בלי חיטוי ובלי ניקוי באוטובוסים: "המדגרה חוגגת" | מעקב ynet
תמונות מהקווים השונים מגלות כי גם אחרי חזרת עובדים רבים למשק, שתלויים בתחבורה הציבורית, דבר לא השתנה: "נהגים נשלחו לבידוד כי נחשפו לחולים, אבל האוטובוסים פועלים בלי חיטוי". נהג מנתניה: "לא מעבירים אפילו מטאטא". ב"דן" מודים: האוטובוסים לא מנוקים במהלך היום
צלמי ynet ונוסעים שחזרו לאחרונה להשתמש באוטובוסים עם החזרת הפעילות במשק, תיעדו את הטינופת באוטובוסים בערים שונות ובהן ראשון לציון, נתניה, ירושלים, חדרה, בת ים, רמת גן ותל אביב. הנוסעים ונהגי אוטובוס ששוחחו עם ynet הדגישו כי הם חוששים מהתפרצות מחודשת של הנגיף באוטובוסים.
ב-8 במרץ, נזכיר, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי כלי התחבורה הציבורית יחוטאו, ועל כן פרסם משרד התחבורה הנחיות למפעילות התחבורה הציבורית. "יש להקפיד הקפדה יתרה על ניקיון האוטובוסים היומי ובפרט עמודים וידיות אחיזה. אין צורך בפעולות חיטוי נוספות", נכתב בהנחיות דאז. בסוף מרץ הורה משרד הבריאות לנקות גם משטחים, ידיות, כפתורים ומתגים עם מים וסבון או חומר ניקוי אחר לאחר כל נסיעה.
ואולם, ההנחיות נותרו על הנייר. החברות עצמן מודות שהאוטובוסים לא מחוטאים לאחר כל נסיעה אלא בסוף היום. נהגים סיפרו כי גם ההצהרה הזו אינה עומדת במבחן המציאות, ולעתים אוטובוסים כלל לא מחוטאים במשך ימים שלמים.
בבדיקה מדגמית שערכנו בקווים 19 ו-74 בראשון לציון, בקו 15 בירושלים ובקווים 1 ו-14 בחדרה נמצא לכלוך באוטובוסים. את הקווים האלו מפעילות החברות הגדולות ביותר בשוק התחבורה הציבורית - אגד ודן.
לי שלמה, שהמתינה בתחנת אוטובוס בתל אביב, אמרה כי אינה חשה בטוחה בתחבורה הציבורית. "אני לא יודעת אם יש גורמים שמחטאים את האוטובוסים ומנקים, אבל אני מנסה במקום שלי להישאר כמה שיותר בטוח, לשמור שני מטרים ולהשתמש בכפפות", סיפרה. היא גם הציעה לחזק את ביטחון הנוסעים והנהגים. "חשוב שאולי תהיה בדיקת חום, כי זה לא מרגיש בטוח", אמרה.
נהגי אוטובוס אישרו את חששותיה של לי. נהג מגוש דן סיפר כי "האוטובוסים מלוכלכים כל הזמן. בבתי ספר ממתינים לחיטוי ואצלנו המדגרה חוגגת. חלק מהנהגים נשלחו לבידוד כי נחשפו לחולי קורונה באוטובוס, אבל האוטובוס נשאר לעבוד על הקו. לא חיטאו אותו". הוא הוסיף כי "אף אחד לא מפקח כמו שצריך. הכול פרוץ".
לדברי הנהג, החברות מנקות אמנם את האוטובוסים בחניון בסוף כל יום, אולם בצורה שלא עומדת בהנחיות או בסטנדרטים שימנעו את התפשטות הנגיף. "מנקים פחים, אבל לא יותר מזה", סיפר הנהג. "אין שטיפה מבפנים. רק פעם בכמה ימים שוטפים. באוטובוסים שעוברים דרך שווקים רואים בעיקר לכלוך".
נהג אחר מראשון לציון, שנוסע במסלולים בין-עירוניים, סיפר שבחברה שבה הוא עובד אין כלל חיטוי של האוטובוסים. "עד עכשיו לא היו הרבה נוסעים, אבל עכשיו הם התחילו לחזור ונוגעים בכל דבר. אם לא יעשו חיטוי עלול לבוא אסון בממדים רציניים. ככל שיש יותר נוסעים גדל הסיכון", הוא אמר.
נהג נוסף מנתניה סיפר על טינופת באוטובוסים, שלא עוברים חיטוי או ניקיון. "בכל מקום מסודר היום יש לך נוזל לידיים שבן אדם עולה ומחטא את ידיו, אבל האוטובוס מטונף, לא מעבירים אפילו מטאטא. האוטובוסים פשוט זוועה. אוטובוס הוא כמו קופסת שימורים והסיכון להידבקות גבוה. בימים האחרונים מוצאים המון כפפות גומי שאני צריך להרים ולאסוף, מסכות שזורקים באוטובוס ומסטיקים".
ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה בישראל מבית ההסתדרות הלאומית, אמר כי "מציאות שבה ישנן עוד חברות שמעזות לחסוך בניקיון על חשבון בריאות הנהגים והנוסעים היא הזויה ומסוכנת. אנו סומכים על הרשות לתחבורה ציבורית וחברות האוטובוסים המובילות שעובדות יחד עם ארגון הנהגים כי ימשיכו לעשות ככל האפשר כדי לשמור על נהלי חיטוי האוטובוסים תוך שימת דגש לשלום הציבור והנהגים. אנו נמצאים כפסע מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה ואל לנו להפוך את האוטובוסים לפצצות חיידקים מתקתקות. ארגון נהגי האוטובוסים יחד עם ההסתדרות הלאומית ימשיך לעמוד על המשמר ולדאוג לצרכי הנהגים והנוסעים כאחד".
תגובות
ממשרד התחבורה נמסר כי "הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת בכל השנה מעקב אחר ניקיון האוטובוסים. מפעילי התחבורה הציבורית נדרשים לעמוד בתנאי הניקיון על פי המכרזים להפעת התחבורה הציבורית. בימים אלו הנחתה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית את מפעילי התחבורה לעמוד בתנאי משרד הבריאות ולנקות בכל תום יום עבודה באופן קפדני את האוטובוסים בדגש על משטחים שבהם נוגעים בתדירות גבוהה. הניקוי יתבצע בחומרי חיטוי על פי הנחיות משרד הבריאות. על המפעיל לנהל תיעוד ומעקב אחר פעולות הניקוי באוטובוסים".
בחברת דן סירבו להשיב אם בוצע חיטוי מאז פרוץ משבר הקורונה, אז הוזמנו צלמי עיתונות לתעד את פעולות החיטוי. בתגובה לתיעוד הלכלוך ברכבי החברה נמסר: "במשך היום האוטובוסים פועלים באופן רציף ומיד בסיום עבודתם הם נכנסים בהדרגה לחיטוי וניקוי יסודי בחניוני דן. ברור, כי במהלך יום העבודה, לא ניתן להפסיק את עבודתם ולכן פעולות הניקוי מתבצעות במהלך הלילה".
מדובר חברת אגד רון רטנר נמסר: "האוטובוסים של אגד עוברים מידי לילה ניקוי ושטיפה בחניוני הלילה. במהלך יום העבודה מצויים עובדי ניקיון אשר מעת לעת עוברים באוטובוסים ומנקים אותם בזמן הפסקתם. חיטוי יסודי לאוטובוסים נעשה רק כאשר ישנה פנייה הנוגעת להמצאותו של חולה קורונה באוטובוס. רק אז האוטובוס מורד מהשירות ומופנה לניקוי וחיטוי כלליים. מעבר לכך, אין כל הנחיה בנושא מתוקף העובדה שעל פי הנחיות גורמי המקצוע החיטוי כלל אינו אפקטיבי באשר למניעת הדבקות בנגיף הקורונה, ואוטובוס אשר לאחר יום עבודה ממושך מגיע לחניון הלילה אין כל צורך או עניין להעבירו בתהליכי חיטוי מיותרים.
"עוד אציין שלעיתים בין נסיעה לנסיעה מקצת מהנוסעים מותירים עם רדתם מהאוטובוסים שאריות של מזון, שתייה, מסטיקים דביקים, עיתונים ועוד. עד אשר האוטובוס מנוקה בתחנות המרכזיות על ידי המנקים, מצטיירת תמונה זמנית של לכאורה חוסר בניקיון".