צה"ל וחיזבאללה מחליפים מסרים מאיימים בימי קורונה
ביום רביעי בוצע נוהל "הקש ברכב" שהזהיר את בכיר הארגון שעשה את דרכו לסוריה. בליל שבת הגיעה התגובה: פגיעה משולשת בגדר הגבול עם לבנון, אבל בלי חדירה לישראל. בעדינות, בזהירות ותחת חשש מהסלמה במקביל למגפה, ממשיך חיזבאללה להתבסס בגולן, בעוד צה"ל פועל למנוע זאת
משבר הקורונה גרם לכך שהשליחים האלימים של איראן ברחבי המזרח התיכון הנמיכו פרופיל, אבל הם לא הפסיקו לחלוטין את פעילותם. אנשי משמרות המהפכה ממשיכים בניסיונותיהם להקים חזית נגד ישראל בסוריה, המיליציות השיעיות העיראקיות ממשיכות לירות רקטות על החיילים האמריקנים במדינה וחיזבאללה ממשיך בפעילותו בגולן הסורי במה שמכונה "תיק הגולן", שבמסגרתו הוא מקים תשתית טרור אנטי ישראלית בכפרים הסמוכים לגבול.
הפעילות הזאת של חיזבאללה היא שהביאה ככל הנראה השבוע למתיחות בזירה הישראלית-לבנונית. שני אירועים שהתרחשו בשני מקומות שונים בלבנון - המרוחקים זה מזה - העלו את מפלס המתיחות. לכאורה אין קשר ביניהם אבל ייתכן מאוד שהאירוע הראשון, שהתרחש באמצע השבוע, היה חלק מהמערכה החשאית – מב"מ (המערכה שבין המלחמות) – שבאמצעותה מסכלת ישראל את מיזם הטרור של חיזבאללה בסוריה. האירוע השני, אתמול, היה כנראה תגובת חיזבאללה.
ביום רביעי נפגע רכב שטח לבנוני מפיצוץ בעיירה ג'דידת יבוס, שם נמצא מעבר הגבול הגדול והראשי בין סוריה ללבנון, הממוקם על כביש ביירות-דמשק. התקשורת הערבית דיווחה שנוסעי הרכב היו מפקד בכיר בחיזבאללה ושלושה מאנשיו. לפי התקשורת הערבית והלבנונית הם לא נפגעו מפני שהטיל הראשון ששיגר ככל הנראה מל"ט ישראלי החטיא את כלי הרכב, ויושביו נמלטו לפני שטיל נוסף השמיד אותו.
האירוע השני, אתמול בלילה, התרחש בגבול לבנון-ישראל,
באזור הקיבוצים מנרה ומלכיה. על פי הודעת דובר צה"ל, התקבל איתות מהגדר המתריעה הפרוסה לאורך גבול ישראל-לבנון והיה חשד ניסיון חדירה. כעבור זמן לא רב, אחרי בדיקה של צה"ל, נשללה האפשרות לחדירה, אולם בגדר המערכת התגלו שלושה קרעים חמורים, שכנראה בוצעו במכוון, בשלושה מקומות שונים.
האיתותים על נגיעה בגדר התרחשו בסמיכות זמנים זה לזה. כעבור שעתים וחצי לערך פרסם דובר צה"ל הודעה שבה נאמר: "זהו אירוע חמור ביותר... אנחנו רואים בממשלת לבנון אחראית לנעשה משטחה".
הטלת האחריות על ממשלת לבנון, בגין אירוע שלכאורה לא סיכן במיוחד שאת תושבי הגליל העליון או חיילים, היא סימן ברור לכך שצה"ל מעריך שהחבלות בגדר בוצעו בכוונת מכוון על ידי גורם עוין ומקצועי. לפי הסימנים, מי שביצעו את הקרעים בגדר היו שלוש חוליות של אנשי חיזבאללה שפעלו בעת ובעונה אחת בשלושה מקומות שונים, במהירות ובמקצועיות, ונמלטו במהירות.
כמה שעות לפני אירועי אמש פרסמה סוכנות ידיעות בינלאומית קטע וידאו שקיבלה מגורם עלום בלבנון, שבו תועדה הפגיעה ברכב השטח ביום רביעי, כולל הימלטות בכיר חיזבאללה ואנשיו בג'דידת יבוס. חיזבאללה אישר לסוכנות AP כי אכן היו ברכב שנפגע מפקד בכיר בארגון ואנשיו.
אם אכן האירוע אתמול היה תגובה לירי הטילים ביום רביעי, הרי שמדובר באיתותים זהירים ומדודים שתכליתם להעביר מסרים בין ישראל לחיזבאללה וההיפך, אבל לא לגרום להסלמה. לישראל וגם לחיזבאללה יש עניין להימנע מהתלקחות, במיוחד בתקופת משבר הקורונה. אך בה בשעה, שני הצדדים רוצים להגן על האינטרסים שלהם.
עשו להם "הקש בכלי הרכב"
וזו פחות או יותר – על פי מה שכבר פורסם - השתלשלות האירועים בשבוע החולף: ביום רביעי נסע בכיר חיזבאללה עם שלשה מאנשיו ברכב שטח מלבנון לסוריה דרך מעבר הגבול ג'דידת-יבוס. היו איתם ציוד אישי וציוד לחימה. אפשר להעריך שהארבעה מעורבים בהקמת תשתית הטרור המכונה "תיק הגולן", וכי זו הייתה הסיבה שבגללה נסעו מלבנון לסוריה.
זהות בכיר חיזבאללה אינה ידועה בוודאות: העיתון "אל-קודס אל-ערבי" טוען שמדובר באדם המכונה "אבו עימאד", ואילו רשת הטלוויזיה הסעודית "אל ערבייה" טוענת שמדובר במוסטפה מורנייה, בנו של המפקד הצבאי המיתולוגי של חיזבאללה, רב המרצחים עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בפעולה המיוחסת בפרסומים זרים למוסד ולסוכנות הביון האמריקנית. מוסטפה מורנייה מעורב כנראה, ואולי אף מנהל את "תיק הגולן", ממש כפי שעשה אחיו הצעיר, ג'יהאד מורנייה, שחוסל בתחילת 2015 בשעה שהוביל בסוריה את אותה פעילות מטעם חיזבאללה לאורך הגבול.
כך או אחרת, היעד בכלי הרכב הלבנוני היה באופן די ברור מפקד בכיר בחיזבאללה שמעורב בארגון הפעילות נגד ישראל משטח סוריה.
בתיעוד שפורסם נראים יושבי הג'יפ בורחים ממנו כדקה לפני הפיצוץ. לטענת כלי התקשורת הערביים, הם עשו זאת מפני שהמל"ט החטיא את הרכב בטיל הראשון שירה. אחרי שהות של כדקה חזרו הארבעה לרכב, הוציאו ממנו את חפציהם ושבו וברחו. רק אז, אחרי כ-20 שניות, פגע הטיל השני בכלי הרכב.
מהסרטון, ומהידוע על ביצועי מל"טי תקיפה, אפשר להסיק בבירור שכלי הטיס החטיא בכוונה את הטיל הראשון, כדי לתת ליושבי הרכב הזדמנות לצאת ולברוח לפני הפגיעה (מעין "הקש ברכב"). עוברות שניות ארוכות - ארוכות באופן לא סביר – בין הטיל הראשון לבין השני, מה שמאפשר להעריך שמי ששיגר את הטילים התכוון – אפילו התאמץ - לתת ליושבי הרכב הזדמנות להימלט.
אם אמנם היה המל"ט ישראלי, אפשר גם להבין למה: המטרה הייתה לאותת לחיזבאללה שצה"ל יודע מדוע ולאן נסעו הבכיר ואנשיו, ושהוא לא מתכוון לאפשר לזה לקרות; בדיוק כפי שישראל פגעה בחוליית צלפים שחיזבאללה שיגר לפגוע בחיילי צה"ל ליד הכפר הסורי חאדר בתחילת מרץ.
אולם על פי כללי המשחק שהתקבעו בשנים האחרונות בזירה הצפונית, היה ברור למקבלי החלטות בישראל שחיסול פעיל ומפקד בחיזבאללה יגרום להסלמה חריפה. היה ברור שחיזבאללה יגיב, וזה כרגע מנוגד לאינטרס של ישראל בשעה שהיא – וגם לבנון - מתמודדות עם מגפת הקורונה. לכן אפשר שישראל העדיפה לאותת, אבל לא לחסל פיזית את בכיר החיזבאללה ואנשיו.
משחק האיתותים
כאמור, הארגון לא נשאר חייב והגיב באיתות משלו על המסר הישראלי. פרסום סרטון הווידאו ביום שישי נועד להסביר למה התבצעו החבלות בגדר המערכת הישראלית כמה שעות אחר כך.
חיזבאללה העביר לנו מסר: לא נשתוק לכם על הפגיעה בג'יפ, על הרמז הכלול בה ועל סיכון חיי אנשינו, אבל נגיב בצורה מידתית. אתם מאיימים עלינו בהקשר לפעילות חיזבאללה בגולן בלי להרוג את פעילינו, אז אנחנו פוגעים בגדר אבל לא חודרים דרכה ולא מבצעים פיגוע. נזק לרכוש כתגמול על נזק לרכוש. איתות אזהרה כתגמול על איתות אזהרה.
אפשר להעריך שאילו הבכיר היה מחוסל בג'יפ, היה חיזבאללה מגיב אחרת, כפי שעשה בספטמבר האחרון כשירה טיל לעבר אמבולנס צבאי ישראלי שנסע על גבול לבנון, וניסה אך לא הצליח להרוג את יושביו.
כפי שאפשר להבין, המנהג העתיק של עין תחת עין ושן תחת שן, מיושם עדיין במזרח התיכון כמו בימי התנ"ך, אבל בעידן הקורונה הוא נעשה באופן הרבה יותר זהיר והרבה יותר מתוחכם.
האסטרטגיה של צה"ל היא להמשיך את המב"מ בסוריה כל אימת שיהיה צורך, ולכן היא נמשכת, אך באינטנסיביות פחותה בהשוואה לתקופה לפני פרוץ המגפה. גורם ביטחוני בכיר מדגיש שפעולות גמול טקטיות כאלה ואחרות, כמו שהיו אמש בגבול לבנון, לא ישנו את האסטרטגיה של צה"ל.