משרד החינוך מסרב לחשוף את "נוסחת הבגרויות". מנהלים: "ניאלץ להוריד ציונים"
בשל משבר הקורונה והשבתת בתי הספר, הודיע משרד החינוך על צעדים שיקלו על התלמידים הנבחנים בבגרות. אלא שמורים ומנהלים טוענים כי במשרד מסרבים לחשוף את הנוסחה שלפיה ייבדקו הציונים. מורים ומנהלים הביעו זעם על המהלך וכינו אותו "אבסורד": "זו פגיעה ישירה בתלמידים"
ברקע ההקלות שעליהן בישר משרד החינוך בנוגע לבחינות הבגרות בשל השבתת הלימודים שנכפתה על התלמידים במשבר הקורונה, מסרבים במשרד לחשוף בפני המורים והמנהלים את ה"נוסחה" שלפיה ייבדקו מהימנות ותוקף הציונים במקצועות המדוברים. במערכת החינוך הביעו תמיהה על המהלך וטענו כי הדבר פוגע בתלמידים ומעמיד את בתי הספר במצב בלתי אפשרי. לפי המתווה, התלמידים ייבחנו בחמישה מקצועות בלבד ובשאר ייקבע הציון על-ידי בית הספר. בנוסף, מועדי בחינות הבגרות נדחו ומיקוד החומר הלימודי יצומצם בכ-30 אחוזים.
"ניאלץ להוריד ציונים לתלמידים למרות שמגיע להם, כדי להימנע ממצב של פערים בממוצע הבית-ספרי ונואשם בהטיית הציונים לטובת התלמידים", אמרו מנהלים בתסכול. לדברים הצטרפו גם מורים שאמרו כי המתווה של משרד החינוך כובל את בתי הספר ומחייב אותם לקבוע ציונים שיותאמו לממוצע הבית-ספרי בשלוש השנים האחרונות, כיוון שאחרת יסומנו כ"חשודים" במתן ציונים גבוהים במכוון ובאופן לא אמין.
"זה אבסורד", אמר אחד המנהלים. "בגלל ממוצע נמוך בשנים עברו, גייסנו מורים חדשים ותגברנו את שעות הלימוד כדי לשפר את הציונים משמעותית. כעת, לפי הנחיית המשרד, עלינו לשמור על ממוצע העבר. זוהי פגיעה ישירה בתלמידים שהתאמצו ולמדו".
אותו מנהל העלה סוגיה נוספת, שלפיה ישנם גם תלמידים שלא השקיעו מאמץ בכיתה י', אך שנתיים לאחר מכן, בכיתה י"ב - הם הגיעו להישגים לימודיים גבוהים: "לא נוכל לתת להם ציון שלדעתנו הם ראויים לו". לדברי מנהלים ומורים, משרד החינוך מתעלם מכך שישנם מחזורים חזקים וישנם מחזורים חלשים.
לפי המתווה של משרד החינוך, ממוצע הציונים הפנימיים במקצוע (בחינות המגן) צריך להיות קרוב לממוצע הציונים שהושג בבית ספר מסוים בשנים האחרונות באותו שאלון. כלומר, לפי משרד החינוך, לא ייתכן מצב שבו הציון הפנימי של תלמיד מסוים יהיה 60 ובבחינה החיצונית, קרי, בבגרות הוא יקבל 90. עוד יצוין כי עד לאחרונה, התיר משרד החינוך לשפר ציון פנימי ב-15 נקודות רק לתלמיד שנכשל בבחינה.
"ניאלץ להיות לא הוגנים עם התלמידים"
עוד אמרו מורים ומנהלים כי פחות משבועיים לפני עונת הבגרויות - הודיע משרד החינוך כי גם תלמידים מצטיינים יכולים לשפר את הציון, אך עליהם ללמוד 30 שעות לכל יחידת לימוד. כיוון שהמספר המינימלי של מקצועות הלימוד לבגרות עומד על שתי יחידות - עליהם ללמוד 60 שעות. "נתנו אישור לשפר ציון בלי כיסוי. זו אחיזת עיניים. מתי בדיוק התלמידים יוכלו ללמוד קורס בן 60 שעות", אמר אחד המנהלים.
בבתי הספר זועמים גם על הודעת משרד החינוך שלפיה קיימת חובת הגעה לבתי הספר, למרות שעד כה נאמר ההפך. הם קבלו על כך ש"בלי שום הסבר משרד החינוך קובע כי תלמידים אינם חייבים לגשת לבחינות המתכונת אם אינם מעוניינים בכך. אנו, המנהלים, נהיה לא הוגנים כלפי התלמידים. משרד החינוך מתעלם מכך שיכול להיות אחוז גבוה של מצטיינים במחזור מסוים ומאיים עלינו בבקרה עם נוסחה שאותה הוא לא חושף. זה לא יעלה על הדעת".
במתווה שפרסם משרד החינוך נאמר כי "המתווה החלופי נועד לתת פתרונות והתאמות שיצמצמו ככל הניתן את הפגיעה בתלמידים הלומדים בשנה זו בכיתה י"א וי"ב, הצפויים להיבחן השנה בבחינות הבגרות. מעבר לעובדה כי המתווה החלופי נועד לשמור על התלמידים, המתווה גובש באופן שמבקש להבטיח כי תישמר רמת הציונים שהייתה מתקבלת לו בחינות הבגרות היו מתקיימות במתכונת הרגילה כבחינת בגרות חיצונית".
עוד נאמר במתווה, כי העיקרון נבנה מתוך מטרה שכל תלמיד ייצא ממערכת החינוך כשפרופיל הלומד שלו, כפי שבא לידי ביטוי בתעודת הבגרות, ישקף את הישגיו ככל שניתן - כפי שהיו מתקבלים גם במציאות שבה לא הייתה מתפרצת מגפת הקורונה.
במשרד החינוך הזהירו את בתי הספר כי "אם מהצטברות הנתונים יעלה שתרבות ההערכה בהם לא מבוססת, ופערי הציונים היו משמעותיים, או שהשתמשו שלא כדין בסמכותם לתת ציון פנימי המייצג ציון הדומה לסופי - המשרד יוכל להפעיל סנקציות שונות ובכלל זה הסרת ההכרה בציונים שנתיים או כל סנקציה אחרת, על פי כל דין או נוהל".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "בעקבות בקשות שהגיעו מצד מנהלים בנושא הציונים הבית ספריים, פרסם המשרד המלצות בנושא שמהוות כלי עזר בלבד".