הגיע זמנו של האלגוריתם הסוציופתי בפייסבוק
בחברה מרימים ראש נגד צוקרברג. ועכשיו לא רק שהדימוי הנכלולי שב לדבוק ברשת שכבר חשבה שנפטרה ממנו, הוא גם מקבל אשרור מבפנים
כבר היה נדמה שאם הקורונה לא עושה טוב לעסקים, במקרה של פייסבוק היא לפחות תתרום לשיקום המוניטין. בתור זירה מרכזית להעברת מידע, דעות וגם כמויות פסיכיות של תיאוריות קונספירציה ופייק ניוז, נוצר הרושם שהאימפריה של מארק צוקרברג גמרה אומר להיאבק בנחישות על האמינות שלה בכל הנוגע לנזקי הנגיף.
- לטורים נוספים - היכנסו לערוץ הדעות
ב-ynet
"כל מה שעברנו בשנתיים האחרונות עזר לנו מאוד להתכונן למשבר הזה", סיפרה מס׳ 2 בחברה, שריל סנדברג, בראיון למוסף "7 ימים". "לפני כן לא ידענו מה זה פייק ניוז, ולא היו לנו מערכות שיודעות להתמודד עם זה. עכשיו יש לנו מערכות ענק שמסוגלות להתמודד עם מיסאינפורמציה. כשהקורונה פרצה הבנו שאנחנו לא יכולים לתת לאינפורמציה שיכולה להזיק להיות מופצת אצלנו. הבנו גם שאנחנו לא המומחים בנושא. אז מיד התחלנו לעבוד עם ארגון הבריאות העולמי והמרכז לבקרת מחלות כדי להבין אם האינפורמציה מזיקה או לא, ואם היא מזיקה אנחנו מורידים אותה. היינו מאוד אגרסיביים".
היד הקשה הזאת מתעטפת באינספור שכבות של משי כשזה נוגע לדונלד טראמפ. בניגוד לטוויטר, שיצאה לעימות חזיתי מול נשיא ארה"ב (שספק אם היה מגיע לבית הלבן אלמלא כישורי הציוץ המפותחים שלו), צוקרברג הודיע שבנוגע לטראמפ הוא בכלל מהאו"ם. פתאום, כשזה נוגע לאנשים מסוימים מאוד, שלא לומר ג'ינג'ים עם גישה לנשק גרעיני, חופש הביטוי באמת נמצא מעל הכל, כולל מדיניות החברה השוללת מסרים אלימים.
טוב, פייסבוק גם צריכה לשמור על אספקת בשר לטובת האלגוריתם היעיל להחריד שלה: לפי דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", ככה המנהלים בחברה אוהבים אותו – מפלג ומשסע. "סוציופתי", כינה אותו המגזין "ביזנס אינסיידר".
אלא שהשבוע בכל זאת קרה משהו. לראשונה, הפועלים בפס הייצור החליטו להרים את הראש ולהצהיר שזה לא מקובל עליהם. עובדים בחברה הכריזו (ועוד בטוויטר!) שהם מתביישים בפייסבוק ובצוקרברג. שלשום גם התארגנה מחאה וירטואלית, שבמסגרתה הופסקה העבודה (מהבית) כדי להראות לבוס עד כמה ההחלטות שלו לא מקובלות עליהם.
ההד התקשורתי של האירוע מכניס את פייסבוק לטריטוריה חדשה יחסית ובוודאי בלתי צפויה: כעת לא רק שהדימוי הגרוע והנכלולי שב לדבוק בה אחרי שכבר חשבה שנפטרה ממנו, הוא גם מקבל אשרור מבפנים. גם העיתוי קריטי: בעוד חמישה חודשים אמורות להתקיים הבחירות, שהולכות ונתפסות כרגע מכונן בתולדות ארה"ב. התפקיד שגילמה פייסבוק בבחירות 2016 ייראה כמו קוריוז בלתי מזיק לעומת מה שיקרה ככל שנובמבר יתקרב. והמעצמה חסרת התקדים הזאת, שמשתרעת גם על פני ווטסאפ ואינסטגרם, מגיעה אליה כשהיא שוב קרועה בין התשוקה לעשות כמה שיותר כסף לבין האחריות שיש לה לנזקים שנגרמים בגללה לשיח ולדמוקרטיה.
"אנחנו מצויים במצב חירום עולמי, ואני יכולה לומר לך שאנחנו לא עוצרים בכלום כשמדובר בתוכן לא מדויק שהוא גם מזיק", אמרה סנדברג באותו ראיון. פייסבוק צריכה להסביר לכולם – כולל לעובדים שלה, מתברר – למה התקיפות הזאת נעצרת בדלת של החדר הסגלגל.
- עינב שיף הוא עיתונאי "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com
עינב שיף
צילום: נמרוד סונדרס
מומלצים