הבוקר: האכיפה מתחדשת, נמשך הקרב על הפעלת הרכבת ואירועי התרבות
למרות העלייה במספר הנדבקים, שרי האוצר, התחבורה והבריאות תומכים בפתיחת הרכבת ואירועי התרבות. אחרי שאתמול נחשף ב-ynet כי פג תוקף התקנות לשעת חירום - אישרה הכנסת את התקנות ומהיום ב-06:00 התחדשה האכיפה
אחרי יום שבו לא חולקו דו"חות בגין הפרת הצווים לבלימת התפשטות נגיף הקורונה, היום (רביעי) ב-06:00 נכנסו שוב לתוקף התקנות לשעת חירום, שכפי שנחשף ב-ynet פקעו אתמול. אמש הושלמה החקיקה בכנסת הושלמה. קבינט הקורונה צפוי להתכנס היום אחר הצהריים, ולמרות העלייה במספר הנדבקים, שורת שרים ובראשם שר הבריאות יולי אדלשטיין ושר האוצר ישראל כץ, תומכים דווקא בהמשך ההקלות במשק, בדגש על חידוש הרכבות ופתיחת אירועי התרבות. לדברי שרים בממשלה, מי שבולם את ההקלות הללו הוא ראש הממשלה בנימין נתניהו.
השינוי במפת התחלואה: אלו מספרי הנדבקים לפי יישוב מתחילת החודש
נכון לעכשיו, פתיחת הרכבת ואירועי התרבות כלל אינם מופיעים בסדר היום של קבינט הקורונה. שרים ינסו לעלות את העניין לדיון אך לא בטוח שנתניהו יסכים. יש שרים שמעריכים כי אם נתניהו אכן לא יאפשר דיון, זאת למעשה הדרך שלו לחמוק מקבלת החלטה לא פופולרית.
עמדתו של שר הבריאות אדלשטיין לכאורה מפתיעה: הוא תומך בפתיחת הרכבת בהתאם למתווה שהתקבל וכך גם לגבי אירועי התרבות. הגישה שלו היא המשך ההקלות מול אכיפה קפדנית כדי לאפשר פתיחה של כמה שיותר מענפי המשק. אדלשטיין מודע לכך שכאשר הרכבת סגורה יש עומס ניכר על האוטובוסים, מה שמגביר את הסיכון. בנוסף, פתיחת הרכבות עם רישום מוקדם - יאפשר יכולת טובה יותר לעקוב אחר שרשראות הדבקה, ובמקום להכניס רכבת שלמה לבידוד, אם יתגלה חולה קורונה – ניתן יהיה להכניס לבידוד רק את מי שישבו לידו ברכבת.
גם שר האוצר כץ מציג עמדה דומה וכמוהו שרים נוספים בקבינט הקורונה. אחד השרים אמר: "אם נשאיר את ענף התרבות סגור יהיו פה התאבדויות של אנשים. אפשר לקחת סיכון מבוקר ולהגביר את האכיפה". נתניהו צפוי להיפגש היום גם עם נציגים של מחאת התרבות שמצפים לתשובות.
יש לציין כי בישיבת קבינט הקורונה בשבוע שעבר הוחלט על סגרים על יישובים אדומים, והשרים דיברו במפורש על שכונות בדרום תל אביב ויישובים בדואיים בדרום. ואולם, ההחלטה לא יצאה לפועל, ובשבוע האחרון ישנה עלייה בתחלואה והתפזרות בכל רחבי הארץ – שהופכים את הסגרים לכמעט בלתי אפקטיביים. הכלי היחיד שנותר כעת בידי הממשלה הוא הגברת האכיפה. החזרת הסגרים אינה עומדת על הפרק – למרות שהנתונים מדאיגים מאוד.
הרכבת סגורה והעומסים באוטובוסים נמשכים: "זה אבסורד"
מי שצפוי לשחק תפקיד מכריע בהחלטת נתניהו לגבי הרכבת הוא המטה לביטחון לאומי (מל"ל) שעדיין לא הציג את המלצתו בנושא. אך גם אם המל"ל יחליט להמליץ על הפעלת הרכבת, הרי שזו לא תחזור לפעילות לפני יום שני הבא. במשרד התחבורה, שם תומכים בהחזרת הרכבות, לא יפעילו אותן ביום ראשון העמוס כדי לא להרתיע את אנשי משרד הבריאות והמל"ל בתמונות המוכרות של מאות נוסעים נדחסים לתוך הקרונות ושל אחרים מתגודדים ברציפים. במקביל, נערכו אתמול סימולציות שבמסגרתן מופעלות כל הרכבות הריקות.במשרד התחבורה נערכים להפעלת הרכבות במתכונת של 500 נוסעים בכל רכבת, כשאלו יצטרכו להזמין כרטיסים עד 48 שעות מראש. המערכת לרכישת הכרטיסים פותחה על בסיס מערכת אחרת להזמנת מקום שמור. בחברה עמלים בנוסף על קמפיין שיבהיר לציבור את השינויים המרכזיים בהפעלת הרכבות ובתוך כך, כתוצאה מהקטנת מספר הנוסעים, גם את האפשרות שלפיה לא יהיו די כרטיסים לכולם.
הפעלת הרכבת צפויה להפחית עומסים מקווי האוטובוסים שמשרד התחבורה נכשל בהפעלתם. ואולם, כלי התחבורה הציבורית לא יצליחו לעמוד בביקושים כעת, לאחר שהם בקושי מצליחים לעשות זאת בזמן שגרה. לפי המתווה המתגבש להפעלת הרכבת, לא תופעל מסילת השרון לפחות עד תחילת חודש יולי ונסיעות מצפון לדרום אחרי השעה 21:00 ובסופי השבוע, ייקטעו בין תחנות בית יהושע לתל אביב סבידור מרכז, כשעדיין לא ברור האם ובאיזו תדירות יופעלו היסעים בין התחנות.
בינתיים, העומסים בתחבורה הציבורית ופקקי התנועה ברחבי הארץ נמשכים. אסף בכור נהג לנסוע מדי יום ברכבת מביתו בעתלית למקום עבודתו בתל אביב, נסיעה שאורכת פחות משעה. הפסקת תנועת הרכבות האריכה משמעותית את דרכו: "מאז שהרכבת הושבתה אני נאלץ לצאת ב-5 וחצי בבוקר כדי לנסוע שעה וחצי. אם אני יוצא קצת יותר מאוחר זה לוקח יותר משעתיים בגלל פקקים מטורפים בכבישים".
על ההחלטה שלא להפעיל את הרכבת אמר: "אני חושב שזה אבסורד. אין שום שיקול הגיוני שאני חושב עליו, אולי שיקולים פוליטיים או זרים אבל דאגה לציבור בטח לא עומדת שם. יש כל כך הרבה מקומות צפופים ומשביתים דווקא שירות כזה שאנשים תלויים בו לפרנסתם, זה פשוט לא מובן".
יקיר עשוש מנתיבות תלוי גם הוא ברכבת בשגרת יומו על מנת להגיע למקום עבודתו בבאר שבע: "כששכרנו דירה היה לי חשוב שתהיה קרובה לרכבת. עם חזרת המשק גם אני התבקשתי לחזור למשרד ואני מבזבז בערך שלוש שעות נהיגה בכל יום ומעל אלפיים שקל רק על הנסיעות האלו". לדבריו, גם שירות האוטובוסים לא מהווה פתרון שכן היה עליו להחליף שלושה קווים על מנת להגיע למחוז חפצו: "אלו פשוט שעות של עצבים ותסכול".
שרון, עצמאית מפרדס חנה, בחרה שלא לצאת לעבודה שרובה מתנהלת בתל אביב והסביבה: "נסיעות לוקחות לי שש שעות ביום אז ויתרתי. אין לי רכב ויש לי נכות נפשית ולכן הנסיעה ללא רכבת הופכת מסורבלת, ארוכה ורצופת חרדות".
שרון מספרת: "במקרה אחד עמדתי שעתיים בתחנה כי אוטובוסים לא עצרו (852, 825). נאלצתי לשלם על מונית בסך 50 שקלים לתחנה הראשונה של הקו כדי להבטיח עלייה. בהזדמנות אחרת חיכיתי שעתיים בשעות הלילה ל-852 שלא עצר וכמעט ונשארתי לישון ברחוב. אני מצמצמת את פעילות חיי בגלל חוסר ברכבת. לרוב האוטובוסים צפופים, התחנות עמוסות, אנשים רבים עם נהגים ומתעכבים בדרך, הכביש פקוק והנסיעה מאוד לא נעימה בלשון המעטה".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה בתגובה: "בעוד שברחבי העולם תנועת הרכבות לא הושבתה כלל בתקופת הקורונה, וגם במקומות שהושבתה - היא חזרה לסדרה בשבועות האחרונים - מדינת ישראל מובילה קו מבולבל לחלוטין בנוגע להחזרת הרכבת. תחת מעטה של דאגה לשלום הציבור, היא גורמת להתקהלויות גדולות בתחנות האוטובוסים ולהגדלת סיכויי ההידבקות של נוסעי התחבורה הציבורית. כל מי שחשב לברוח לרכב הפרטי - גילה את הכבישים העמוסים שכבר הגיעו ל 100% מהתפוסה שלהם בהשוואה לימי טרום קורונה, לפי נתונים שפרסמה waze המצב רק הולך להחמיר. מאות אלפי נוסעי הרכבת קוראים לממשלה להתעשת ולהחזיר שירות סדיר של רכבות כבר בימים הקרובים".
כאמור, כמעט יממה אחרי שפג תוקפן של התקנות לשעת חירום, אישרה אמש מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את החוק להארכת הסדרי האכיפה של עבירות הקורונה. הצעת החוק אושרה בתמיכת 10 חברי כנסת וללא מתנגדים.