למכירה ממוקדת של גיליונות עבר, ופחות מכירת מנויים חדשים. פעילויות הגבייה שלנו הפכו לעדינות יותר. במצב של ביטול מנוי בשל לחץ כלכלי, אנחנו מוצאים ללקוחות את הפתרונות שיאפשרו להם להשאר".

 

שקד מספרת כי המשבר הנוכחי איפשר להם לקבל קצת פרופורציות. "אני מרגישה שהמשבר הזה מעורר בי באופן אישי המון רגשות של חמלה ואמפתיה. כלומר, כל אחד מאתנו יכול להיות במצב של קושי בלי שבחר בכך ובלי שיש לו הכלים המתאימים להתמודד. כבעלי עסק אנחנו צריכים לזהות בכל דרך אפשרית את צרכי הלקוחות שלנו והאתגרים שלהם ולהעניק לאלו תמיכה", אמרה.

 

דקלה עמית (צילום: ניקי סוביק)
דקלה עמית(צילום: ניקי סוביק)

 

דקלה עמית היא בעלים של עסק בשם "תיבת ההפעלות", המספק הפעלות לימי הולדת ולאירועים. במקרה ההעסק חי"זה מדובר בעסק שנשען בצורה כמעט מוחלטת על קיומם של אירועים ומפגשים חברתיים - שבוטלו כליל לאור ההנחיות החדשות על ריחוק חברתי ובידוד. למרות זאת, היא מצליחה לשמור על אופטימיות זהירה: "אני יודעת שזה נשמע מוזר אבל קרו דברים טובים. סידרתי את המשרד הפיזי והתפניתי לעשות שינויים באתר. חיזקתי קשר עם הקהילה שלי, העליתי מדריכים חינמיים שעזרו למאות משפחות ודרכם נחשפתי לקהל חדש. פתאום נוצר זמן לעצור, לעשות ארגון פנימי ולייעל את תהליכי עבודה. אני מרגישה יותר מאי פעם שאני מצליחה לשמח אנשים בעזרת הידע שלי. שיש בחוץ קהל חדש שמחפש עזרה ואני שמחה לתת אותה מכל הלב".

 

את דניאל, הבעלים של "פוזיטיב דנדי" - עסק לתכשיטים, משבר הקורונה תפס בדיוק לפני אירועי יום האישה הבינלאומי. "החודש שאמור להיות הכי מכניס בעבורי, השאיר אותי ללא סיבות לחגוג", היא אומרת. "הישיבה בבית איפשרה לי זמן עבודה על תכנים ועל האתר כמו שלא היה לי אף פעם. חשבתי שארגיש שלא צריך אותי יותר, שהעיסוק שלי ומה שאני מאמינה בו יהפוך טפל. לשמחתי, קרה בדיוק ההפך. אני מרגישה יותר בשליחות של להוציא לאור את המסרים החיובים".

 

העסק של לימור מתתיהו, שמספקת הדרכה למעצבות בפלטפורמת Etsy, דווקא רלוונטי מתמיד. "לא רק שהעסק חי, גם נוספו לי לקוחות. פונים אלי לקוחות שמבינים שעכשיו הזמן לייצר נוכחות בדיגיטל. במידה מסוימת, העבודה שלי כמעט לא השתנתה מצד אחד, ומצד שני יש לי אפשרות לעזור לאנשים שבאמת מוכנים ויכולים סוף סוף להשקיע משאבים (ובעיקר זמן) לקראת היום שאחרי כחלק מפיתוח העסק".

 

לימור מתתיהו (צילום: ליבי מתתיהו)
לימור מתתיהו(צילום: ליבי מתתיהו)

 

מתתיהו מודה שהאתגר המרכזי הוא בהסתגלות לעבודה מהבית. "זה נשמע מוזר, אבל העבודה במצב הזה מפיקה ממני פי 1.5 תפוקה מהרגיל. זה משהו שאני שומעת מכל מי שעובד עכשיו מהבית. למדתי שיעור אישי ואני הולכת להזיז את פינת העבודה בבית (לפטופ וטלפון נייד) לחדר שאפשר לסגור בו את הדלת, זה יוצר עבורי ועבור הילדים שקט ויוצר חלוקה טובה של קשב".

 

יפעת לוי, בעלת חנות לבגדי היריון, הספיקה ללמוד על עצמה שהיא מסוגלת לעבוד גם בשעות מאתגרות. "כרגע שעות העבודה שלי מרוכזות בשעות הקטנות של הלילה", היא אומרת. "המשבר שינה אצלנו לא מעט אבל גם תרם לנו די הרבה. ישנה התייעלות בחשיבה השיווקית ומיקוד בניהול ההכנסות וההוצאות. אפילו פתחנו קמפיין תמיכה בינלאומי לעסק באתר הדסטארט. גיליתי גם כמה חשוב להמשיך ולטפח את הנכס שלי, את האתר. בעקבות המשבר למדתי המון על הלקוחות שלי".

 

ויש לה גם טיפ מעורר השראה: "קהל הלקוחות זקוק לכם ולגמישות שלכם במיוחד בימים קשים אלה. תמשיכו לתת את הידע שלכם ואת האנרגיה הטובה הרגילה שלכם לקהל ולקהילה שיצרתם. מי שיספק שירות מכל הלב כעת, יזכה להמון קרדיט בתור העסק שעזר להם בתקופה משוגעת כזו ונתן שירות ברמה גבוהה".

 

בשיתוף Google


פורסם לראשונה 07/04/2020 10:20

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ליבי מתתיהו
לימור מתתיהו. "העסק חי"
צילום: ליבי מתתיהו
מומלצים