עומסים כבדים באוטובוסים: "ההנחיה לגבי המרחק לא נשמרת"
הביקוש בקווים נמוך יחסית מאשר בשגרה, אך נוסעים ונהגים מעידים על צפיפות גבוהה ועל אי אכיפת הנחיות החירום של משרד הבריאות. "האוטובוס מלא פי שניים מהמותר", אמר אחד הנוסעים. וגם: כך ייראו תחנות הרכבת
עומסים נרשמו הבוקר (יום ג') באוטובוסים באזור גוש דן, בהיעדר רכבת פעילה ובשל הנחיות הריחוק החברתי. גורמים בענף התחבורה הציבורית הביעו אתמול חשש מקריסה של שירות האוטובוסים עם חזרת המשק לפעילות מלאה. אמנם הביקוש עומד כעת על 20% מהממוצע בשגרה, אך בשל המגבלות הקיבולת באוטובוסים עומדת על שליש מהקיבולת בשגרה.
על קו 1 ועל קו 189 בגוש דן עלו הבוקר עשרות נוסעים. במשרד התחבורה טוענים שבאוטובוסים מפרקיים ההגבלה היא ל-30 אנשים, ולא התייחסו לעובדה שגם בקווים לא מפרקיים עולים יותר מ-20 אנשים. כך למשל, על קו 42 שנוסע מבת ים דרך יפו לתל אביב נספרו יותר מ-25 נוסעים, בניגוד להנחיות שמורות על 20 נוסעים. אמש בקו 37 מיהוד לתל אביב נספרו 22 נוסעים, בניגוד להנחיות, וכתוצאה מכך הנהג דילג על חמש תחנות בדרך.
אלה לא מקרים נקודתיים. תלונות על תפקוד התחבורה הציבורית בימים האחרונים נערמות, אבל במשרד התחבורה ממשיכים לטעון שמתאימים את הפעלת האוטובוסים לביקושים. בשטח המצב שונה.
כמו בכל יום עלה הבוקר מאיר על קו 42 בדרום תל אביב בדרך לעבודתו במגדלי עזריאלי בעיר. "כבר בשעה 08:00 בבוקר האוטובוס מלא באנשים, אפילו פי 2 ממה שמותר", הוא סיפר. "לאנשים אין מקומות ישיבה, מתחככים זה בזה וברור שמגבלת המרחק לא נשמרת. חלק מהנוסעים לא עוטים מסכה וחלק שמים אותה על הסנטר, במקרה הטוב".
לדבריו, "זו מדגרת חיידקים מתקתקת ומספיק חולה אחד כדי ש-40 איש יידבקו וכן הלאה. התדירות לא הותאמה והצפיפות הופכת את הנסיעה למסוכנת". נוסע אחר אמר: "יש פה יותר מ-20 אנשים לצערי. אני לפעמים יורד באמצע, אני מפחד".
גם דני מבאר שבע נסע הבוקר למקום עבודתו בתל אביב. "בגילי המבוגר למדתי להודות על מה שיש, אבל זה נראה לי חלמאי להחזיר אנשים לעבודה ובמיוחד אנשים כמונו בני 67 פלוס, ולא להחזיר תחבורה ציבורית נורמלית", הוא אמר.
דני הוסיף כי "מנסים למנוע צפיפות ומגבילים את כמות הנוסעים ל-20? התוצאה היא הצטופפות ברציפים". לדבריו, הוא עבר לנסוע מתל אביב לבאר שבע בקווים המאספים, בהם הנסיעה ארוכה יותר, משום שבקווים הישירים אין מקום.
אתמול המתינה מיכל 50 דקות בתחנת האוטובוס במחלף אולגה שעל כביש החוף, כי כל האוטובוסים לכיוון מקום עבודתה בתל אביב חלפו מלאים בנוסעים. "היום החלטתי שכדי להימנע מהסיוט הזה אסע מחדרה לנתניה ומשם אעלה על אוטובוס לתל אביב", היא אמרה הבוקר.
"זה לוקח יותר זמן אבל מבטיח אפשרות לעלות בכלל על אוטובוס", הוסיפה מיכל. "לאורך המסלול ראיתי המון אנשים מחכים בתחנות והיום הם עוברים את הסיוט שאני עברתי אתמול. בעבודה פגשתי נוסעות מרמלה ומלוד שעברו בדיוק את אותו סיוט".
אחת הנוסעות פנתה לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ' וקיבלה מענה לטענותיה: "יש לנו אתגר עצום להחזיר את התחבורה הציבורית תחת מגבלת 20 הנוסעים שמשרד הבריאות קבע. יש לנו בסוף צי מוגבל של אוטובוסים וצי מוגבל של נהגים".
סמוטריץ' הוסיף כי "זה אירוע מאוד מורכב, אנחנו מנסים ללמוד את הביקושים ולתגבר קווים. לצערי זה לא מושלם אבל מקווה שתוך כמה ימים זה יתייצב. משתדלים לחפש פתרונות משלימים. הכול בסוף כרוך בסיכומים תקציביים עם משרד האוצר ואני מקווה שנצליח".
פרופ' איתן קרן, מנהל אגף הילדים בבית החולים הדסה, אמר בדיון באולפן ynet כי "אם אנחנו רואים את הצפיפות באוטובוסים - למה לא לפתוח גני ילדים? פה יש ילד שהוא נדבק פחות ומדביק פחות ונמצא רוב הזמן באוויר הפתוח ושם ההדבקה הרבה פחות מאשר בחדרים סגורים".
"אין אכיפה"
בארגון הנהגים מבית ההסתדרות הלאומית העבירו למשרד התחבורה נייר עמדה ובו נכתב בין היתר: "מדובר באבסורד כי במקום תחום וקטן יחסית כמו אוטובוס, בו ישנה תחלופה של מאות אנשים ביום, ישנה הפרה ממשית של תקנות החירום ואין כל אכיפה לקיום הנחיות מינימליות הן של התו הסגול ככלל והן של הנחיות משרד התחבורה בפרט".
כך למשל, ההנחיות מורות על הסעתם של 20 אנשים באוטובוס עירוני. המושבים הקדמיים חסומים ומותרת ישיבה של נוסע אחד בכל זוג מושבים ובכל רביעיית מושבים. כתוצאה מכך נשארים נוסעים שנדרשים לעמוד ולשמור בינם ובין הנוסעים בישיבה על מרווח של שני מטרים.
באוטובוסים העירוניים הנחייה זו היא בלתי ישימה. גם ההנחיות המורות לנהגים לשטוף ידיים במים וסבון לא ישימות משום שבחלק גדול מהמסופים המיועדים למנוחת נהגים אין בכלל תא שירותים או ברז לשטיפת ידיים וכן לא ניתנו הנחיות לתדירות חיטוי האוטובוסים.
בארגון דורשים ממשרד התחבורה להציב מחיצה בין הנוסעים לנהג. בנוסף, הם דורשים למדוד חום לנוסעים באמצעים אלקטרוניים "כפי שנעשה בסניפי איקאה" וכן להתקין מכונות תיקוף ותשלום בחלקו האחורי של האוטובוס.
בתוך כך, ל-ynet כי משרד התחבורה חדל מביצוע אכיפה מנהלית נגד מפעילות התחבורה הציבורית בגין אי עצירה בתחנות או אי ביצוע נסיעות ופניות נוסעים בעניין זה מועברות לתיעוד במערכת פניות הציבור אך קנסות בעת הזו לא יינתנו. תגובתו הרשמית של משרד התחבורה היא שהוא לא מעוניין להכביד על הפגיעה הכלכלית של החברות. כך מצד אחד נוסעים נשארים "להתייבש" בתחנות ומצד שני הנהגים שמסיעים 20 אנשים חוששים לעצור בתחנות ולהיקנס על הפרת ההנחיות.
מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית נמסר: "בתקופה האחרונה התנהלנו תוך כדי תנועה. מידי יום הוצאו הנחיות בתיאום משרד הבריאות והמל"ל. האוטובוסים שציינתם הינם אוטובוסים מפרקיים שבהם מותר להסיע 30 נוסעים.
"ברשות הארצית התחשבו במהלך השבועות האחרונים במפעילי התחבורה הציבורית. פעלנו עימם בשיתוף פעולה מלא תוך שמירה על בריאות הנהגים והפקחים. מלבד הפגיעה הכלכלית הקשה, לא ראינו שום צורך להכביד. אולם חשוב לציין כי אנו מבצעים בקרה אלקטרונית מלאה על כלל פעולות האוטובוסים בארץ".
ממשרד הבריאות נמסר: "למשרד התחבורה יש סמכות להוציא הנחיות שלא סותרות ולא מקלות על אלה שהוצאו על ידי משרד הבריאות. בימים הקרובים יפורסמו באתר משרד הבריאות הנחיות חדשות שיחליפו את הקודמות". ממשרד הבריאות לא נמסרה תגובה לעניין הנחיות המרחק בתוך האוטובוס.
ההיערכות לחידוש פעילות הרכבות
ביקורת רבה נמתחה בימים האחרונים על ההחלטה לשחרר את מרבית המשק ולדחות את החזרת הרכבות לפעילות. ברכבת נערכים לפתיחת התחנות, כפי שניתן לראות בהדמיות שהגיעו לידי ynet המציגות את ההיערכות לפתיחת תחנת משה דיין בראשון לציון ב-16 במאי באופן מדורג.
עם חזרת הרכבות, הנוסעים יתושאלו בדבר סימני המחלה, יימדד חום בכניסה לתחנות ותהיה חובה על חבישת מסכה. על רצפת התחנה יודבקו מדבקות לשמירת מרחק של שני מטרים בין נוסע לנוסע. הספסלים בתחנה ישמשו לישיבת אדם אחד בלבד, הכניסה למעלית תותר לשני אנשים בלבד ובמדרגות תהיה הפרדה בין העולים והיורדים.
כפי שפורסם לראשונה ב-ynet, ברכבת ישראל בוחנים אפשרות של הזמנת כרטיסי נסיעה מראש וככל הנראה תתאפשר ישיבה של אדם אחד בכל רביעיית מושבים. תחילה יחזור שלד מצומצם של רשת הרכבות, שצפוי לכלול את הקווים לתל אביב, ובפעימה נוספת יתווספו גם הרכבות הפרבריות.