שתף קטע נבחר

זריקת מרצ(ים)

מי הם עשרת המרצים והמרצות הכי טובים במוסדות האקדמיה ל-2020? אלפי סטודנטים וסטודנטיות הצביעו להם בידיים

זאת אומנם לא תחרות רגילה, אבל הפרס שמקבלים הזוכים: "אות מרצה מעורר השראה" לא יסולא בפז. זאת השנה הרביעית ברציפות, שהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל מקיימת את הפרויקט החשוב הזה. מדובר לא רק באות הערכה והוקרה של הסטודנטים והסטודנטיות כלפי מי שמלווים אותם בדרך לתואר, אלא גם בתעודת כבוד לאותם מרצים על האופן שבו הם מלמדים, המקצועיות, ההשקעה ולא פחות מכך היחס שהם מעניקים לתלמידים שלהם, ועוד לא דיברנו עוד על האווירה שהם יוצרים בסביבת הלימודים - שהיא נדבך חשוב שמשפיע על הדרך שבה נכנסים לכיתה עם חשק ללמוד או בלעדיו.

 

התחרות נולדה בהשראת מיזם Teaching HERO שייסדה ד"ר טרי מגוויר, מנכ"לית הפורום הלאומי להוראה ולמידה באירלנד, בשיתוף ארגון הסטודנטים במדינה. נציגי התאחדות הסטודנטים למדו את המתודה וייבאו את הפרויקט ארצה.

 

"למעלה מ־3,500 סטודנטים וסטודנטיות בכל רחבי הארץ הצביעו למרצים ולמרצות מעורר ההשראה, באמצעות סקר מקוון, שהופץ בנכסים הדיגיטליים שלנו", מספר שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל. לדבריו, "מטרת הפרויקט, היא להביע את הערכתנו לאנשי הסגל שמונעים מתוך תשוקה אמיתית להוראה, ומשכילים להבין שחינוך הוא נדבך משמעותי בתפקידם כאנשי אקדמיה".

 

- מה היה שונה הפעם בתחרות לעומת שנים קודמות?

"השנה, בייחוד לאור התקופה המאתגרת ומשבר הקורונה שפקד את מדינתנו, חשוב היה לנו להרים את הכפפה ולהוקיר תודה למרצים ולמרצות שלנו שמשקיעים את מרצם גם בזמנים לא שגרתיים בדור העתיד, הסטודנטים. אני מקווה, שהמשבר הזה יוביל לשינויים משמעותיים ונחוצים במערכת ההשכלה הגבוהה, ביניהם שיפור איכות ההוראה ותיעדופה במעלה ראשונה, לצד טיב המחקר האקדמי. אני מייחל לכך שהענקת האות תעודד מרצים ומרצות נוספים ונוספות לשדרג ולהשקיע בדרכי ההוראה שלהם, יישר כוח לזוכים".

 

ואלו הם שמות עשרת המרצים הנבחרים לשנת 2020:

 

ד”ר שרון מירסקי עוזיאלי

שם המוסד: המרכז האקדמי פרס

תחום לימוד: בית הספר למנהל עסקים

התפקיד: ראש היחידה לפיתוח משאבי למידה במרכז האקדמי פרס, מובילת תוכנית המצטיינים, תוכנית "עוגן" ו־"ביחד" המתגברת מקצועות כמותיים בעברית וערבית. חברת סגל

בבית הספר למנהל עסקים ורכזת פרויקט הגמר של תלמידי שנה ג' במרכז האקדמי פרס.

רקורד מקצועי: בעלת דוקטורט בכלכלת סביבה וניהול מטעם האוניברסיטה העברית בירושלים. עסקה בחקר ההיסטוריה הכלכלית של האימפריה העותומאנית.

מקצועות לימוד: פרויקט בניהול, מתמטיקה, סטטיסטיקה א', שיטות כמותיות/סטטיסטיקה ב', מבוא למאקרו כלכלה, כלכלת ישראל.

סטודנטים מספרים על המרצה: "יש הרבה אנשים חכמים בעולם, אבל שרון היא מרצה עם נשמה, שמדליקה מוחות של סטודנטים בדרך העברת החומר בצורה כל כך נגישה ובקלות שנקלטת במוח, שזה הדהים אותי. היא מוצאת מפתח לכל אדם בכיתה וקשובה לכל שאלה בקהל. בנוסף לכך התנדבה לעזרה לסטודנטים שהתקשו בביצוע מטלות סטטיסטיות בעבודות הגמר וזאת על חשבון הזמן האישי שלה ובדרך הסברתית".

 

ד"ר שרון עוזיאלי מירסקי (צילום: נווה נויפלד)
ד"ר שרון עוזיאלי מירסקי(צילום: נווה נויפלד)

 

ד"ר דניס גולקו

שם המוסד: אוניברסיטת בן גוריון

תחום לימוד: המחלקה למתמטיקה

התפקיד: מרצה באוניברסיטת בן גוריון במחלקה למתמטיקה ובתוכנית האקדמית לקורס הטיס בחצרים.

רקורד מקצועי: 3 תארים במתמטיקה מאוניברסיטת בן גוריון, את התואר הראשון התחיל בתיכון והמשיך אותו כסטודנט.

סטודנטים מספרים על המרצה: "דניס מלמד בתוכנית כבר כמה שנים וכל התלמידים שלמדו מתמטיקה יעידו על המקצועיות הבלתי מתפשרת שלו אל מול יחס אישי ומתחשב לכל סטודנט. החומר שדניס מלמד בוער לו בעיניים. ההנאה שלו למקצוע גורמת לכל תלמידים להתעניין בשיעור ולרצות להרחיב אופקים וללמוד עוד. דניס תמיד מקפיד לענות לכל שאלה בכבוד ובפרטנות. דואג שכל סטודנט מבין את החומר הנלמד. דניס היה משקיע מזמנו הפרטי לעזור לסטודנטים חלשים יותר. אני חושב שלדניס מגיע הוקרת תודה ענקית ולכן בחרתי בו כמרצה מעורר השראה".

 

ד
ד"ר דניס גולקו(צילום: נווה נויפלד)

 

ד"ר נוזהה אלאסד אלהוזייל

שם המוסד: המכללה האקדמית ספיר

תחום לימוד: בית הספר לעבודה סוציאלית

התפקיד: עובדת סוציאלית, מרצה וחברת סגל בכיר בבית הספר לעבודה סוציאלית

רקורד מקצועי: לאחרונה יצא לאור בהוצאת רסלינג ספרה "כשהצל גדול סימן שהשמש שוקעת", העוסק בחייהן של שלושה דורות של נשים בדואיות על רקע השינויים בחברה. נוזהה זכתה גם בפרס השלטון המקומי כאישה פורצת דרך.

סטודנטים מספרים על המרצה: "מרצה מדהימה. היא נתנה לי כוח להבין שלמרות שאני אישה וגם ערבייה, אני יכולה להגיע לחלומות שלי ולכל מה שאני רוצה. היא נותנת השראה שכל אחד שרוצה להשיג מטרה - יצליח. היא נוגעת בכל האספקטים של החיים, ומלמדת אותנו את המציאות האמיתית".

 

ד"ר נוזהה אלאסד אלהוזייל ( )
ד"ר נוזהה אלאסד אלהוזייל( )

 

מורן דקל

שם המוסד: מכללת סמינר הקיבוצים

תחום לימוד: החוג למחול

התפקיד: מומחית בינלאומית לטכניקת קאנינגהם (מחול מודרני). מלמדת מחול מודרני, מתודיקה להוראת מחול מודרני וקינזיולוגיה בחוג למחול במכללת סמינר הקיבוצים - תל אביב, האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ומכללת אורות ישראל.

רקורד מקצועי: בעלת תואר שני במחול - מחקר קינזיולוגי של התנועה.

סטודנטים מספרים על המרצה: "מורן ברצינות רבה וידע רב, יודעת מה לדרוש מכל תלמידה ולהתאים לה תרגילים בהתאם למגבלות הפיזיות שלה, ובהתאם למבנה האנטומי שלה. לא פעם היא מעודדת כל סטודנטית להרגיש בנוח עם הגוף שלה והמראה שלה - בשונה ממורות רבות למחול שמקדשות את הרזון ככלי עבודה בתחום זה. מורן רואה את כל התלמידות בשיעור. היא מחמיאה ודואגת לתת לכל תלמידה ביטחון עצמי להרגיש בנוח עם עצמה בגופה וביכולותיה. היא מאורגנת, מוכשרת, וסוחפת את הכיתה קדימה. היא פשוט מעוררת הערצה גם על האדם שהיא, וגם על המורה שהיא".

 

מורן דקל (צילום: נווה נויפלד)
מורן דקל(צילום: נווה נויפלד)

 

פרופ' אבנר דה שליט

שם המוסד: האוניברסיטה העברית

תחום לימוד: המחלקה למדעי המדינה

רקורד מקצועי: בעל תואר ראשון במדע המדינה מהאוניברסיטה העברית. קיבל דוקטורט מאוניברסיטת אוקספורד ב־1990. כיהן כראש המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית בירושלים וכעמית מחקר במרכז אוקספורד לסביבה, אתיקה וחברה בשנים 1995 עד 2004. בשנת 1998 הקים יחד עם פרופ' נתן זוסמן ופרופ' דניאל אטאס את התוכנית המשולבת: פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה (פכ"מ) באוניברסיטה העברית. בשנת 2009 מונה לדיקן הפקולטה למדעי החברה וכיהן בתפקיד זה עד שנת 2012. זכה בפרס רוטשילד לשנת ה'תשע"ד. בשנת 2019 זכה בפרס א.מ.ת.

סטודנטים מספרים על המרצה: "אנחנו 300 איש בכיתה ועדיין הוא נותן במה לכל אחד ובמיוחד לנשים. מבחורה שלא ידעה מה זה מדע המדינה, הוא גרם לי לרצות להיכנס לעולם הזה ואולי אפילו ללכת לתואר שני בזה. אבנר רשם מכתב התנצלות על בחירת נושא לעבודה שהפריעה לכמה תלמידות".

 

פרופ' אבנר דה שליט (צילום: נווה נויפלד)
פרופ' אבנר דה שליט(צילום: נווה נויפלד)

 

פרופ' עידית אברהמי

שם המוסד: אוניברסיטת אריאל

תחום לימוד: המחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה

התפקיד: מרצה בקורסים למכניקת הזורמים במחלקה להנדסת מכונות ומכטרוניקה באוניברסיטת אריאל. חוקרת ומנחה סטודנטים במעבדה לזרימה, מובילה מחקרים בתחום פיתוח מכשור רפואי למערכת הלב וכלי הדם, בתחום האנרגיה, ובתחום מכניקת הזורמים. עוסקת במיזמים לחינוך טכנולוגי לנוער ובחינוך מהנדסים. ממונה על תוכניות סטודנטים בפקולטה להנדסה, אחראית על תוכניות "אח בוגר", טופ אריאל, התוכנית לעידוד סטודנטיות ועוד.

רקורד מקצועי: בוגרת הנדסת מכונות בטכניון, תארים מתקדמים בהנדסה ביו רפואית באוניברסיטת תל אביב, פוסט דוקטורט ב־Caltech קליפורניה. כיהנה כמרצה במחלקה להנדסה רפואית באפקה, הצטרפה לסגל המחלקה להנדסת מכונות באריאל מ־2011.

סטודנטים מספרים על המרצה: "קודם כל מדובר במודל והשראה לכל אישה. מרצה מצוינת ואכפתית אשר יושבת עם כל אחד שמתקשה או סתם רוצה ייעוץ. כמו כולם

באקדמיה גם לה אין הרבה זמן פנוי, אבל היא מוצאת זמן לכל אחד ופועלת לקידום מעמד האישה באקדמיה".

 

פרופ' עידית אברהמי (צילום: נווה נויפלד)
פרופ' עידית אברהמי(צילום: נווה נויפלד)

 

אהרונה קורמן גבריהו

שם המוסד: מכללת לוינסקי לחינוך

תחום לימוד: המחלקה להוראת אנגלית

התפקיד: אהרונה מלמדת הוראת אנגלית לתלמידים עם לקויות למידה במכללת לוינסקי לחינוך, וגבעת וושינגטון, מכללה לחינוך. אהרונה הינה מדריכה ארצית מטעם הפיקוח

לאנגלית במשרד החינוך ללקויות למידה וחינוך מיוחד.

סטודנטים מספרים על המרצה: "מרצה ייחודית ויוצאת דופן! כל הרצאה עימה מעניינת ונותנת לנו כלים להמשך. תמיד יש לה דברים לחדש, להדגים, להראות ולעורר בנו חשיבה.

היא תמיד נותנת לנו הרגשה שבחרנו במקצוע הנכון ומדגישה לנו את חשיבות ההוראה עבורנו ועבור התלמידים. תמיד דואגת להזכיר לנו שאנחנו מורים טובים ושנמשיך ונהיה כאלה גם בהמשך. ניתן לפנות אליה בכל דבר ובכל שאלה- גם אם זה מעבר לשעת הלימוד שלה, ותמיד יהיה לנו מענה. בהחלט אחת המרצות

הכי איכותיות ומקצועיות בהן נתקלתי וכזו שבכל זמן תהיה שם בכדי לעזור".

 

אהרונה קורמן גבריהו (צילום: נווה נויפלד)
אהרונה קורמן גבריהו(צילום: נווה נויפלד)

 

ד"ר עאידה פחמאוי ותד

שם המוסד: מכללת אלקאסאמי

התפקיד: מרצה בכירה במכללת אלקאסאמי. כיהנה במכללה במספר תפקידים, ביניהם: ראש החוג לשפה וספרות ערבית, יועצת נשיא המכללה לקידום נשים, דיקנית הסטודנטים, מייסדת וראש פורום הקוראים שנחשב לבימת שיח קהילתי ובינלאומי בהקשר אנטלקטואלי ותרבותי.

רקורד מקצועי: תחומי מחקרה: שירה מודרנית, ספרות ואידיאולוגיה פלסטינית, זהות וספרות נשים. אחד מפרסומיה הנחשבים בספר: "בנוכחות היעדרותו: תמורות בפואמת הזהות אצל מחמוד דרויש". כמשוררת, קיבלה פרס ע"ש ליז מילר לספרות.

סטודנטים מספרים על המרצה: "מגיעה לשיעורים רק בגללה. היא גורמת לי לרצות להשתפר ולהיות טובה ואשת מקצוע טובה, אין עוד מרצים כמוה. אני מעריכה אותה מאוד. אמשיך בלימודים בגלל השיעורים שלה, בן אדם מיוחד ומרתק ומלמדת את החומר בצורה מובנת ומעניינת".

 

ד
ד"ר עאידה פחמאוי ותד(צילום: נווה נויפלד)

 

ד"ר ענת זליג

שם המוסד: מכללת אשקלון

תחום לימוד: המחלקה לקרימינולוגיה

התפקיד: מלמדת במכללת אשקלון מבוא לקרימינולוגיה, דיון מתקדם בקרימינולוגיה לתואר שני ופרופילאות ופסיכולוגיה חקירתית. בזמנה הפנוי ענת מתנדבת בכלא ובמיזם חברתי "לך מיותר - לי אוצר", שבמסגרתו אנשים מוסרים מה שהם לא צריכים ואחרים לוקחים מה שהם צריכים חינם אין כסף. המוטו של ענת כמרצה, הינו "אין לתת לילד מורה האוהב את הספר ואינו אוהב את האדם" - יאנוש קורצ'ק.

רקורד מקצועי: תואר ראשון בפילוסופיה וקרימינולוגיה, תואר שני ושלישי בקרימינולוגיה.

סטודנטים מספרים על המרצה: "היא אוהבת את המקצוע שלה. קרימינולוגית בנשמה. בשיעוריה היא מעבירה רעיונות פילוסופיים ומשתמשת בקולנוע להדגמת נושאים. בכל שיעור בהקראת שמות, היא קוראת את שם התלמיד, מרימה את הראש מהדף מחפשת אותו בעיניים, ומחייכת תוך כדי הנהון שמח של: 'שלום, כיף שאתה פה'. צורת הלימוד שלה מרתקת. אפשר ללמוד ממנה אנושיות מה היא. מדובר בגאון".

 

ד"ר ענת זליג ( )
ד"ר ענת זליג( )

 

 

פרופ' ישי בלנק

שם המוסד: אוניברסיטת תל אביב

תחום לימוד: הפקולטה למשפטים

התפקיד: פרופסור וראש התכנית לתארים מחקריים בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ומשמש כיו"ר העמותה למשפט ציבורי בישראל.

רקורד מקצועי: בוגר תואר ראשון בפילוסופיה ובמשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב, ובעל תואר שני ושלישי מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרווארד. התמחה בבית המשפט העליון, אצל הנשיא פרופ' אהרן ברק. לימד כמרצה אורח גם באוניברסיטאות בחו"ל, לרבות אוניברסיטת הרווארד אוניברסיטת קורנל, אוניברסיטת טורונטו, אוניברסיטת בראון, סיאנס פו (פריז) והמבורג.

סטודנטים מספרים על המרצה: "הדרך שלו ללמד את החומר היא דבר שלא ניתן לתאר במילים. יש לו מרץ וסבלנות להקשיב לכל סטודנט/ית, ולהסביר את כל החומר בכישרון רב. אין שאלה לא רלוונטית והיא משרה נינוחות ואווירה חיובית בכיתה. בנוסף אין מרצים שמפתחים חשיבה ביקורתית כפי שהוא עושה".

 

פרופ' ישי בלנק (צילום: הישאם שבאיטה)
פרופ' ישי בלנק(צילום: הישאם שבאיטה)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים