איך ספורט יכול לעזור לילדים בלימודים?
ילדים שמתמידים בספורט לומדים להתמודד עם כישלונות, לקבל עזרה ולהמשיך להתאמן גם כשקשה. מה הקשר בין הספורט ללימודים ואיך אפשר לעזור להם?
אין ספור מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות כבר הוכיחו, שמעבר לתרומתו העצומה של הספורט לבריאותנו הפיזית והנפשית, עיסוק בפעילות גופנית משפיע בצורה מכרעת על התפקוד הקוגניטיבי של ילדים, בזכות הגברת זרימת הדם והחמצן לתאי המוח, והפרשת חומרים האחראים על חלוקתם והתפתחותם.
לכתבות נוספות - היכנסו לפייסבוק הורים של ynet
אולם, לעיסוק של ילדים בספורט ישנה תועלת גם מזוויות נוספות: בזכות הספורט הם לומדים מיומנויות רבות שיסייעו להם להתגבר על אתגרי הלימודים והחיים בכלל - היכולת ללמוד להיכשל, היכולת להתמיד בסבלנות, לתת ולקבל עזרה, להיות בעל מוטיבציה גבוהה להצלחה ושיפור הקואורדינציה.
תלמד להיכשל או שלא תצליח ללמוד
במהלך עבודתי, הגיעה אליי לאימון פרטני ילדה בת 12 שהוריה דיווחו על סף תסכול מאוד נמוך: "אנחנו משבחים אותה על כל ההצלחות שלה, ומקפידים שהיא רק תחווה חוויות של הצלחה. עוזרים לה בלימודים ומתקנים את מה שהיא עושה, כדי שהיא תקבל רק ציונים טובים ולא תחווה כישלונות. אבל ברגע שהיא נכשלת במשהו, היא מרימה ידיים ומפסיקה לנסות לעמוד במשימות שלה".
הנטייה של הורים להתמקד בהצלחות של ילדיהם ולמנוע מהם כל תחושה של כישלון, במטרה להגביר את ביטחונם העצמי, מאוד מובנת. גם במסגרת הספורטיבית, הרבה אנשים אוהבים להלל ניצחון על המגרש, ולהריע לקבוצה המועדפת.
מובן שרבים מענפי הספורט מתמקדים בדגש על הצלחת הקבוצה והתחרותיות. חוויות של הצלחה אכן חשובות כדי לפתח מוטיבציה, אך מבחינת תרומת הספורט להתפתחות המנטלית של הילדים, אין זה העיקר.
איך עוזרים לילדים להתמודד עם חוסר הצלחה?
תשבחו את הילדים דווקא על המאמץ, האסטרטגיה וההתמדה, ובכך תתמכו במוטיבציה שלהם להתגייס למשימה, בספורט ובכל תחום אחר. כשמתמקדים יתר על המידה בהצלחות, בהישגים ובציונים שלהם, הילדים עלולים לפתח חרדה מפני חוויות של חוסר הצלחה. חיזוקים על המאמץ שהם השקיעו יעודד אותם להתאמץ יותר בעתיד.
קראו עוד:
8 דרכים לפיתוח חוסן נפשי אצל ילדים
ללמוד מילד בן עשר שיעור ביזמות
"הבנות שלנו הפכו לחברות הכי טובות"
אל תמנעו מילדיכם בכל מחיר חוויות של כישלון. חוויות אלו נחוצות מאוד להתפתחותם, ודרכן הילדים לומדים לתרגל סבילות לאי נוחות, כך שילמדו להתמודד בצורה טובה יותר עם דברים שלא מתרחשים כפי שהם קיוו שיתרחשו, ולא יאמצו דפוסים בעייתיים של בריחה והימנעות. משחקי כדור ומשחקי ספורט הכוללים ניצחון והפסד מייצרים הזדמנויות רבות לתרגול היכולת והלמידה להיכשל, ולהמשיך במשימה.
לפתח מוטיבציה
כדי שילדים יפתחו בסיס בריא של מוטיבציה פנימית, חשוב לבחור יחד איתם פעילויות ספורטיביות קבועות ומהנות עבורם, ולא להפעיל כל לחץ להישגים, אשר יגיעו מעצמם אם הילדים עוסקים בסוג ספורט שהם אוהבים, מתוך תשוקה ורצון אמיתי.
חשוב גם להגדיר מטרות ריאליות אך מאתגרות ולא קלות מדיי. תוך כדי המשחק, הילדים לומדים שאפילו אם הם לא מצליחים לעשות משהו היום, הם יכולים להשתפר בעזרת אימון, להתאמץ, להתמיד ולנסות שוב ושוב. הם לומדים להתאזר בסבלנות בתהליכי למידת תנועות ותרגילים חדשים, לקבוע לעצמם יעדים ולהגיע אליהם. כל אותן יכולות נחוצות גם כשהילדים לומדים לקרוא או לפתור תרגילי חשבון.
לתמוך ולהיתמך
"אני עוזב את המשחק, אף אחד לא מוסר לי את הכדור!". הנה אחד המשפטים הנפוצים שמשמיעים ילדים במהלך המשחקים, וגורמים לתסכולים וכעסים רבים של ילדים. השתתפות פעילה של כל יחידי הקבוצה קשורה ליכולת שלנו, כמאמנים והורים, לגרום להם לפעול כצוות מגובש, ובכך הם רוכשים את היכולת לעבוד וללמוד בשיתוף פעולה, שהיא אחד הכלים הנחוצים ביותר להצלחה.
הצלחה היא לא רק לדעת להגיע להישגים בכוחות עצמך בלבד, אלא גם היכולת לעבוד בצוות, להושיט עזרה ולקבל עזרה כשאנו זקוקים לכך. הרבה מסגרות חינוך מבינות היום את החשיבות של הלמידה השיתופית, אשר יתרונותיה רבים - מימוש הפוטנציאל הטמון בתלמיד בסביבה לימודית תומכת, לקיחת אחריות ללמידה, רכישת מיומנויות של עזרה הדדית ואמפתיה.
ילד שלומד להתנהל כך במסגרת הספורטיבית, יידע גם ליישם את אותם כלים בלימודים, ובכלל בהמשך החיים - הוא יידע לבקש עזרה מהמורה כשיצטרך, לתמוך ולפרגן לחבריו, לסלוח ולהתנצל, לפתור סיטואציות חברתיות בדרך שיתופית, וכך הוא יהיה גם פנוי יותר ללימודים מבחינה רגשית. עולם הספורט מזמן לנו שלל הזדמנויות לבניית עולם ערכים והתנהגות חברתית בעזרת תרגילים המעודדים שיתוף פעולה ועזרה הדדית.
שיפור הקואורדינציה
למידה של תרגילי ספורט כרוכה בתרגול ושיפור הקואורדינציה. כשאנו מבצעים סדרת פעולות מורכבות ברצף מדויק ומהיר יחסית (כמו במשחקי כדור או בחיקוי תנועות המורה), המוח שלנו נעשה מעורב לחלוטין בתנועה, ותשומת הלב שלנו נמצאת במאה אחוז בתוך התנועה ובביצוע טוב ומדויק שלה.
יתרה מזו, מסתבר שלשיפור הקואורדינציה ישנה תרומה רבה מאוד במיקוד וחידוד הקשב והריכוז: מחקר מאוניברסיטת המבולדט בברלין מ-2008, שבו בוצעה בדיקה אודות ההשפעה של תרגילי קואורדינציה על רמות תשומת הלב בקרב 150 בני נוער, הוכיח קשר חזק בין פעילויות המערבות קואורדינציה לבין שיפור משמעותי ביכולתם של התלמידים להתמודד עם בחינות המודדות את רמת הריכוז שלהם.
לפי נתוני משרד החינוך, ישראל נמצאת כמעט בתחתית הרשימה בהשקעה בחינוך גופני, ביחס למדינות מערביות אחרות, וכמעט בראש הרשימה בהשקעה במתמטיקה וקריאה, אולם ממוצע הציונים בישראל באותם מקצועות נמוך יותר מאשר בשאר המדינות. המודעת לחשיבות העיסוק בספורט כבר עלתה ויושמה במדינות רבות, והגיע זמן שגם בישראל ניישם את מסקנות המחקרים העדכניים בתחום.
הכותב הוא מאמן ספורט טיפולי, מנהל "קופצים קדימה "