חשיפת ynet | התוכנית: לימודים בחצרות, בספריות ובאולמות ספורט
מנכ"ל משרד החינוך עדכן את צוותו במודל המתגבש לחזרה לבתי הספר ולגנים, שלא צפויה להתרחש לפני מאי. בריאיון לאולפן ynet הסביר המנכ"ל אבואב כיצד זה יקרה, והבהיר שהחופש הגדול יקוצר משמעותית: "יהיו לימודים ויהיה מרכיב של קייטנה. המורים יבינו את זה"
אף שעדיין לא ברור מתי ואיך יחזרו הלימודים בבתי הספר ברקע מגפת הקורונה, משרד החינוך מתכנן מודל שישמש – אם וכאשר - לצמצם את סיכויי ההדבקה של התלמידים וצוותי ההוראה: הלמידה ביום שאחרי תתקיים לא רק בכיתות, אלא תתפרס בחצרות, בספריות ובאולמות הספורט וההתכנסות, ותתבצע בקבוצות קטנות. כך נודע ל-ynet. במקביל אמר היועץ הכלכלי של ראש הממשלה, אבי שמחון, כי הוא "לא מעריך שבאפריל ייפתחו בתי הספר".
את הדברים לגבי תוכנית החזרה של משרד החינוך פירט הבוקר (יום ב') מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב, במכתב להנהלת משרדו. המודל ייושם בהדרגה בנקודה שבשלב זה לא ידועה אחרי חופשת הפסח ובמהלך השבועות הבאים. "מעגלי הלמידה ביום שאחרי יהיו ברוטציות, וסדר היום שגיבשנו יעניק לכל תלמיד שגרה מובנית וברורה שמתחילה במפגשי בוקר, ממשיכה בלמידה רב-תחומית ומסתיימת במפגשי סוף יום", כתב אבואב.
מגפת הקורונה - עדכונים נוספים:
- קורבן ראשון במגזר הערבי: סמיחה דיאב נכנעה לקורונה
- במשרד הבריאות מעריכים: יידרשו עוד שבועות
- התעשיינים מזהירים
: 430 אלף מובטלים בסוף השנה
הוא ציין שבימים האחרונים גובשו חלופות אפקטיביות לפתיחה מדורגת של מוסדות החינוך - כאשר תתקבל על כך החלטת ממשלה. החלופות מתבססות על עקרון מנחה שלפיו הלמידה מרחוק תלווה אותנו עוד זמן רב ותהווה השלמה ללמידה הפיזית, בשילוב היברידי בין למידה בקבוצות קטנות ללמידה מרחוק. לדברי אבואב, "שתי מטרות עומדות מול עיני כולנו: הראשונה היא אפקטיביות חינוכית – שמטרתה לאפשר סל חינוכי שלם ככל שניתן. השנייה היא אפקטיביות משקית – שאפשר להורים לעבוד ולמשק להשתקם".
בריאיון לאולפן ynet אמר אבואב: "אנחנו עושים עכשיו את כל ההכנות לעבור ממצב של חירום לשגרה הדרגתית. אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שהכללים שיינקטו יהיו שונים מהכללים שהיינו רגילים אליהם בעבר. כלומר כיתת גן ילדים לא תכיל את המספר שהיינו רגילים, כיתת לימוד של 30 ילדים זה לא המספר שמשרד הבריאות יאפשר בעתיד. לכן, כאשר תינתן ההנחיה, אנחנו נערכים להפעיל גני ילדים במתכונת שונה. חצי מהגן ילמד ביום ראשון, שלישי וחמישי, החצי השני בימי שני, רביעי ושישי. אותו דבר בבתי הספר".
לדבריו, "העדיפות היא לילדים הצעירים כי רוצים לשחרר את ההורים מאחריות והשגחה על הילדים הקטנים ולאפשר להם לצאת לעבודה. כל הילדים שלא ילמדו בבית הספר באותו יום באופן פיזי ילמדו באופן מרוחק. יהיו שלוש יחידות לימוד בגן ילדים, ויותר מכך בבתי הספר ובחטיבות הביניים. איך זה ייעשה? תהיה בדיקת נוכחות, הילדים יכוונו או על ידי המורה או על ידי שיעור מוקלט שהקלטנו".
אבואב הבהיר כי "החופש הגדול לא יישאר במתכונת שהורגלנו בעבר. הוא יקוצר ויקוצר באופן משמעותי. קשה לסכם מה יהיה אורכו של החופש הגדול כי איש עדיין לא יודע מתי חוזרים לשגרת הלימודים, אבל ההנחה היום שהחופש יתקצר, תהיה השלמה של הפערים הלימודיים ובחלק האחרון יהיה מרכיב של קייטנה, מרכיב של שעות פנאי. לגבי י"א-י"ב, שממילא רק בסוף יולי מסיימים את בחינות הבגרות, זה לא רלוונטי להחזיר אותם לסדר יום לימודי בחודש אוגוסט כי עיקר הלימודים מאחוריהם".
על התנגדות אפשרית של המורים, אמר מנכ"ל משרד החינוך: "מטבע הדברים יש להם את הקצב שלהם, וזה פרי שבשל לאט, אבל בסוף הוא מגיע לידי הסכמה. המורים צריכים להבין היטב שצריך להשלים ימים וכפי שאמרתי הם יבינו שצריך ליצור גם מרכיב של קיץ ומרכיב של קייטנה. אני מעריך שהמסגרות הללו ישלימו את היקף החופש הגדול והזמן הפנוי שייוותר יהיה מאוד מצומצם".
במשרד החינוך מעוניין כי הראשונים שיחזרו ללימודים הם תלמידי החינוך המיוחד - באופן הדרגתי, ומיד לאחר חופשת פסח שתסתיים ב-19 באפריל. החינוך המיוחד כולל 250 אלף תלמידי גן ובתי ספר, מתוכם 50 אלף בכ-2,000 גנים וב-425 בתי ספר ייעודיים לחינוך מיוחד, והיתר משולבים בבתי ספר כלליים ומקבלים תמיכה נוספת.
אף שטרם הוסכם מתי זה יקרה, קיימת הסכמה שלאחר מכן יחזרו ללימודים ילדי הגנים ותלמידי כיתות א'-ג' – אולי אפילו בתחילת מאי. בשלב זה צפויות להיפתח גם המסגרות החינוכיות של ילדים ונוער בסיכון בגילים שונים. גם כאן, החזרה צפויה להיות הדרגתית, כך שהילדים יחולקו לקבוצות שילמדו בימים שונים, וכל ילד ילמד שלושה-ארבעה ימים בשבוע. בנוסף, מוסדות החינוך יפעלו במשמרות כדי להתמודד עם ההנחיות האוסרות התקהלות.
לפי המתווה המתגבש, תלמידי כיתות ד'-י' לא יחזרו בקרוב ללימודים בבתי הספר, וימשיכו את שנת הלימודים במסגרת של למידה מרחוק. באופן עקרוני צורת למידה זו תהיה תקפה גם לכיתוב י'-י"ב, אולם תלמידי כיתות אלו יעסקו לאחר סיומה של חופשת פסח בעיקר בלימודים לבחינות הבגרות, שיחלו ב-22 ביוני, והנחת העבודה היא כי עבורם שנת הלימודים למעשה הסתיימה.