שתף קטע נבחר

 

הכסף על הסדרי הנסיעה שולם, אך התחבורה הציבורית מושבתת

מפעילות התחבורה הציבורית הונחו לחזור לעבודה בהיקף של 25%, אולם הנוסעים הרבים שרכשו הסדרי נסיעה במאות אלפי שקלים לא קיבלו שום פיצוי על התקופה בלי האוטובוסים והרכבות. בינתיים מתגבשת תביעה ייצוגית בסך 45 מיליון שקל נגד החברות: "מתעשרות על חשבון הנוסעים"

 

 

 

שילמתם על רב קו שלא מומש? הפיצוי בדרך    (צילום: אורי דבידוביץ' וירון ברנר)

שילמתם על רב קו שלא מומש? הפיצוי בדרך    (צילום: אורי דבידוביץ' וירון ברנר)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

למרות שהחברות הונחו לחזור לפעילות של 25% מהעבודה בימים רגילים, נוסעים רבים בתחבורה הציבורית שילמו מבעוד מועד אלפי שקלים על הסדר נסיעה חודשיים לחודש מרץ - ולמרות המשבר שהוביל להפסקת חלק ניכר מהתחבורה הציבורית - עדיין לא פוצו על כך.

 

3082 ()
אוטובוס בתל אביב

כך למשל, כרטיס חופשי חודשי שנקנה בתחילת חודש מרץ עלה בתל אביב, בחיפה ובירושלים 213 שקלים ובבאר שבע 149 שקלים. במקרים מסוימים, המחירים אף עולים ומגיעים לכ-350 שקלים ויותר בהסדרי נסיעה לטבעת החיצונית של המטרופולינים. הסדר חודשי לגוש דן-חיפה עולה לא פחות מ-684 שקלים. נוסעים רבים שילמו את הסכומים הללו בתחילת החודש, אך לאחר כמה ימים, בעקבות הנחיות משרד הבריאות, הם נאלצו להפסיק להשתמש בתחבורה ציבורית.

 

במשרדי התחבורה והאוצר לא יודעים עדיין אם יינתן פיצוי ועל איזו תקופה, אך בינתיים הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בסך 45 מיליון שקל נגד חברות האוטובוסים והרכבת - רק על ההפסדים של חודש מרץ.

 

אינובט סלומובה, עובדת זרה מקזחסטן שמטפלת בקשישים בישראל, סיפרה ל-ynet כי זמן קצר לאחר ששילמה על הסדר נסיעה קבוע הוטלו הגבלות נרחבות על התחבורה הציבורית. "כל שקל שיש לי אני שולחת למשפחה בקזחסטן, גם שם קשה עכשיו", אמרה סלומובה שהצטרפה לתביעה הייצוגית באמצעות עורכי הדין נופר טל ומתן פריידין.

 

ריסוס תחנת אוטובוס  (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

גם הסטודנטית ויקטוריה אביגיל קלמנסקי, שלומדת משפטים במכללת ספיר, לא יודעת אם 1,700 השקלים ששילמה עבור חופשי חודשי מראשון לציון לשדרות יחזרו אליה. "אני משלמת את שכר הלימוד מהחסכונות שעבדתי קשה מאוד עבורם", אמרה. "עכשיו עם הקורונה זה ברור שלאף אחד לא אכפת מאיתנו, אבל מדובר בנזק שנגרם להרבה מאוד אנשים".

 

עורכת הדין טל ציינה כי לחברות התחבורה הציבורית יש עדיין הכנסות ממכירת הסדרי הנסיעה - מה שמיועד למשכורות העובדים ולתחזוקת האוטובוסים, אך כעת מדובר ב"התעשרות על חשבון הנוסעים", כלשונה. "מי רוב הנוסעים הקבועים", שאלה טל. "סטודנטים, אנשים שאין להם כסף לקנות רכב, אנשים מבוגרים, עובדים זרים. אנשים שהכסף קריטי להם. אלו אנשים שעובדים בשביל כל שקל. לכל הפחות היו מודיעים משהו על החזר או פיצוי".

 

בבקשה שהוגשה כאמור לבית המשפט המחוזי בלוד נכתב: "כאשר המשיבות לא מפעילות קווים מתוכננים בהיקפים גדולים הן חוסכות עלויות אדירות.. מדובר בעלויות בלתי מבוטלות שהמשיבות חוסכות על חשבון הצרכנים ובכך מתעשרות על חשבונם בניגוד לדין". לפי האומדן שהוצג בבקשה, הנזק למשתמשי התחבורה הציבורית עומד כאמור על 45 מיליון שקלים רק בעבור חודש מרץ בעבור רוכשי כרטיסי ה"חופשי חודשי".

 

ממשרד התחבורה נמסר באשר לפיצוי הנוסעים: "חוזי החופשי החודשי נרכשו בתחילת מרץ והשימוש נעשה בהם עד לאמצע החודש. נושא הפיצוי טרם נידון, והוא יעלה לדיון בתום המשבר כחלק ממדיניות הממשלה הכוללת. כך נכון הדבר גם לגבי סטודנטים שרכשו מנויים סמסטריאליים ושנתיים. ציבור הנוסעים נדרש להתאזר בסבלנות, ולא להשתמש בימים אלו בתחבורה הציבורית שלא לצורך. בהמשך תצא הודעה לציבור על ההחלטות בנושא רוכשי המינויים התקופתיים בכרטיס הרב-קו, על כן אנו מבקשים שלא להגיע לעמדות השירות על מנת לקבל פיצוי".

 

ממשרד האוצר נמסר כי "הנושא בבחינת משרדי האוצר והתחבורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף זגריזק
הקווים הושבתו, הנוסעים לא קיבלו פיצוי על הכסף
צילום: אסף זגריזק
מומלצים