"בעוד כחודשיים יגיע הבום הגדול"
יש מי שיאמרו שמשבר הקורונה מאחורינו, אך יחד עם זאת, הדי התקופה ימשיכו להישמע, בעיקר בקרב משפחות ויחידים שעדיין לא יודעים מה צופן העתיד מבחינת פרנסה, משום שטרם חזרו לעבודתם. בעמותת פעמונים, המפעילה מודל ללימוד ניהול אחראי של משק המשפחה, עובדים במלוא המרץ כדי לסייע לאלו הזקוקים לעזרה, אך חוששים שבעוד כחודשיים המצב יורע. "אנחנו בכל מקרה נהיה שם עבור כל המשפחות שיזדקקו לסיוע והכוונה", הרגיעו. במסגרת קרן לערבות הדדית שהקימה חברת מובילאיי, תקבל העמותה תרומה שתסייע לה להמשיך בפעילותה
בשיתוף מובילאיי
ההאטה הרבה במספר חולי הקורונה בישראל, כמו גם קצב ההדבקה הנמוך מאוד, נכון להיום, מהווים בשורות משמחות עבור כולנו. אך בעוד שמההיבט הבריאותי נראה כי עברנו את הגל הראשון בהצלחה, הרי שנזקיו הכלכליים של המשבר צפים ועולים לאחרונה עם יותר ויותר פנים של מובטלים חדשים. ליתר דיוק התמונה המבהילה מתבטאת בכמיליון ישראלים מובטלים.
זמנים של משברים ואסונות הם במקרים רבים הרגעים בהם עולות עמותות וארגוני הסיוע של המגזר השלישי אל פני השטח תוך שהם עושים חסד עם אוכלוסיות חלשות החוות פגיעה קשה ללא סיוע ממשי ממוסדות המדינה.
אחת מהעמותות האלו היא "פעמונים" שהוקמה בשנת 2002 על ידי שלושה חרדים חסידים שהאדמו"ר שלהם ביקש מהם לסייע כספית למשפחה מהקהילה. הסיוע ההוא הוכתר בהצלחה, אך לאחר תקופה חזרה המשפחה הנתמכת וביקשה עזרה בשנית.
או אז הבינו השלושה כי עליהם לספק למשפחה "חכות ולא דגים", וכך נולד מודל התמיכה של הארגון הפועל תחת העיקרון של ניהול אחראי של משק המשפחה בהתאם למשאבים הקיימים לרשותה ולא מעבר לכך. מה שהתחיל מסיוע פרטני למשפחה חסידית אחת הפך ברבות השנים למעצמת התנדבות של ממש.
"ארגון פעמונים של היום פועל בפריסה ארצית ממטולה ועד אילת, והשירות מוענק לכלל המגזרים באוכלוסייה", מספר דוד קוכמייסטר מנכ"ל הארגון.
"לכל אחד מ-16 אזורי הפעילות שלנו יש מנהל שכיר המרכז את פעילותם של כ-150 מתנדבים וביחד נותן את השירות באזור הגיאוגרפי עליו הוא אחראי. בסך הכל אנחנו מפעילים כ-3000 מתנדבים ברחבי הארץ ועד היום 13 אלף משפחות קיבלו מענה פרטי למצוקתן הכלכלית וכ-4600 מתוכם השתתפו בתהליך שיקום פרטני ארוך טווח. כמו כן, למעלה מ-30 איש עברו בארגון סדנאות והכשרות קבוצתיות."
ליבת השירות של פעמונים היא בליווי משפחות הפונות לעמותה מאחר והן מרגישות שהן שבויות במעגל קסמים בו הן לא יכולות לצאת מהמינוס. אלפי מומחי פעמונים בתחום כלכלת המשפחה מסייעים למשפחות ויחידים ומעניקים להם מענה בתחום ההתנהלות הכלכלית, המותאם לצרכיהם וליכולתם.
הסיוע ניתן באמצעות הפצת מידע וכלים לעבודה עצמית, מענה מקוון לשאלות, פגישת ייעוץ חד-פעמית וליווי כלכלי אישי או קבוצתי שנמשך חודשים אחדים.
במקביל, מפעיל הארגון תכניות לחינוך פיננסי בכל הארץ, הכוללות הרצאות, מערכי לימוד וסדנאות קבוצתיות. "עיקר הפעילות שלנו היא התנדבותית וכל כספי התורמים מוכוונים על מנת לפתח את המודלים, העזרים ומערכת המחשוב המתקדמת שלנו בה כל משפחה מקבלת מקום – משלה", מציין קוכמייסטר.
איך משבר הקורונה השפיע עליכם?
"המשבר תפס אותנו כמו את כל עם ישראל בהסגר. הדבר יצר בעיה מהותית כיוון שכמעט כל הפעילות שלנו עד הקורונה הייתה מבוססת פרונטליות – אם בליווי המשפחות בבתיהן ואם בחדרי הכינוס בהם התקיימו הרצאות. המשמעות היא שכל העובדים והמתנדבים שלנו נשארו בבית והיה צריך למצוא מענה למשפחות שהתחילו תהליך טרום הקורונה או כאלו שפנו אליהם במהלך המשבר.
"זה היה אתגר גדול לשנות את שיטות העובדה למודל הפעלה מרחוק באמצעות המחשב והסמארטפון אך לשמחתי הצלחנו לעמוד בכך. מה שעזר לנו בתהליך המרת הפעילות למודל הפעלה מרחוק היו תרומות שקיבלנו מגופים שונים, אותן השקענו בפיתוח הכלים הללו."
אבל המשפחות מטבע הדברים חוו פגיעה מסוימת, בטח בשיא המשבר?
"כמובן. למשפחות שהיו בעיצומו של תהליך ליווי, הקורונה נתנה מכה דרמטית כי לא רק שמצבם הכלכלי לא היה מאוזן לפני כן עם הלוואות שלא הצליחו לשלם וחיובים בהוצאה לפועל, אלא שרבים מהם הוצאו לחל"ת כך שמקור ההכנסה שלהם נגדע באחת.
"במקרים מסוימים היה מדובר על משפחות בהן לאחד מבני הזוג היה עסק עצמאי ועם פרוץ המשבר העסק קפא והם עדיין היו צריכים לשלם ארנונה ואת הוצאות נוספות הכרוכות בהחזקת המקום.
"שיא המשבר מבחינת המשפחות היה לקראת חג הפסח בה חשנו שיש אנשים הנמצאים בחרפת רעב ויצאנו בקמפיין התרמות.
"הדגל שלנו הוא אמנם לתת חכות ולא דגים – אבל במצבים קיצוניים בהם צריך דג או שניים על מנת לחיות, אנחנו נמצאים שם עבור המשפחות."
מה קורה היום מבחינת המשפחות?
"נכון להיום, חודשיים וחצי אחרי תחילת המשבר, רוב המשפחות ממשיכות את תהליך הליווי והצלחנו לחדש חלק מהקורסים. אני מאמין שעד חודש יוני נחדש כמעט לגמרי את רוב פעילות הארגון."
מהו סוג המשפחות שפונה לפעמונים בשגרה?
"משפחה שפונה לפעמונים היא משפחה שלא יודעת להתנהל כלכלית והחליטה שהיא רוצה לשנות את המצב הזה.
"זה יישמע בטח מפתיע, אבל מגיעים אלינו גם זוגות עובדי הייטק שמרוויחים מאוד יפה, אבל מוציאים יותר ממה שהם מכניסים ואם הם ימשיכו כך הם יגיעו לפשיטת רגל. הם מקבלים אצלנו מענים מאוד ממוקדים לחזרה למסלול הנכון."
בנוסף לסיועה למשפחות נורמטיביות הזקוקות לסיוע חד פעמי או מתמשך, העמותה מפעילה את פרויקט "תוכניות 2020" המספק ליווי אישי, ייעוץ מקצועי, סדנאות וידע עבור משפחות המופנות לעמותה על ידי משרדי הקליטה והרווחה.
"מטבע הדברים מדובר על אוכלוסיות יותר קשות החוות מצבי עוני. במהלך משבר הקורונה עזרנו למשפחות האלו בתרומות מזון ובהשתתפות בשכר דירה מחשש שהן ייזרקו לרחוב", מסביר קוכמייסטר.
"במידה אבסורדית היינו במהלך המשבר הגורם היחידי אליו יכלו משפחות אלו לפנות כי לשכות הרווחה יצאו לחל"ת ולא היה מי שיעזור להם, אפילו ברמה בסיסית של מזון."
מה אתה צופה שיקרה אצלכם בטווח החודשים הקרובים?
"אנחנו מצפים שבעוד כחודשיים יגיע הבום הגדול. רוב האנשים ששהו בחל"ת או שפוטרו קיבלו עד עכשיו דמי אבטלה והצליחו איך שהוא להסתדר.
"אבל בעוד כעוד חודשיים תתבהר התמונה ומי שלא יחזור או ימצא עבודה יצטרך לחשב מסלול כלכלי מחדש לחייו. אנחנו בכל מקרה נהיה שם עבור כל המשפחות שיזדקקו לסיוע והכוונה."
סיפורים נוגעים ללב ואף קשים לא זרים כמובן לעובדי ומתנדבי העמותה, בטח בימי הקורונה, ואחת מאלו שחוו את המשבר ותוצאותיו לילות כימים היא יפה ארברבוי, מנהלת אזור בעמותה האחראית, בין השאר, על אשדוד, אשקלון, קריית מלאכי וגדרה.
"במהלך הקורונה ליווינו משפחות רבות שמטה לחמן נגדע באחת, היא אומרת. "כך, למשל, היה עם משפחה בה הגבר מנהל מסעדה ובת זוגו עובדת כעצמאית בתחום בניית הציפורניים. השניים, שהיו בהריון עם תאומים, היו אמורים להתחתן באפריל, אבל בעקבות הקורונה הם איבדו את מקורות פרנסתם ועצרו הכל. אם לא די בכך, היו להם חובות של מאה אלף שקל עימם התקשו להתמודד.
"באמצעות ליווי שוטף באפליקציית זום פנינו לבעל הבית ממנו הם שוכרים דירה שיפרוס להם לתשלומים את דמי השכירות לחודשיים האחרונים, וכן פנינו לבנקים שיפרסו להם את החזר החוב לתקופה ארוכה יותר.
"בינתיים הגבר כבר חזר לעבודתו לשמחתי, והשניים משבחים את המלווה שסייע להם לצלוח את התקופה הקשה."
"במקרה אחר ליווינו זמן רב לפני הקורונה זוג עם שלושה ילדים בו הגבר עבד בחנות ממתקים ולא הרוויח מספיק כסף לפרנסת המשפחה. הוא החליט לעשות שינוי בחייו ויצא לקורס ארוך של נהיגת אוטובוס.
"ליווינו אותו לאורך כל הדרך וחודש לפני הקורונה הוא התקבל לעבודה בחברת אוטובוסים ולא היה גבול לשמחתו, מה גם שמשכורתו הוכפלה. לצערי הרב, עם פרוץ הקורונה הוא הוצא מידית לחל"ת וככל הנראה בגלל המצב הנפשי הקשה בו הוא היה שרוי הוא חווה אירוע מוחי ונמצא כעת בשיקום. אנחנו ממשיכים ללוות את המשפחה."
איך הצלחתם כעמותה להמשיך להעניק שירות גם בימי המשבר?
"לאור החשש שלנו שנקבל בתום המשבר משפחות במצב קשה יותר החלטנו כמטרה אסטרטגית לתחזק את הקשר עם המשפחות בטלפון ובזום.
"צריך לזכור שאנשים היו במתח נפשי גדול, והטלפון מאיתנו נתן להם את התחושה שלא מדובר רק בשמירה על תקציב הוצאות הכנסות, אלא שמישהו באמת מתעניין בהם ובשלומם. היו אנשים שהשיחות האלו הוציאו מייאוש ואני שמחה שהייתה לנו הזכות להיות חלק מזה."
מי שסייעה בצורה משמעותית לעמותה לעבור את משבר הקורונה, והכסף אותו תרמה סייע להמשך תחזוק הקשר עם המשפחות מרחוק, הייתה חברת מובילאיי, שעם תחילת משבר הקורונה הצהירה כי היא תקצה תרומה נכבדה בסך כולל של 10 מיליון שקלים עבור עמותות סיוע במגוון תחומים. אל הקרן הייעודית אותה הקימה החברה פנו כ-2000 גופים מכל רחבי הארץ ובסוף התהליך הזריז בחרה מובילאיי בכ-100 עמותות אשר זכו בתרומה נכבדה.
"אם ביום-יום העמותות והארגונים הפועלים למען הקהילה נחשבים לגופים נדרשים הרי שבתקופה הזו הם נדרשים על אחת כמה וכמה" אמר גלעד לוסטיג, מנהל אסטרטגיה בכיר במובילאיי, עם הקמתה של הקרן הייעודית. "מתוך המקום המשמעותי בו רואה מובילאיי את עצמה בחברה ובמשק הישראליים ונוכח העובדה כי ידה משגת היא החליטה לתרום למגזר השלישי מתוך שתי מטרות מהותיות - הראשונה, להעניק קרש הצלה תקציבי לחודשים הקרובים לאותם ארגונים ועמותות העוסקים בשוטף בפעילות למען הקהילה ושנית, להוות מודל לחיקוי עבור גופים מובילים נוספים במשק שיירתמו במסגרת מיזמים דומים."
בשיתוף מובילאיי