שתף קטע נבחר

 
צילום: AFP

בצל הנגיף: באירופה עוברים מאוטובוס לאופניים

ביבשת מעריכים שבמציאות החדשה רבים יעדיפו להימנע מנסיעה ברכבות או באוטובוסים הצפופים, ויגיעו לעבודה באופניים. קצב המכירות כבר מזנק

בזמן שממשלות אירופה קוראות לתושבים לחזור בהדרגה לשגרה, ביבשת מעריכים שרבים יעדיפו להימנע מנסיעה בתחבורה הציבורית לעבודה. במציאות החדשה רכיבה על אופניים צפויה להיות פופולרית במיוחד.

 

בבריטניה, שבה פחות נהוג לרכוב באופניים לעבודה, הממשלה מעודדת כעת את התושבים לבחון אלטרנטיבות לנסיעה ברכבות ובאוטובוסים. בצרפת, שבה נערך מירוץ האופניים המפורסם בעולם ("טור דה פראנס"), מתכננת הממשלה להשקיע 20 מיליון אירו כדי לפתח מערך אופניים מסובסד שיכלול נתיבי אופניים בכבישים. גם בבריטניה, שהודיעה על תוכנית חירום תחבורתית בהיקף 250 מיליון פאונד, מתכננים להקים נתיבים לאופניים בכבישים.

רוכב על אופניים לונדון בריטניה (צילום: רויטרס)
רוכב אופניים בלונדון(צילום: רויטרס)
 

באמסטרדם ובערים רבות אחרות בצפון אירופה, שם תרבות האופניים מפותחת, יש את התשתיות המתאימות לרכיבה לעבודה. בריטניה היא אחת המדינות שבהן אין תשתיות לרכיבה באופניים, ולכן השימוש מוגבל.

 

בתקופה שבה האירופאים רוצים להפחית את התלות בתחבורה הציבורית - שבה קשה לעמוד בהנחיות שמירת המרחק - חברות האופניים מדווחות על עלייה במכירות. חברת VanMoof ההולנדית, שמייצרת אופניים חשמליים, דיווחה על עלייה של 48% בין סוף פברואר לאמצע מרץ. בבריטניה המכירות עלו ב-184% בין תחילת פברואר לסוף אפריל.

אישה רוכבת על אופניים בריסל בלגיה (צילום: רויטרס)
ברחובות בריסל, בלגיה(צילום: רויטרס)
 

"אנשים נוטים להתמיד בהרגלים ובדפוסים היומיומיים שלהם, במיוחד כשזה קשור לניידות. הם נוסעים במכוניות שלהם וממשיכים להשתמש ברכבת התחתית. האפקט של הקורונה גרם לאנשים לשנות את ההרגלים שלהם ולמצוא הרגלים חדשים", אמר טאקו קרליאר, ממייסדי החברה ההולנדית.

 

ביום שני זינקו המניות של חברת האופניים וחלקי החילוף הבריטית Halfords ביותר מ-26%. הזינוק היה אחרי ששר התחבורה הבריטי אמר שעובדים צריכים לשקול ללכת למקום העבודה או לרכוב על אופניים במקום להשתמש בתחבורה הציבורית.

חנות אופניים פריז צרפת (צילום: רויטרס)
חנות אופניים בפריז(צילום: רויטרס)
 

ממשלת בריטניה אמרה בשבוע שעבר שתוכנית החירום שלה נועדה לעודד עוד אנשים "לבחור אלטרנטיבות לתחבורה ציבורית", והוסיפה שהתוכנית תעזור להבטיח "שהכבישים, האוטובוסים וחברות הרכבות יהיו מוכנים להגיב לעלייה העתידית בביקוש".

 

בחברת Halfords אומרים שרק 4% מהנסיעות לעבודה בבריטניה הן באופניים. לפי התפלגות הנסיעות הכוללת רק 2% מהנסיעות בבריטניה הן באופניים, לעומת 27% בהולנד. שר התחבורה גרנט שאפס ציין שנדרש שינוי בתשתיות הכבישים כדי להיערך ליותר רוכבי אופניים. הוא הוסיף שצריך לעודד גם שימוש בקורקינטים חשמליים בכבישים. ממשלת בריטניה עשויה לאפשר השכרה של קורקינטים לרכיבה בכבישים כבר בחודש הבא.

חנות אופניים פריז צרפת (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

במהלך הסגר נרשם זינוק במכירות של חברת VanMoof ההולנדית, מכיוון ש-80% מהאופניים שלה נמכרים באינטרנט ולא בחנויות. בזמן שהיא חווה עלייה בביקוש, החברות המתחרות התקשו לשרוד בגלל סגירת החנויות בזמן הסגר. VanMoof מצפה לרווחים של 80 מיליון אירו ב-2020, בהשוואה ל-3 מיליון אירו בלבד לפני חמש שנים.

 

גם מחוץ לאירופה גבר הביקוש לאופניים. בארה"ב היו שקנו אופניים כדי לעשות פעילות ספורטיבית בזמן הסגר, אחרים נערכו להקלות ורצו להימנע מנסיעה בתחבורה ציבורית לעבודה. טימו מולר מחברת הייעוץ מקינזי אומר שבמציאות החדשה מערך השיקולים משתנה: "בעתיד נוסעים רבים יבחרו את אמצעי התחבורה שלהם לא רק על בסיס המחיר והנוחות, אלא גם על בסיס סכנת ההידבקות האפשרית".

 

יצרניות הרכב, שספגו מכה קשה במהלך הסגר, עשויות להתאושש לאור ההימנעות מנסיעה בתחבורה הציבורית. בסין, שהסירה הגבלות רבות, המכירות של חברת פולקסווגן היו בחודש שעבר גבוהות מהרגיל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
רוכב אופניים בלונדון
צילום: רויטרס
מומלצים