הגנים חוזרים, אך חלק מהילדים נשארים בבית
נמשכת החזרה ההדרגתית לשגרה, והבוקר שבים הילדים לגנים לאחר כמעט חודשיים של היעדרות בשל מגפת הקורונה. מעונות היום חוזרים לפעילות חלקית ועשרות אלפי פעוטות והוריהם נותרו ללא מענה. "צריך פתרון לכולם. אי אפשר להחליט שאלה חוזרים ואלה לא"
הורים רבים גילו בימים האחרונים כי למרות שמעונות היום והמשפחתונים לגיל הרך, שהיו סגורים במשך כמעט חודשיים, חוזרים לפעילות היום (א') - ילדיהם יישארו בבית, משלל סיבות. "צריך פתרון נורמלי שיתאים לכולם. אי אפשר להחליט שאלה חוזרים ואלה לא", אמרה אחת האימהות.
א.מ.א - איחוד מעונות ארצי, איגוד מטפלות המשפחתונים המפוקחים והתאחדות מעונות היום הפרטיים הודיעו כי ישביתו את המעונות, אך גם מסגרות אחרות נותרו סגורות הבוקר. גם במסגרות שנפתחו צמצמו את הפעילות לעד 17 ילדים בכל אחת משלוש קבוצות הגיל, כך שרק לכ-60% מהילדים יש בהן מקום ועשרות אלפי פעוטות והוריהם נותרו ללא מענה.
בקבלה למעון המצומצם ניתנה עדיפות בין היתר למשפחות חד-הוריות, במצוקה כלכלית וכאלה שבהן ההורים הם עובדים חיוניים. מעבר לכך, מעונות רבים לא נפתחו בשל מחסור באנשי צוות, שכן חלק מהמטפלות הן בקבוצת סיכון או שאינן מעוניינות לחזור לעבודה בשלב זה. מעונות אחרים ביקשו כמה ימי היערכות נוספים לחזרה תחת המגבלות החדשות.
הורים רבים שקיוו שיתאפשר סוף סוף למשפחתם לחזור לשגרה מסוימת, בהם כאלה שמחויבים לחזור לעבודתם, התבשרו כי יאלצו לחכות למועד לא ידוע עד שילדיהם ישובו למעון. מאשה רימרמן (33) מכפר סבא, מורה בבית ספר יסודי, היא אחת מאותם הורים מאוכזבים. אוהד, בנה בן השנתיים, לא שב היום למעון של ויצו שבו הוא מתחנך, ולכן היא לא יכולה לחזור לעבודה בעצמה.
"בקבוצה של אוהד יש 25 ילדים, אז שמונה ילדים נשארו בחוץ, והוא אחד מהם", סיפרה רימרמן. "מנהלת המעון ביקשה שההורים ישלחו לה פרטים על היקף המשרה שלהם והאם הם עובדים חיוניים או לא. אני מורה שעובדת ב-100% משרה וכבר שבועיים נדרשת להיות פיזית בבית ספר, אבל לא התחשבו בזה. עד עכשיו לא הבנתי לפי איזה קריטריונים בחרו, כי אם זו לא עבודה חיונית, אני כבר לא יודעת מה כן".
רימרמן הוסיפה שאוהד משתוקק כבר לחזור למעון. "המעון נמצא ממש מתחת לבניין ובכל פעם שאני יורדת איתו החוצה הוא ניגש לגדר של הגן וקורא בשם של הגננת שלו", היא אמרה. "זה נורא בעייתי שאני עדיין לא שולחת אותו למעון ואפילו לא מתחילה בשום תהליך הסתגלות".
בינתיים רימרמן לא יכולה לשוב לעבודה, ותמשיך להינזק מכך כלכלית. "גם בעלי חיוני בעבודה ולא נמצא בבית. אני אמורה ללמד כיתה ג', שכבר חזרה לבית הספר. על כל יום היעדרות מורידים לי מאות שקלים. זה גם גורם לי לבעיות מול המנהלת שלי, כי איפה היא תמצא עכשיו מורה שיחליף אותי", היא סיפרה.
"אני מלמדת בינתיים כיתה ד' מרחוק בזום, וזו סיטואציה מטורפת", היא תיארה, "הילד עולה על השולחן, סוגר לי את המחשב הנייד, צורח. נאלצתי אפילו להזיז את המיטה כדי שהדלת לא תיפתח, אבל הוא צורח לי על יד הדלת. התלמידים שומעים שהילד צורח ולא מבינים מאיפה זה מגיע. אני מבקשת שיחליטו על פתרון נורמלי שיתאים לכולם. אי אפשר להחליט שאלה חוזרים ואלה לא".
עקיבא שפיגלמן (28) ממודיעין הוא אב לשי וליהי, תאומות בנות שנה וארבעה חודשים שהמעון שלהן, שמנוהל על ידי נעמת, לא נפתח היום. בשל מחסור באנשי צוות בנעמת החליטו כי בשלב זה ייפתחו בעיר רק מעונות עם 45 ילדים ויותר.
"יש במעון 48 ילדים, אבל ההורים של שמונה מהם לא מוכנים לשלוח אותם בינתיים, אז נשארו רק 40 וזה לא מספיק", אמר שפיגלמן. "בהמשך יביאו כנראה ילדים ממעונות אחרים ואז הוא ייפתח, אבל הם לא יודעים להגיד בדיוק מתי".
שפיגלמן אמר שהוא מעוניין לשלוח את בנותיו למעון, אך לצד זאת הוא יכול להבין את ההורים שהחליטו אחרת. "גם לנו לא בדיוק נוח הרעיון של להשאיר את הילדות בגיל כל כך צעיר עם מטפלות שחובשות מסכה וכפפות, אחרי שהן לא ראו אותן חודשים", הוא אמר. "זה מפחיד להשאיר אותן בשער עם מישהו שהן אולי לא זוכרות או מזהות".
לדבריו, "יש גם את החשש הבריאותי. כך שזה הגיוני שיש הורים שאמרו שהם לא רוצים להחזיר, אבל זה לא הוגן להעניש את אלה שכן אמרו שיחזירו רק בגלל מספר טכני".
למרות החששות, שפיגלמן אמר שחשוב לו שבנותיו יחזרו במהרה למעון. "זה יהיה להן טוב להיות במסגרת מובנית, עם שעות שינה מוגדרות ואינטראקציה עם ילדים נוספים. זה קריטי בגיל הזה. להיות איתנו זה טוב ויפה אבל אחרי כמה דקות כל פעילות נגמרת".
שפיגלמן שעובד כיועץ תקשורת ואשתו, קונדיטורית במקצועה, נאלצים לחכות בינתיים גם כן לפני שיוכלו לחזור לשגרה. "אני אמור לחזור לעבודה, אבל אשאר בבית ואחכה לחדשות טובות", הוא אמר. "יש הרבה חוסר ודאות. זו תחושה לא נעימה, להיות תלויים באוויר".
חוזרים - ויוצאים לחופשת ל"ג בעומר
במעונות היום, המיועדים לגילי לידה עד 3, תתקיים הפעילות בכל ימות השבוע, בשעות הפעילות הרגילות וללא רוטציה. בגילי 3 עד 6 הלמידה בגנים תתקיים ברוטציה של שלושה ימים לכל קבוצה. לפיכך, קבוצה אחת תגיע מיום ראשון עד יום שלישי, והקבוצה השנייה מיום רביעי עד שישי. הלמידה תימשך שש שעות בכל יום, ובכל קבוצה יהיו גננת ומטפלת.
על החזרה לגנים מעיבה חופשת ל"ג בעומר שמתכוננת ליום שלישי. ראש עיריית גבעתיים רן קוניק היה הראשון שהחליט לתת מענה למצב והודיע כי 84 גני הילדים בעיר יפעלו בל"ג בעומר באמצעות סייעות הגנים. "הבדיחה שביום א' יחזרו הילדים לגנים וביום ג' יהיו בבית שוב כי הגננות ב'חופשת' לג בעומר, לא תהיה בגבעתיים", הודיע קוניק.
בעקבות היוזמה של קוניק הודיעו ראשי רשויות נוספות על החלטתם לפתוח את גני הילדים בעריהם ביום שלישי כדי לאפשר רצף חינוכי לילדים ולהקל על ההורים היוצאים לעבודה. אל קוניק הצטרפו ראשי הרשויות של הרצליה, רעננה, ראש העין, קריית מוצקין, צפת, ירושלים, יבנה ומודיעין. בפתח תקווה, כפר סבא, ראשון לציון, רחובות, והמועצה המקומית עמק חפר טרם החליטו. בהוד השרון העירייה פועלת כדי למצוא פתרון שיאפשר את פתיחת הגנים. גם בנתניה הנושא נמצא בבדיקה.
בבאר שבע מסרו כי הם "מקווים שהגננות כן ייענו לקריאה לפתוח בל"ג בעומר את הגנים. לגננות בארץ יש ארגון והן אלה שיקבלו את החלטה אם להגיע לעבודה ביום הזה. אנחנו כעירייה ערוכים, אך הדבר אינו תלוי בנו, אלא כאמור בהחלטה של הגננות".
במועצת רמת נגב מסרו כי "מערכת החינוך במועצה הינה כפרית ייחודית וקהילתי. כל יישוב במועצה בשיתוף עם הקהילה יצר מתווה חינוכי, קהילתי ומקצועי. ההחלטה נשארת בידי הישובים האם לפתוח או לסגור את הגנים בל"ג בעומר".
בערבה התיכונה אומרים שההחלטה נתונה בידי כל יישוב, אך רוב הגנים ביישובים יהיו פתוחים. במועצה אזורית מרחבים הגנים לא יהיו פתוחים בל"ג בעומר. ביישובים אחרים בדרום עדיין לא התקבלה החלטה בעניין.
בחדרה ובגדרה הגנים יהיו סגורים.
התביעה לבטל את חופשת ל"ג בעומר, לצמצם את מספר ימי החופשה של התלמידים ולהתאים אותם להיקף ימי החופשות של ההורים אינה יורדת מסדר היום בשנים האחרונות. במערכת החינוך מציינים כי חופשות בתי הספר מעוגנות בהסכמים קיבוציים ולכן לא ניתן לשנות אותם ללא הסכמת ארגוני המורים, והאחרונים דוחים כל בקשה לצמצם את ימי החופשה.
יו"ר ארגון ההורים בירושלים אריק קפלן קרא בשבוע שעבר לשרי החינוך והאוצר ולהסתדרות המורים להיכנס ולמצוא פתרון ראוי והוגן. "חייבים לבטל את חופשת ל"ג בעומר", אומר קפלן. "אין מקום לצאת לחופשת ל"ג בעומר בתקופה זו. נגיף הקורונה כבר שינה את כל לוח הלימודים, ילדינו הקטנים (א'-ג') לומדים שבוע, ילדי הגנים יספיקו ללמוד יומיים בלבד וילדינו הבוגרים - הנערכים לבחינות הבגרות פספסו כבר ימי תגבור רבים. ראוי לציין את הנזק הכלכלי של יום חופש נוסף, קל וחומר כאשר השוק מנסה להתאושש והורים רבים רק שבו לעבודתם וייאלצו לשבת שוב בבית ביום זה".
בתגובה לקריאה לבטל את חופשת ל"ג בעומר נמסר בשבוע שעבר מהסתדרות המורים כי "הרצון של גורמים לבטל ולשנות את לוח שנת הלימודים שנקבע בתחילת השנה אינו דבר חדש. מדי שנה נשמעים קולות הקוראים ללמד ימים נוספים חינם אין כסף. ובעבר אף התקיימה עתירה לבג"ץ בניסיון לבטל את המועדים הקבועים בלוח החופשות השנתי. בית המשפט העליון אישר כי אין פגם בתכנון שנת הלימודים כפי שזה נעשה מדי שנה. חבל שיש מי שמנצלים ניצול ציני את אירוע הקורונה כדי לנסות לפגוע בזכויות של עובדי ההוראה. הסתדרות המורים לא תיתן יד לניסיונות החוזרים ונשנים לפגוע בזכויות ובתנאי העבודה של אנשי החינוך בישראל".
ביום שישי הופתעו הגננות לקבל הודעה ממזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שבה קראה לגננות שרוצות ומוכנות לסייע לתלמידים לבוא ולהתנדב במהלך חופשת ל"ג בעומר. קריאתה גררה תגובות נזעמות מצד הגננות שטענו כי בן דויד מפקירה אותן ומעמידה אותן במצב של חוסר נעימות מול ההורים. זמן קצר לאחר מכן פנה סגן הממונה על השכר באוצר משה בכר לבן דויד והציע שהשנה יתקיימו לימודים בל"ג בעומר וכאשר יתקיים שיח בנושא החזרת ימי הוראה, הדבר יילקח בחשבון. בתגובה למכתבו של בכר הודיעה בן דויד כי תנחה את הגננות לא להתנדב.
מסתמן: כיתות ד'-י' ישובו בעוד שבוע
אמש התפרסם מתווה ראשוני לחזרת תלמידי כיתות ד'-י' לבתי הספר ביום ראשון הבא בתנאי שלא תהיה עלייה בתחלואה מנגיף קורונה.
מנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב אמר כי החזרה תהייה הדרגתית, בשלב הראשון יחזרו תלמידי ד'-ו' לשני ימי לימוד בשבוע כאשר כל בית ספר יבחר את הימים.
עוד נמסר כי בהתאם לזמינות המבנים – ספריות, אולמות ספורט ועוד – יחליטו מנהלי בתי הספר אם תלמידי א'-ג', שכבר חזרו לפני שבוע, ילמדו ארבעה או חמישה ימים, זאת כדי להתגבר על מחסור צפוי במבנים בשל למידה בקבוצות ("קפסולות") של 17 תלמידים. לגבי חטיבות הביניים, תלמידי ז'-י' יגיעו ללמוד ברוטציה של יומיים או שלושה בשבוע בבית הספר ויומיים או שלושה בהוראה מרחוק מהבית.