ארבע מדרגות של השפלה בשגרירות בלונדון: "הרגשתי כמו מצורע"
יוסי נחמד, ישראלי שמתגורר ועובד בלונדון, הגיע למשרדי הקונסוליה שברובע קנזינגטון - שם התחוור לו שהמקום אינו נגיש לנכים ועליו לעלות במדרגות עם כיסא הגלגלים. "התחננתי שיעזרו לי", אמר בייאוש, "אבל העובדים אמרו שאסור להם בגלל הקורונה". משרד החוץ: "מתנצלים על האירוע ועוגמת הנפש"
"מעולם לא הושפלתי ככה ולא הרגשתי כאדם שהנכות שלו היא מכשול. התייחסו אליי כאל מצורע". יוסי נחמד (63), ישראלי הסובל מנכות ומתנייד בכיסא גלגלים שמתגורר ועובד בשנים האחרונות בלונדון, הגיע לשגרירות ישראל ומספר על חוסר נגישות ועל השפלה שחווה.
ביום חמישי שעבר נקבעה לו פגישה בקונסוליה בשגרירות ישראל שברובע קנזינגטון במסגרת הליך ביורוקרטי כחלק מעסקת נדל"ן. "כשהגעתי לבניין הקונסוליה בשעה שנקבעה לי", הוא מספר, "התברר לי להפתעתי שהמקום אינו נגיש לנכים. כדי להיכנס לבניין יש לעלות ארבע מדרגות".
נחמד הדגיש כי בשיחה טלפונית מקדימה שקיים עם אנשי השגרירות בעת שקבע את מועד הפגישה, הוא הסביר כי הוא מתנייד באמצעות כיסא גלגלים. "הם אמרו שאין שום בעיה ושאגיע", הוסיף - וציין כי בעבר, כשנאלץ להגיע לשגרירות כדי לחדש דרכון - הקונסול פגש אותו מחוץ למקום.
נחמד, עורך סרטים במקצועו, שוחח עם עובדי השגרירות באינטרקום וביצע את הנחיות הבריאות בשל נגיף הקורונה: הוא מדד לעצמו חום וחתם על הצהרה. כשהתבקש להיכנס לחדר קבלת הקהל - הסביר שאין באפשרותו לעלות עם כיסא הגלגלים בגרם המדרגות וביקש סיוע.
"ממש התחננתי שיעזרו לי, אבל עובדי הקונסוליה סירבו בטענה שאסור להם להתקרב אליי בגלל הווירוס - למרות שעטיתי מסכה וכפפות", אמר. "הם טענו שאלה ההנחיות שקיבלו ממשרד הבריאות. למרות שהם ראו דרך מצלמות האבטחה שאני יושב בכיסא גלגלים - שום דבר לא עזר".
"כל חטאי הוא שאני יושב בכיסא גלגלים"
בשלב מסוים, כך הוא מספר, רעייתו הבחינה בכך שאחד העובדים דחף נייר מתחת לדלת ועליו צוין שם של נוטריון בריטי פרטי שמוכר על-ידי מדינת ישראל ויכול לאמת את חתימתו לשם ביצוע ההליך שאליו הגיע. "לתדהמתי", ציין נחמד, "גיליתי שמשרדו של הנוטריון רחוק מאוד ועל השירות אאלץ לשלם לו 500 פאונד".
נחמד הוסיף: "אני מטייל ומבקר מסביב לעולם על כיסא הגלגלים שלי ומעולם לא נתקלתי באטימות כזאת. לא מתקבל על הדעת שמוסד ישראלי יהיה בלתי נגיש לנכים. גם אטימות עובדי הקונסוליה לא מתקבלת על דעתי. הרי אם הייתי נכנס לחדר הם היו באים עמי במגע דרך חלון קבלת הקהל".
"מה בסך הכול רציתי?", הוא שואל בייאוש, "שאחד העובדים ייצא לרגע ויאמת את חתימתי? זה מסמך חשוב ודחוף עבורי וזה היה לוקח פחות מדקה. אם היו מציינים שאין קבלת קהל בגלל נגיף הקורונה הייתי מבין, אבל לפניי נכנסו גבר ואישה שקיבלו שירות. כל חטאי הוא שאני יושב בכיסא גלגלים".
ממשרד החוץ נמסר: "אנו מתנצלים מאוד בפני מר נחמד על האירוע ועל עוגמת הנפש שנגרמה לו. בשל מצב הקורונה בבריטניה, שגרירות ישראל בלונדון עובדת בנוהל מיוחד, ונוצר מצב נקודתי שבו לא ניתן היה לסייע לו להיכנס למחלקה הקונסולרית.
"נציין כי בימים כתיקונם, השגרירות נגישה לבעלי מוגבלויות הנכנסים למדור הקונסולרי בדרך עקיפה ונגישה, אך בשל המגיפה, אפשרות זו אינה קיימת בימים אלו. אנחנו מזמינים את מר נחמד להגיע שוב לשגרירות, בתיאום עם צוות המדור הקונסולרי, ובסיוע צוות הנציגות הוא יוכל להיכנס ולקבל את השירות שמגיע לו".