משרד החינוך מטייח את פרשת הילדה והשמלה: "המורה במצוקה גדולה"
בתום התחקיר שנערך במשרד החינוך, המסקנה של אנשי המקצוע הייתה כי ניתן היה "להפגין גמישות גדולה יותר" כלפי בת ה-7 שהגיעה עם שמלה ללא שרוולים - ונאלצה להישאר בתחתונים. במשרד גיבו את המורה שפעלה לטענתם בתום לב: "חשוב שתלווה על ידי פסיכולוגית"
משרד החינוך פרסם הערב (חמישי) את ממצאי התחקיר שערך בעניין פרשת הפשטת הילדה בפתח תקווה שהגיעה עם שמלה ללא שרוולים - ונאלצה לשבת בכיתה עם תחתונים וחולצה וללא מכנסיים, וקבע כי בית הספר יכול היה "להפגין גמישות גדולה יותר".
פרשת השמלה: המורה נשארה, הילדה עוברת בית ספר
שר החינוך החדש הורה להקים צוות מקצועי שכלל את מנהלת מחוז תל אביב ובכירות נוספות במערכת החינוך המקומית, ששוחח עם מנהלת בית הספר, מחנכת הכיתה והורי התלמידה.
"לדברי המחנכת, הילדה לא התלוננה ולא קיבלה תגובות שליליות על הופעתה והמשיכה את יום הלימודים כרגיל", נכתב בדו"ח שסיכם את התחקיר. "המחנכת לא בדקה את אורך המכנסיים שהילדה לבשה מפאת צנעת הפרט, והסתמכה על דברי האם שלילדה יש מכנסיים קצרים", אף שהחולצה הייתה ארוכה יותר מהמכנסיים שלבשה הילדה.
"האם הגיעה בסיום היום לשער בית הספר, צעקה לעברה של מחנכת הכיתה וכינתה אותה בשמות גנאי", כתבו מחברי הדו"ח שציינו כי המחנכת ניסתה לקיים עימה דיאלוג וסורבה. "לדברי המנהלת, מדובר במחנכת, חברת הנהלה ורכזת משכמה ומעלה", כתבו אנשי משרד החינוך. "שמה הולך לפניה לאורך דורות, היא מבצעת את עבודתה נאמנה מתוך שליחות, מסירות ודאגה רבה לרווחת תלמידיה".
במשרד החינוך אמרו כי אתמול התקיימה שיחת בירור בין אנשי המשרד והמנהלת להורים וערכת הדין מטעמם, בניסיון להתמקד בשלומה של הילדה וברצון להחזירה לבית הספר. "הוצע להורים מערך תמיכה, אך ההורים סרבו לקבל תמיכה זו, וציינו כי הם מעדיפים לפנות לגורם מקצועי מטעמם", נכתב.
משרד החינוך הודה כי קיים פער שפתי עם המשפחה, שמדברת בעיקר ברוסית. "ידוע לנו כי הרשות הקצתה מגשרת שדוברת את השפה הרוסית להורים. תיבחן אפשרות לסייע למשפחה על ידי גורם חיצוני: מדריך מהמחוז, פסיכולוג מרשות אחרת או כל גורם שיאפשר הענקת תמיכה למשפחה".
עם זאת, במשרד יצאו להגנת המחנכת וכתבו כי היא פעלה בתום לב מתוך רצון לכבד את כללי בית הספר, וכי לא עשתה זאת בזדון או בכוונה לפגוע בתלמידה. "בסיום המפגש ולאורכו של היום נעשו ניסיונות ליצור קשר עם ההורים, כולל ניסיון לביקור בית במטרה לפגוש את התלמידה ולדרוש בשלומה, לחזקה ולהקשיב לדברים מנקודת מבטה, אך ההורים סירבו.
"בנוסף התקיים שיח חינוכי רגשי בכיתה, שבמהלכו התלמידים הביעו דאגתם לשלום התלמידה והמורה", נכתב. "למרות האמור, אין בכוונת גורמי המקצוע להרפות אלא להמשיך ולהתמיד בניסיונות ובמאמצים לצור קשר עם התלמידה והוריה".
במשרד ציינו כי בקשתם של ההורים להעביר את הילדה לבית הספר אחר התקבלה, והיא תשולב בכיתה חדשה תוך ליווי של גורמי מקצוע. "במקרה המובא פה היה מקום לגלות גמישות נוכח גילה הצעיר של התלמידה ונוכח העובדה כי 'הפרת המשמעת' לא הייתה חמורה. הילדה הגיעה לבית הספר עם בגד אחיד בצבעו ועליו סמל בית הספר", כתבו במשרד החינוך "עם זאת, הצוות סבור שמדובר באירוע מורכב, אך מצער ומיותר, שגרם לפגיעה רבה בתלמידה במשפחתה, במחנכת ובבית הספר.
"האירוע מעלה צורך מערכתי לדיון ולחידוד סוגיות הקשורות בהפעלת שיקולי דעת, במידתיות וברגישות גם כשמדובר באכיפת נהלים. יש להמשיך לפעול ליצירת מודעות, רגישות להתנהלות נכונה כך שאירועים כאלו לא יישנו בעתיד.
"על אף המשבר החריף בין הילדה ומשפחתה לבין בית הספר, יש לעשות כל מאמץ כדי לייצר קשר מלווה ותומך עם המשפחה, ללא כל קשר להחלטת ההורים להעביר את הילדה לבית ספר אחר בעיר", הומלץ. "המפקחת על הייעוץ והיועצת ימשיכו לנסות ליצור את הקשר ולו בכדי לאפשר לילדה לסגור ולהיפרד בצורה ראויה"
במשרד חזרו על הסערה שהתעוררה ברשתות החברתיות סביב הפרשה, וכתבו כי "גם המורה נמצאת במצוקה גדולה. מדובר במורה ותיקה ומוערכת. הערכתנו היא כי המורה פעלה לא מתוך כוונה להרע, אך כפי הנראה טעתה בשיקול הדעת. להערכתנו חשוב כי יועצת או פסיכולוגית ילוו באופן אישי את המורה ויתמכו בה בתהליך המורכב עימו היא מתמודדת". כמו כן ציינו כי "בית הספר כולו מצוי כעת במשבר. ההאשמה שמופנית כלפי המורה והתהליך המורכב שהיא עוברת (הגשת תלונה במשטרה, חקירה וכו), פוגעת בחוויית המוגנות של הצוות החינוכי כולו".