שתף קטע נבחר

צילום: AP, EPA

ההמלצה לממשלה: שבוע בלימודים, שבוע בבית

מסמך של מכון גרטנר המייעץ לממשלה המליץ להחזיר את הלימודים בהדרגה: קודם הגנים והחינוך המיוחד ואחר כך כיתות א'-ג' במתכונת של ארבעה ימי לימודים ו-10 ימי חופש. עוד בתוכנית: פיצול כיתות, שיעורי היגיינה, בדיקות חום וחיטוי לילדים. החשש: תלמידים נשאי קורונה ללא תסמינים יגיעו לכיתות

 

An empty elementary school in Ramat Gan  ()
"חשוב לחזור אחורה במקרה של התפשטות". בית ספר בר"ג

הלימודים בבתי הספר יחזרו באופן מדורג על פי סדר העדיפות שקבע משרד הבריאות - ראשית החינוך המיוחד ובהמשך גני הילדים וכיתות א'-ג'. מכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, אחד הגופים המייעצים למשרד הבריאות בנוגע לאסטרטגיית היציאה, הציג למשרד מסמך שבו המליץ להתחיל בכיתות הנמוכות מבחינת ניהול הסיכונים, אך ממליץ לאפשר להורים המעוניינים בכך להמשיך את המסגרת הביתית תוך הנחיות מתאימות.


544 (צילום: AP)
"סיכון משמעותי בהפעלת מערכת החינוך". בית ספר יסודי ברמת גן(צילום: AP)

עוד עולה מהמסמך, כי אופן החזרה ללימודים תלוי ביכולת המדינה להכיל התפרצויות מקומיות. אם זמן ההמתנה מהופעת סימפטומים לאימות ובידוד לא יהיה קצר בהרבה משבוע, מומלץ להשיב תחילה את קבוצת הלימוד שתיבחר - גנים או כיתות נמוכות - במתכונת שמרנית של שבוע-שבוע.

 

חשיפת ynet: התוכנית של משרד החינוך ליציאה מהמשבר

 

כמו כן, ציינו כותבי המסמך כי עדיף שיתקיימו ארבעה ימי לימוד בלבד ולאחריהם עשרה ימי חופש, גם אם התשתיות מאפשרות ללמד שבועות רצופים. כותבי המסמך המליצו גם לאפשר להורים המעוניינים בכך להמשיך עם ילדיהם במסגרת ביתית, תוך הנחיות מתאימות, מכיוון שבכל מקרה צפויים מקרי הדבקה במערכת החינוך.

 

לפי המסמך, אם המצב יישאר בשליטה במשך מספר שבועות, ניתן יהיה לעבור לתצורת הפעלה נרחבת יותר. הכותבים ציינו כי השבת מערכת החינוך לפעולה היא מרכיב משמעותית באסטרטגיית היציאה משני היבטים: הראשון, ההיבט החינוכי של הקניית ידע ומענה לצרכים חברתיים ורגשיים של הילדים, והשני, ההיבט המשקי שיאפשר יציאת הורים לעבודה.

 

"תפקוד מערכת החינוך חשוב הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט המשקי, מכיוון שהטיפול בילדים מהווה אילוץ לחלק ניכר מכוח העבודה", קובע הדו"ח של מכון גרטנר. "אולם, בהפעלת מערכת החינוך יש סיכון משמעותי להעברת המחלה בין משקי הבית על-ידי ילדים, העלולים להדביק זה את זה בשהייה ממושכת ובסמיכות באותה כיתה. הדבקה זו עשויה לעבור דרך אחים לכיתות נוספות ומשקי ביתם נוספים".

 

An empty classroom in Ashdod  ()
תהליך החזרה ללימודים יהיה מדורג ומתון. כיתה ריקה באשדוד

העקרונות שמציע המסמך נועדו לאזן את המתח בין אפקטיביות מערכת החינוך לבין מידת הסיכון הנובעת מחזרה לשגרה. כך למשל, כותבי הדו"ח ציינו כי הפעלה חלקית של מערכת החינוך באמצעות פיצול כיתות הלימוד לתת-קבוצות תצמצם באופן ניכר את הסיכון להדבקה משמעותית. ההצעה היא להפעיל את קבוצת הלמידה הללו במשך מספר ימים ברצף, כשבין כל רצף אחד למשנהו מפרידים כמה ימי הפוגה.

 

במסמך נכתב גם כי "חשוב מאוד לשמור על עקרון ניתוק צימודים, כך שניתן יהיה לגלגל צעדים אחורה באופן מדויק יחסית אם יתגלה כי קצב ההתפשטות יוצא משליטה".

 

הסיכון: ילדים נשאי קורונה יגיעו לכיתות

המסמך מדגיש עוד כי מערכת החינוך מהווה נקודת תורפה מרכזית, ואולי החמורה מכולן, בשליטה על התפשטות המגפה. לפי שיעור החולים הילדים הנמוך, מסיקים כותבי הדו"ח כי שיעור הילדים שיידבקו אך לא יפתחו תסמינים ניכרים יהיה גבוה יחסית, ולכן יגדל הסיכוי שנשאי קורונה יגיעו לכיתות. עוד ציינו, כי קשה לצפות מילדים קטנים להקפיד על כללי היגיינה וריחוק.

 

 

 

לכן, הנחת היסוד של כותבי המסמך היא שבכל מקרה יתרחשו מקרי הדבקה בתוך מערכת החינוך, אך ניתן לנקוט צעדים שיצמצמו את המקרים האלה. הנחה נוספת של הדו"ח היא שמחירה של טעות אפשרית גדול בהרבה מאובדן ימי לימוד לתקופה מוגבלת, ולכן תהליך החזרה לשגרה כולו צריך להיות מדורג ומתון.

 

"אם אכן ילדים הם גם א-סימפטומטיים בהסתברות גבוהה מהממוצע באוכלוסייה, וגם בעלי כושר הדבקה לא זניח, קיים חשש כי ילד נשא שיגיע לכיתה ידביק חלק מחבריו, שידביקו בני משפחה נוספים", נכתב במסמך. "אם מקור ההדבקה של הילד המקורי לא התגלה בעצמו, אנו עלולים לגלות מספר גדול יחסית של חולים חדשים - ובאיחור. לכן מערך תחקור ובידוד אפקטיבי חשוב באופן כללי כחלק מתהליך היציאה, ומקבל משנה חשיבות בהקשר של מערכת החינוך. המערך צריך להיות מסוגל לאתר מוקדי התפרצות הקשורים בכיתות הלימוד ולבודד את מעגלי הדבקה במהירות גבוהה".

 

הכותבים ממליצים לצמצם את החשיפה על-ידי פיצול כיתות, ולהתנות כניסת כל ילד למסגרת חינוכית בכך שיחטא את ידיו ויעבור בדיקת חום. כמו כן, הומלץ לקיים רישום נוכחות מוקפד של כל ילד, כולל שעת כניסה ויציאה לבית הספר, ונדרש גם להעביר שיעורי היגיינה אישית לילדים. הלימודים עצמם יתקיימו, לפי המסמך, בכיתות עם חלונות פתוחים וחללים מאווררים. 

  (צילום: רויטרס)
כך נראית החזרה ללימודים בדנמרק(צילום: רויטרס)
 

  (צילום: רויטרס)
החזרה ללימודים בדנמרק: הסברה על שטיפת ידיים(צילום: רויטרס)

  (צילום: רויטרס)
החזרה ללימודים בדנמרק(צילום: רויטרס)
 

היום (חמישי) בשעה 15:300 יכנס ראש הממשלה בנימין נתניהו דיון מיוחד ראשון בנושא אסטרטגיית היציאה של ישראל מהמגבות המחמירות שנועדו לעצור את התפשטות המגפה. לפי המתווה המסתמן, בשלב הראשון תגדל כמות העובדים המותרת במקומות העבודה הלא חיוניים, ייפתחו חנויות ומרכזי מסחר קטנים מערכת החינוך תחזור לפעילות חלקית ותהיה הקלה גם במגבלות לרכישת מוצרים שאינם מזון.

 

בשלב השני, שצפוי להתחיל ב-3 במאי, תפוסת העובדים במקומות העבודה תעלה ל-85 אחוז, מרכזי מסחר וקניונים ייפתחו תחת מגבלות וכיתות א'-ג' יחזרו לפעילות חלקית.

 

בשלב השלישי, שצפוי להתחיל ב-17 במאי, מקומות העבודה יחזרו לפעילות רגילה עם 100 אחוז מהעובדים, והשווקים ייפתחו מחדש תחת מגבלות בריאותיות. בכל אחד מהשלבים תפעל תחבורה ציבורית לפי כלל של עד 25 נוסעים באוטובוס. עובדים בגילאי הסיכון לא יחזרו בראשית הדרך לעבודה, ובכל מקרה תעודד הממשלה עבודה מהבית ורכש מקוון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים