"ד"ר סמוטריץ' ומר בצלאל": שר התחבורה השנוי במחלוקת – שהתגלה כהפתעה
בצלאל סמוטריץ' נכנס לתפקידו הראשון כשר בממשלת מעבר ומצא את עצמו עשרה חודשים בתפקיד. גורמים שעבדו איתו מספרים על אדם שלמרות תדמיתו פעל רבות למען הציבור. "האיש בא לעבוד ומשחק את המשחק מול התקשורת והרשתות החברתיות למען הציבור שלו"
לאחר עשור של שליטת השר ישראל כץ במשרד התחבורה, נכנס לפני עשרה חודשים בצלאל סמוטריץ' לנעליו. הוא הושבע ב-24 ביוני 2019, כשלפניו עוד שתי מערכות בחירות.
הוא קידם בעיקר פרויקטים שהונעו בתקופת קודמו אך גם הצליח להפיח חיים בפרויקטים תקועים ולשפרם, ובתקופה קצרה יחסית להשאיר חותם במשרד ולשנות את התפיסה בכל הנוגע לפתרונות מהירים למשבר התחבורה הציבורית. סיום כהונתו נתקל בביקורת ציבורית על משרדו בשל משבר התחבורה הציבורית שהתעצם עם חזרת הישראלים לשגרה לאחר סגר הקורונה.
האתגר של סמוטריץ' היה קשה. התחבורה הציבורית במשבר, כשעל פי נתוני ההשוואה למדינות ה-OECD ישראל מאופיינת בהעדר תשתיות תחבורה ציבורית, במהירות נמוכה ובגודש רב בכבישיה שמסב נזק למשק הישראלי המוערך בכ-35 מיליארדי שקלים מדי שנה.
זאת, כשכהונת כץ במשרד הסתיימה באקורד צורם עם פרסום דו"ח מבקר המדינה על התחבורה הציבורית, שבו נכתב כי "אכן בשנים האחרונות קודמו נושאים שונים ובוצעו פרויקטים חשובים, אך עדיין הכשלים והליקויים בתחום התחבורה הציבורית הם משמעותיים ביותר. מצב זה רובץ לפתחו של משרד התחבורה, שבראשו עומד השר ישראל כץ, שמכהן בתפקיד ממרץ 2009".
גם תחום הבטיחות בדרכים פגום. ישראל מממוקמת בין המדינות שבהן הירידה במספר ההרוגים בתאונות היא הנמוכה ביותר מבין מדינות ה-OECD. 2019 הסתיימה עם 355 הרוגים בתאונות דרכים, עלייה של 12% לעומת שנת 2018. גם הרלב"ד (הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים), הגוף שאמור היה לתכלל את המאבק בתאונות דרכים נוטרל מסמכויות רבות.
תקציב של מיליארדים ואוזן קשובה במשרד האוצר
לצד האתגרים, סמוטריץ' נכנס למשרד עם הזדמנויות רבות: תקציב של מיליארדי שקלים, שאמנם מוגבל בתקופת ממשלת מעבר אך עם פרויקטים מתוקצבים ופרויקטים שעברו לביצוע, ואנשי מקצוע עם רעיונות לקידום התחבורה הציבורית ואוזן קשובה במשרד האוצר.
זהו תפקידו המיניסטריאלי הראשון של סמוטריץ', שנודע כחבר כנסת שנוי במחלוקת, שהתבטא נגד ערבים ולהט"בים, מה שעורר חשש בקרב גורמים בתחום. אחד הודה ש"הדימוי שלו והציוצים בטוויטר הכינו אותנו לרע. במפתיע קיבלנו את הטוב ביותר - שר מקצועי, תומך נלהב של תחבורה ציבורית". גורם אחר הוסיף כי "זה כמו ד"ר סמוטריץ ומר בצלאל - אדם אחד בדיונים הפנים-משרדיים, ואחר בציוצים". "הוא לא מונע מאינטרס, ואני בספק אם סיטואציה כזו תחזור אי פעם", אמר אחר.
סמוטריץ' ייזכר כמי שדחף את פרויקט "נתיב פלוס" להעדפת תחבורה ציבורית ושיתופית על פני רכב פרטי באחד הצירים העמוסים במדינה, וכמי שקידם את פרויקט החשמול של רכבת ישראל ועבודות תשתית נוספות. הוא גם ייזכר כשר שעמד בדבקות נגד הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ושבמשמרתו ראשי הרשויות המקומיות בגוש דן מאסו במצב וקידמו בעצמם רשת של קווי שבת. הוא גם דחף לביצועם של פרויקטים שנהגו בתקופת קודמו בתפקיד בעיקר בכל הנוגע לתחבורה ציבורית, ולעומת זאת יש הטוענים כי לא הספיק להטביע חותם בתחום הבטיחות בדרכים.
סמוטריץ' נכנס לתפקידו בעיצומו של המאבק נגד פינוי שדה דב, ויום לפני השבעתו קיים דיון בנושא, נפגש עם שר האוצר ועם ראש עיריית אילת. לאחר השבעתו עבר תדריך בטחוני כחבר בקבינט, נפגש עם שר האוצר וכינס את מפלגתו, האיחוד הלאומי, לבחירות להנהלת המפלגה.
לפני שמונה, התנגד לפינוי שדה דב אך הפינוי נעשה דווקא במשמרתו. על הזיגזוג הוא אמר, כפי שפורסם ב"כלכליסט": "סגירת שדה דב הייתה שגיאה. הקרב הבא הוא לוודא ששדה התעופה בהרצליה לא ייסגר לפני שתהיה חלופה מספיק טובה, לא אחזור שנית על הטעות של שדה דב".
זגזוג נוסף היה ברפורמה במוניות. יחד עם משרד האוצר גובשה רפורמה חדשה לתעריפי המוניות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח לפני הבחירות בטוויטר ש"לא נפגע בנהגי המוניות" קודם לכן, שרי התחבורה והאוצר התכוונו לחתום על צו המבטל את הרפורמה בהנחיית ראש הממשלה.
את הפארסה עצר מאיר לוין המשנה ליועמ"ש, שקבע כי "השרים אינם יכולים להתפרק מחובתם להפעיל את שיקול דעתם... אף הנחייה מאת ראש הממשלה, אינה יכולה להחליף את שיקול דעתם העצמאי של השרים". הרפורמה עדיין לא יצאה לפועל.
שלוש שעות של "חברותא עם אבא"
יום לאחר השבעתו, ביום שלישי ה-25 ביוני הוא הגיע לדיון בוועדת הכספים, קיים פגישה עם אנשי קמפיין מפלגתו ונסע ל"חברותא עם אבא" שארכה שלוש שעות. בערב ערך פגישה בת חצי שעה עם איתן בן אליהו, מפקד חיל האוויר בעבר ובעליה של מכללה פרטית ללימודי טיס בהווה.
את ה-26 ביוני פתח השר בפגישה בשעה 10:00 עם פעיל הימין וחבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג שפרש מהנהלת העיריה בין היתר בעקבות קיום הופעה של "שושקה", דמות שיצר זאב אנגלמאיר. לאחר מכן הוצגה בפניו היערכות הרלב"ד לקיץ, התקיימה פגישת פורום תחבורה ציבורית במשרד ופגישת היכרות עם מנכ"לית המשרד הנמרצת קרן טרנר. באותו יום חתם על הסכם תעופה עם נשיא צ'ילה ונפגש עם אורית סטרוק, ועם הרב שי פירון.
השר הוא שפרסם את יומן פגישותיו, באופן חריג. היומנים המפורסמים הם בדרך כלל פרי מאמץ של עיתונאים ועמותות לשקיפות המידע. לדבריו, היומן הועבר ללא השחרות, כשאף פרט לא נגרע ממנו.
שקיפות היא ערך שקודם במשרד. סמוטריץ' פרסם את מספר הטלפון שלו וטיפל אישית בפניות נוסעי תחבורה ציבורית ואפשר לעיתונאים ולאנשי הארגונים האזרחיים גישה מלאה וישירה לאנשי המקצוע. הוא אף נפגש עם פעילי התחבורה הציבורית ובהם ארגון 15 דקות. הוא נחשב לאהוד בקרב עובדי המשרד ובקרב הארגונים האזרחיים לשיפור התחבורה הציבורית.
היומן מתייחס לתקופה שבין 23 ביוני 2019 – כניסתו לתפקיד, ועד לסוף שנת 2019. במהלך התקופה התקיימו הבחירות השניות, כך שיומנו שילב הרבה מאוד פגישות פוליטיות לצד עשייה מקצועית. עוד בולטות פגישות רבות עם אנשי ימין ורבנים. הימים הראשונים בתפקיד מעידים על שגרת עבודתו. בכל בוקר הוא מקדיש זמן לילדיו ומקיים פגישות מ-10 בבוקר, עד הלילה. נדיר שקבע פגישות בסופי שבוע. בימי שלישי ערך "חברותא עם אבא" או "לימוד עם הילדים".
פרויקט המחלוקת: הנתיב לנסיעה שיתופית
הוא נפגש תכופות עם אנשי המקצוע במשרדו וסעד עם עובדי המשרד ארוחת צהריים שבועית במזנון. פגישותיו המקצועיות עסקו בעיקר בקידום תחבורה ציבורית ובתעופה. רבות מפגישותיו המקצועיות הוקדשו לפרויקט נתיב פלוס. זהו הפרויקט המרכזי שהוציא לפועל שר התחבורה במהלך כהונתו. במסגרתו נתיב בכביש החוף ובנתיבי איילון נלקח מנוסעי הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית והשיתופית, כפי שנעשה במדינות רבות בעולם המערבי.
גם מתנגדי הפרויקט מדגישים כי צעד זה דרש אומץ ציבורי רב. "היה צונאמי מטורף של ביקורת בתקשורת שהועברה על ידי אנשים שנוהגים כמובן ברכב פרטי", אמר גורם במשרד. "השר אמר לנו: רוצו על זה, אני אספוג את הביקורת ואחרי העליהום הראשון אנשים יראו שזה משתלם. אם זה היה שר אחר, היה שם את המנכ"לית בחזית ומתחבא יומיים".
ניטש ויכוח במשרד התחבורה האם הפרויקט הצליח או נכשל. לטענת גורם במשרד, המשרד העביר תקציב למשטרת התנועה לאכיפה כלפי מי שנוסע בנתיב ומסיע פחות מנוסע אחד, אך היא לא בוצעה בצורה מספקת ולכן בסופו של דבר אין הרבה הבדל בזמני הנסיעה בין הנתיבים. ההקלה שכן יש בנתיב, לדבריו, נובעת בכלל משדרוג היציאה מפולג לכביש החוף ולא מהתוכנית.
גורם אחר במשרד טוען שעצם העברת הנתיב מרכב פרטי לשימוש בתחבורה הציבורית היא מהפכנית. עד לפרויקט הזה במשרד עבדו על הרחבת תשתיות לכלי רכב פרטי ולא ניהול נכון יותר של התשתית גם לטובת התחבורה הציבורית. כעת, לדבריו, בתקופת הקורונה לא ישתמשו ב"קארפולים" ולמעשה משתמשי התחבורה הציבורית "הרוויחו" נתיב משלהם בתקופה קצרה. בהשוואה, הוספת נתיב באיילון לתחבורה ציבורית במקום הסבת נתיב קיים, תסתיים בעוד שנים.
נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן, וחברות תעופה ישראליות
גם פרויקט "מהיר לעיר" לסלילת נתיבי תחבורה ציבורית בגוש דן זכה ללא מעט דיונים. גורם במשרד התחבורה סיפר שמאז כניסת סמוטריץ' למשרד הפרויקט הואץ. הגורם תלה זאת בעובדה שהפרויקט שעובר דרך 17 רשויות מקומיות, ודורש שיתוף פעולה מראשי הרשויות, שלחלקם כוח פוליטי במרכז הליכוד, עובדה שהקשתה על קידום הפרויקט כששר מהליכוד עמד בראש המשרד. כמו כן סייר השר במוקדי העבודה של נת"ע על הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן וברכבת.
עוד מיומנו עולה שהשר התעניין בקידום תחבורה חכמה המבוססת על איסוף מידע ואף נבחנה הפעלתה בגולן. כיום היא פועלת בגוש דן ובחיפה. כן הקדיש זמן רב לרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. רבות מפגישותיו של השר עסקו גם בתחום התעופה - כך הוקדשו דיונים לפעילות חברות התעופה הישראליות בנתב"ג, מתווה הטיסות לאילת והקמת שדות תעופה נוספים. גם חשמול הרכבת היה על סדר יומו, והוא אף הספיק לחנוך את הקו החשמלי מי-ם לתל אביב.
עם פרוץ משבר הקורונה הוא הנחה את אנשי משרדו לקדם תוכניות האצה לפרויקטי תשתית בזמן שהמסילות מושבתות והכבישים היו יחסית פנויים. מאוחר יותר גייס יותר ממיליארד שקל להאצת פרויקטים: סלילת נתיבים לאוטובוסים, נתיבים מהירים באיילון, מעבר להנעת רכבות באמצעות חשמל במקום דיזל, קידום הרכבות הקלות בגוש דן ובין חיפה לנצרת וקידום העבודות על קו מזרחי לרכבת בין לוד לחדרה.
עם זאת, המשרד לא עוסק בשינוי התשתיתי הנדרש בשל כללי הריחוק החברתי כמו במדינות אחרות. אם שם ניצלו את הרגיעה בכבישים להעברת נתיבים משימוש רכב להולכי רגל, אופניים ותחבורה ציבורית, בישראל כלל הפרויקטים יסתיימו בעוד שנים, ולא ברור כיצד ניתן לשמור על ריחוק חברתי בתשתיות הקיימות, בהעדר שבילי אופניים וכשהמדרכות נדמות למסלול מכשולים. ביקורת רבה הופנתה על קשיים בתחבורה הציבורית עם השבתת הרכבת וקריסת האוטובוסים.
"קשה לומר שסמוטריץ' קידם תוכניות ביו"ש"
בפברואר השנה הודיע שר התחבורה על תחילת העבודות לסלילת כביש עוקף חווארה בשומרון ואולם גורם במשרד טען כי "מלבד הזזת כמה טרקטורים לא נעשה יותר מדי. מדובר בשר שמגיע משם אבל דה פקטו, אולי כי מדובר בממשלת מעבר, לא הושקע שם יותר".
השר קיים דיונים על תשתית תחבורתית לחירן, פרויקטים בשכונת הר נוף, פקקים בכביש 446 שמרביתו מחוץ לקו הירוק וגיבוש תכנית אב לתחבורה ביהודה ושומרון. השר חנך את כביש הגישה לעמנואל והקדיש מספר פגישות לשמירת השבת בתחבורה הציבורית. ביחס לכך אמר גורם אחר במשרד ש"קשה לומר שסמוטריץ' קידם באופן שונה מקודמו תוכניות ביהודה ושומרון".
בנוסף, התקיימו דיונים נפרדים על תשתיות תחבורה בחברה הערבית המשוועת לכך, כן התקיים דיון על התחבורה במזרח ירושלים עם השר אלקין, דיון על תקיפת נהגי אוטובוס בבית עין, פגישה עם ראש עיריית שפרעם וראש מועצת כסרא סמיע ופגישה עם ח"כ אחמד טיבי על כיכר ריינה.
ביומן השר גם עיסוק בבטיחות בדרכים - כך קיים עם צוותו יום העמקה בנושא, קיים פגישה עם יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, והשתתף בשבוע הבטיחות בדרכים בכנסת. הוא גם קיים דיונים על נושא הבטיחות ביהודה ושומרון.
עם זאת, סמוטריץ' נכנס למשרד בתקופה של עלייה במספר ההרוגים ולדברי ארז קיטה, מנכ"ל "אור ירוק", הוא לא הטביע חותם בעניין זה. "אמנם הוא הכריז על תכנית לאומית שבעשור הקרוב תפחית ישראל חצי מההרוגים בתאונות דרכים, אך זו נשארה ככותרת בלבד, ללא תקציב וללא תכנית פעולה. השר לא הספיק לעסוק בבטיחות בדרכים באותה דחיפות ציבורית שהוא הפגין ברצון לשפר את התחבורה הציבורית, ולא חל שינוי מגמה בקטל בדרכים בזמן כהונתו. בממשלת מעבר היכולת לשנות דברים היא מועטה מאוד, אך יש כאן פספוס, היות והשר הביא עמו רוח ואנרגיות חדשות. מדובר באדם בעל יכולות שהיה נכון וזמין לטפל גם בקטל בדרכים".
מתוקף תפקידו, הוא נפגש רבות עם ראשי רשויות. הבולטים שבהם אלו אנשי המועצה המקומית בנימין, איתם נספרו הפגישות הרבות ביותר, אך גם עם ראש עיריית חיפה ברקע תוכניות נמל המפרץ ושדה התעופה. הוא סייר בהתנחלות עמיחי, בחריש, ובערים שונות, וסקר תחנות אוטובוס ממוגנות בשדרות.
גורם ברשויות המקומיות סיפר כי "הוא פוליטיקאי מעולה ולמד לקרב אליו את כל אויביו של קודמו. הוא לא ממהר לריב. בתחילת הקדנציה שלו פורסם הסיפור על אדם שהמתין לאוטובוס שלא הגיע וסמוטריץ' שלח לו אוטובוס במיוחד. זה לא פופוליזם, זה האיש. יש לי ביקורת על כל מה שהוא עושה שלא נוגע לתחבורה, אבל בתחומו הוא בקשר עם ראשי רשויות יום יום. האיש בא לעבוד ומשחק את המשחק מול התקשורת והרשתות החברתיות למען הציבור שלו".
היומן חשף: אירועים דתיים ופגישות בהתנחלויות
לקראת הבחירות בספטמבר 2019 ערך השר מפגשים וחוגי בית בווטסאפ ונפגש פעמיים עם זאב אלקין. ביום הבחירות הצביע בקדומים וסייר בקרני שומרון, אלקנה, פ"ת, מודיעין, בית שמש וכפר חב"ד. למחרת נפגש עם נתניהו, והודה לפעיליו טלפונית. בהמשך התארחו הוריו בלשכתו.
השר הרבה להשתתף באירועים דתיים ובאירועים בהתנחלויות. בין היתר השתתף באירוע חגיגות 40 שנה למועצה אזורית שומרון, בוקר לימוד של נשות השומרון, נפגש בעניין הקמת מוסדות סערט ויז'ניץ באלעד, והשתתף בוועידת איגוד בתי הדין לממונות. השר גם השתתף באירועים הקשורים בקהילת העיוורים ולקויי הראייה, נפגש עם רבני העדה האתיופית וציין את חג הסיגד.
ביומנו מופיעות גם פגישות עם רבנים, ובהם דב ליאור, חיים דרוקמן, אליעזר מלמד, אלי סדן, יעקב שפירא ושמואל אליהו. כן נפגש עם אנשי מפלגתו ופעילי ימין. נפגש שבע פעמים עם אורית סטרוק, ועוד מספר פעמים בדיונים רבי משתתפים, דוד בארי מנכ"ל עמותת אלע"ד, נחמן זולדן מנהל חברת הבניה "קדומים לעד", נחי אייל מנכ"ל הפורום המשפטי למען ארץ ישראל ונוספים.ש