עלייה במספר הנפגעים בתאונות עם קורקינטים חשמליים ב-2019
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי בשנה שעברה אירעו 12,670 תאונות דרכים עם נפגעים. 355 בני אדם נהרגו, כשרבע מתוכם היו הולכי רגל. שיעור הגברים שמעורבים בתאונות גבוה משמעותית מאחוז הנשים. כלי הרכב המסוכנים ביותר: אופנוע ומשאיות כבדות
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) מפרסמת היום (ד') את נתוניה לגבי תאונות דרכים ב-2019. לפי הנתונים, ב-2019 אירעו 12,670 תאונות דרכים עם נפגעים - נתון המהווה עלייה בשיעור של 0.9% מ-2018. 355 בני אדם נהרגו בכבישים ב-2019 לעומת 318 בשנה הקודמת - עלייה בשיעור של 12.3% במספר ההרוגים. נתוני הלמ"ס מצביעים גם על עלייה חדה שנרשמה במספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים קורקינטים חשמליים: ב-2019 נפגעו 598 בני אדם לעומת 237 בשנה הקודמת - נתון המהווה עלייה של 152%. הנתונים מבוססים על נתוני משטרת ישראל והמרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה במכון גרטנר.
אין מדיניות, אין תקציב, אין פיקוח: מחדל הטיפול בתאונות הדרכים נחשף
כמו כן, לפי בחינת שיעור ההרוגים לכל מאה אלף תושבים, אזי שבשנת 2019 נהרגו 3.9 בני אדם בממוצע לעומת 3.6 ב-2018. רבע מההרוגים בשנה שעברה היו הולכי רגל. רבע מכלל הולכי הרגל שנפגעו בתאונות ב-2019 היו בני 65 ומעלה - יותר מפי שניים מחלקם באוכלוסייה (11.8%).
בנוסף, 78% מהולכי הרגל נפגעו במעבר חצייה, מתוכם 15% במעבר חצייה ובו רמזור. שליש מההרוגים ב-2019 שנהרגו בעת חציית כביש הם הולכי רגל שחצו במעבר חצייה.
בחברה הערבית חלה עלייה בנתוני הנפגעים בתאונות דרכים ב-2019: 113 מההרוגים משתייכים לחברה הערבית - בהם 14 ילדים, המהווים 31% מכלל הילדים שנהרגו בכבישים באותה שנה - לעומת 93 ב-2018.
מדובר בעלייה בשיעור של 21.5% בין 2018 ל-2019. לעומת זאת, שיעור היהודים שנהרגו בתאונות דרכים עלה ב-1.5% - 203 לעומת 200 הרוגים ב-2018. ההרוגים מהחברה הערבית מהווים 31.8% מכלל ההרוגים בתאונות דרכים בישראל - נתון גבוה ביחס לחלקם היחסי באוכלוסיית ישראל שעומד על 21%.
כמו כן, מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי גברים מעורבים הרבה יותר בתאונות דרכים מאשר נשים: 72.8% מהמעורבים בתאונות דרכים ב-2019 היו גברים לעומת 27.2% נשים. ב-2019 עמד שיעור הנשים בעלות רישיון הנהיהגה על 44.3%.
מהנתונים עולה עוד כי אחוז התמותה בתאונות בכבישים הבינעירוניים גבוה יותר מהכבישים העירוניים: 61.7% מההרוגים נפגעו בתאונות בכבישי בינעירוניים, המהוות 30.5% מכלל תאונות הדרכים.
עלייה חדה בנפגעים בתאונות עם קורקינט חשמלי
נתוני הלמ"ס מצביעים כאמור על עלייה חדה שנרשמה במספר הנפגעים בתאונות שבהן מעורבים קורקינטים חשמליים. בנוסף, בבתי החולים אושפזו 209 בני אדם שנפצעו בתאונות עם מעורבות קורקינטים חשמליים - שלא דווחו למשטרה. מדובר בעלייה של פי 34 לעומת 2018 (49 פצועים). לעומת זאת, חלה ירידה קלה במספר הנפגעים בתאונות הדרכים עם מעורבות של אופניים חשמליים: 1,776 בני אדם ב-2019 לעומת 1,984 ב-2018 - ירידה של כ-10%.
יצוין כי על-פי נתוני הלמ"ס, רוכבי אופנוע נפגעים יותר בתאונות דרכים. בעוד ששיעור האופנועים מתוך כלל כלי הרכב עומד על 4% - אחוז הרוכבים ההרוגים עומד על 9.7%.
כלי רכב נוסף שנחשב למסוכן במיוחד הן משאיות גדולות: בעוד ששיעור המשאיות מתוך כלל כלי הרכב עמד על 2.5% - 6.4% מהן היו מעורבות בתאונות קטלניות. מדובר על ירידה של 1.4% מ-2018. עד סוף 2019 שילם המוסד לביטוח לאומי כ-4.1 מיליארד שקלים לנפגעי תאונות דרכים בעבודה שאירעו מאז 2011.