שתף קטע נבחר

 

על חשבון הנוסעים: המאבקים הפוליטיים שמעכבים את פתיחת הרכבת

בזמן שאלפי ישראלים נותרו ללא כלי התחבורה שמחבר בין הפריפריה למרכז, נציגי משרד הבריאות מתקוטטים עם אנשי משרד התחבורה, והשרים רגב ואדלשטיין שנאלצו להתקפל מהמתווים שהציעו, משווקים את הדחייה בפתיחת הרכבת כ"בשורה לציבור". הנוסעים: "הפקירו אותנו"

 

מירי רגב  יולי אדלשטיין (צילום: יואב דודקביץ' אלכס קולומויסקי)
(צילום: יואב דודקביץ' אלכס קולומויסקי)

דחייה רודפת דחייה: משרד התחבורה הודיע אתמול (ראשון) בפעם הרביעית כי מועד הפעלת הרכבת שוב נדחה – והפעם לא צוין תאריך יעד לנסיעה הראשונה. שרת התחבורה מירי רגב אמרה שלשום כי הרכבת צפויה להיפתח ביום רביעי, אך בהודעה שפרסמה ביום ראשון אותה התחייבות נעלמה – וכעת לא ברור מתי ואיך השירות יחזור. היום יתקיים שוב דיון בנושא – אך הפעם בקבינט הקורונה.

 

ההתנגשות בין אנשי משרד התחבורה לאנשי משרד הבריאות צפויה להימשך גם היום. במשרד הבריאות דורשים להגביל את מספר הנוסעים ובמשרד התחבורה מעוניינים לפתוח את הרכבת ללא הגבלות.

 

גם המתווה שהציעה רגב להזמנת נסיעות באפליקציה אינו ברור, משום שמדובר במנגנון הזמנת כרטיסים למקומות שמורים ברכבת שמופעל בעבור קרון אחד, שהפעלתו מעולם לא נוסתה על רכבות שלמות ועל כלל הרכבות בארץ – כך שהבלבול, אי-הוודאות, הכאוס והצפיפות שמלווים את התחבורה הציבורית בשבועות האחרונים עלולים להחריף עם פתיחת הרכבת לפי המתווה ששרת התחבורה שואפת אליו.  

 

עומסים כבדים ברכבת הקלה בירושלים    (צילום: גיל יוחנן)

עומסים כבדים ברכבת הקלה בירושלים    (צילום: גיל יוחנן)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

במקביל, גם האוטובוסים קורסים תחת העומס של הנוסעים, ואין שום הקפדה על המספר המותר בכל נסיעה ועל ההתקהלויות בתחנות המרכזיות מאז שמשרד התחבורה החליט לרכך את ההגבלה על מספר הנוסעים. בינתיים, אף אחד לא מסביר לאלפי הנוסעים שתלויים בתחבורה הציבורית מתי חייהם יוכלו לחזור לשגרה.

 

מאבקים פוליטיים וזגזוג על חשבון הנוסעים

במסגרת אסטרטגיית היציאה שהציגה הממשלה, החזרה לפעילות הרכבת נקבעה ל-17.5. לאחר הפרסום ב-ynet לפיו אנשי משרד התחבורה הגיעו לסיכום מול המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, על פתיחה מלאה של הרכבת ללא מגבלות, שמעו במשרדי הממשלה על החלטתו של מנכ"ל משרד הבריאות היוצא משה בר סימן טוב לבטל את ההחלטה ולדחות את מועד פתיחת הרכבת דרך כלי התקשורת, למרות שכל הפרטים כבר סוכמו על ידי אנשי המקצוע.

 

במכתב ששיגר למנכ"ל הרכבת כתב בר סימן טוב לאחר החלטתו המפתיעה כי "האישור שניתן הוא למודל ההפעלה ולא למועד" – וקבע כי הרכבת תחזור לפעול ב-1 ביוני. אך הסאגה הממושכת לא נעצרה שם. חרף אמירתו של מנכ"ל משרד הבריאות, ככל השתקדמות השיחות הסתבר שגם מודל ההפעלה לא מקובל על אנשי משרד הבריאות שדרשו להגביל את מספר הנוסעים. במשרד התחבורה טענו כי זה לא אפשרי, והסבירו שהמשמעות לכך היא יצירת קווים ישירים בלבד – ללא עצירה בתחנות הביניים.

 

  (צילום: shuttertock)
(צילום: shuttertock)

בזמן השיחות, שנתקלו במבוי סתום, נכנסה שרה חדשה למשרד, שמחתה בדיונים על כך שרק "עשירים בעלי רכב" יוכלו לחזור לשגרה – ולחצה על פתיחת הרכבת באופן מלא. בסופו של דבר, רגב נאלצה להתקפל ואת הדחייה שקיבלה שיווקה יחד עם שר הבריאות יולי אדלשטיין כ"בשורה לציבור".

 

לעומת השרה רגב, אדלשטיין מיעט להתבטא בפומבי בנושא פתיחת הרכבת. אדלשטיין, שהיה מאוד מזוהה עם מדיניות ההקלות והוביל בין היתר לפתיחת המסעדות, בחר בימים האחרונים שלא להיות בחזית העיסוק בנושא הרכבת. בסביבתו מספרים שהוא תומך באופן עקרוני בהשבת הרכבת לפעילות מלאה, אך טרם התקבלה תגובה מלשכת השר לשאלת ynet באשר למתכונת הפתיחה שבה תומך השר. 

 

מאז, החלה להתפתח בענף התחבורה חרושת שמועות על דחייה נוספת. רותי גרוס, נציגת משרד הבריאות בוועדת הכלכלה, אמרה בשבוע שעבר כי רק ביום חמישי יתקיים דיון במטה לביטחון לאומי שבו גורמי המקצוע ידונו על פתיחת הרכבת שתוכננה להיום. 

 

נציגת משרד הבריאות בדיון של ועדת הכלכלה    (צילום: ערוץ הכנסת )

נציגת משרד הבריאות בדיון של ועדת הכלכלה    (צילום: ערוץ הכנסת )

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

באותו הדיון, נציג משרד התחבורה, אמיר אסרף, דחה כל הצעה להגבלת מספר הנוסעים ברכבות בטענה שהדבר אינו ישים. יו"ר הוועדה, חבר הכנסת יעקב מרגי מש"ס, מתח ביקורת על תשובתו והשיב: "אם אתה מצפה שב-8 בחודש היא תיפתח כפי שהיא, איך שלום הציבור ברכבת יישמר אם אתה לא תכין מתווה? יש לי חשש כבד שהרכבת לא תיפתח".

 

בזמן הדיון שנערך במל"ל, שבו צמרת משרדת הבריאות הובילה את ההתנגדות לפתיחת הרכבת בגלל העלייה בתחלואה בבתי הספר, הוציאה רגב הודעה לתקשורת לפיה הרכבת תשוב לפעילות ביום שני. בגלל ההודעה הזאת, שפורסמה מאחורי גבם של אנשי המקצוע, ננזפה רגב על-ידי ראש הממשלה, ומאז פתחה במרוץ נגד הזמן.

 

אמש, בעוד הדיונים המקצועיים על פתיחת הרכבת נמשכו, רגב פרסמה "מתווה" שלא אושר על-ידי אף גורם מקצועי, ולמרות שבכיר במשרדה טען שהדבר אינו אפשרי – החליטה להגביל את מספר הנוסעים ברכבות באמצעות אפליקציה שמעולם לא נוסתה, והודיעה כי תיתכן דחייה נוספת ליום רביעי.

 

 A train station in Tel Aviv  ()
המתווה של רגב: אפליקציה שמעולם לא נוסתה והגבלת מספר נוסעים

היום, ההבטחה של השרה כבר נעלמה מההודעות שפרסמה, וכעת נראה שבמשרדי הממשלה ימשיכו להתקוטט גם בימים הקרובים על מתווה הפתיחה, והפוליטיקאים יוסיפו לפרסם הודעות סותרות שמותירות את הנוסעים בחוסר אונים מוחלט.

 

הנוסעים זועמים: "שערוריה, מנותקים מהפריפריה"

בסוף כל הדיונים הממושכים וההחלטות הסותרות, נוסעי הרכבת שהחזרה שלהם לשגרה עדיין לא קרתה במלואה, זועמים על הסחבת. "אין שום דרך שאדם עובד יוכל להגיע לעבודה רק באוטובוסים, ומשרד הבריאות מחליט בכל פעם בשרירותיות על ביטול התחבורה הכי יעילה שלא מושפעת מפקקים", אמרה ל-ynet מיכל, תושבת חדרה.

 

"לא מתקבל על הדעת שבמדינה דמוקרטית הרכבת סגורה כבר שלושה חודשים – וכל הזמן מהלכים עלינו אימים", הוסיפה מיכל. "די עם זה, די להפקיר את האזרחים שבסך הכל רוצים להגיע לעבודה, זו פשוט שערורייה".

 

Центральный автовокзал Тель-Авива. Фото: группа
עומסים והתקהלויות בתחנה המרכזית בתל אביב

איתמר, תושב תל אביב שלא מחזיק ברכב פרטי, טוען כי בניגוד לדבריה של השרה, המדינה "דוחפת" את האזרחים לרכוש מכוניות. "אני לא מעוניין לעמוד בפקק ולשלם המון כסף. בכל פעם שהמדינה מאלצת אותי לחכות לרכבת כדי לחזור לשגרה, היא דופקת אותי", אמר.

 

אורן צור שביט, תושב רגבה שבגליל המערבי שעובד בתל אביב, אמר כי למרות שהמעסיק שלו מאפשר לו לעבוד מהבית, חבריו איבדו את מקום עבודתם ואין להם אפשרות לבחון משרות חדשות. "הרכבת היא עורק חיים משמעותי מאוד לתושבים בפריפריה, ויש לה את כל היכולת לשלוט על מי עולה לקרון: ממצלמה תרמית, הזמנת כרטיסים מראש, חיטוי ושינוי מערך הרכבות. הכל עניין של רצון למצוא פתרון, וכנראה שלמישהו למעלה לא בוער לקבל החלטה, ובינתיים אנחנו משלמים את המחיר", אמר.

 

גם אנסטסיה מחיפה צריכה להמתין מדי בוקר במשך זמן רב בתורים הארוכים לאוטובוסים שיוצאים לתל אביב. "הבוס שלי הודיע לי שאם לא אחזור עד 1 ביוני לעבודה, אני מפוטרת", סיפרה. "אני נאלצת לנסוע מדי יום באוטובוסים המפוצצים, וזה מפחיד לא פחות מהרכבת. הצפיפות גדולה במיוחד במיוחד בימי ראשון, חמישי ושישי", שיתפה.


Crowds at the Jerusalem central bus station  ()
צפיפות קשה בתחנה המרכזית בירושלים
 

מישל פרנצ'יסקוס, מתמחה בפסיכולוגיה שגם הוא תושב חיפה, החליף את הרכבת הקבועה לבאר יעקב באוטובוסים. "במקום נסיעה של שעה, אני נוסע במשך שלוש שעות, זה לא פוגע רק בי, אלא גם במטופלים שלי", אמר.

 

שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון "15 דקות", אמרה כי "מאתמול אנחנו מקבלים פניות מנוסעים זועמים על ההחלטה לדחות שוב את פתיחת הרכבת. עד כמה יכולים להיות מנותקים שם למעלה מהחיים של עשרות אלפי האזרחים והאזרחיות שנסמכים על הרכבת? כבר שלושה חודשים שהם לא יכולים לחזור לחיים שלהם.

 

"אנחנו מצפים מכל המשרדים הרלוונטיים: משרד הבריאות, משרד האוצר, משרד התחבורה והמל"ל, לכנס שיחת פתרונות עוד היום ולדאוג לפתרונות עבור כולנו. הכנסה מיידית של קווי אוטובוס ישירים שיחליפו את הרכבות עד שישובו לפעול, עידוד מעסיקים לאפשר עבודה מרחוק וכמובן תקשורת רציפה וקשובה לציבור הרחב הם הכרח השעה".


פורסם לראשונה 07/06/2020 22:32

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף זגריזק
הרכבת הריקה
צילום: אסף זגריזק
מומלצים