שגרת קורונה מ-1 בספטמבר: צמצום תכני חובה ושילוב מקצועות
עם היציאה לחופש הגדול, קיבלו מנהלי בתי הספר ממשרד החינוך מסמך הנחיות ממוקד לקראת אפשרויות הלמידה בשנה הבאה בצל המגפה. המשרד סימן שלושה תרחישים אפשריים ללימודים ומדגיש מתן גמישות למנהלים
שנת הלימודים תש"ף, שהסתיימה רשמית, נקטעה בשל התפרצות הנגיף קורונה ושאבה לתוכה מאבקים רבים בכל הקשור להתאמת מערכת החינוך למציאות החדשה. בדיוק עם יציאתם של תלמידי בתי הספר היסודיים לחופש הגדול, פרסם היום (ג') משרד החינוך מסמך שמתאר את היערכותו לשגרת קורונה בשנת הלימודים הבאה.
מערכת החינוך נערכת לשלושה תרחישים לקראת 1 בספטמבר: הראשון - סגר מלא של כלל בתי הספר או סגירת בתי ספר בודדים. תרחיש כזה יכלול מעבר כזה או אחר ללמידה מלאה מהבית.
התרחיש השני - בתי הספר יפעלו במודלים המשלבים בין למידה מרחוק ללמידה בבתי הספר. התרחיש השלישי - שגרת קורונה: בתי הספר פתוחים ופועלים תחת מגבלות בריאות על מנת למנוע את התפשטות הנגיף.
באיגרת שבה הודיע על ההיערכות לשגרת קורונה בשנת הלימודים הבאה, צירף מנכ"ל משרד החינוך הפורש שמואל אבואב המלצות והנחיות. בין היתר מומלץ למנהלים לייצר מערכת שעות ייעודית לתרחישי שגרת קורונה ולארגן את מקצועות הלימוד בארבעה אשכולות. בית הספר יקבל גמישות לקבוע את היקף השעות שיילמד בכל אשכול.
האשכול הראשון כולל את המקצועות שפה ומורשת, חברה ורוח כולל שפת אם, היסטוריה, גיאוגרפיה, תנ"ך, מולדת ואזרחות. האשכול השני כולל מתמטיקה ומדעים. באשכול השלישי אנגלית, ובאשכול הרביעי תרבות ואורח חיים כולל חינוך גופני, אמנות חזותית, מוזיקה, תיאטרון, מחול וקולנוע.
תכני החובה יצומצמו ל-70% מהתוכנית המלאה, ובתי הספר רשאים לבחור תכנים מתוך 30% שהוגדרו כרשות. עוד צוין כי הלמידה תיערך בהרכבים שונים - בהם קבוצתית ושכבתית ללמידה בקבוצות דו-גיליות ורב גיליות, בקבוצות הומוגניות והטרוגניות לבחירת בית הספר.
בבניית המערכת יקפידו בתי הספר על מינימום שעות האורך של היום ושמירה על מינימום שעות בשבוע.
"על אף הרצון והשאיפה לחזרה מלאה לשגרה, ניתוח המציאות הנוכחית מחייב אותנו להיערך לשנת הלימודים בצל הקורונה - מציאות אשר יכולה להתקיים בשלושה תרחישים מרכזיים", כתב אבואב למנהלים.
הוא הוסיף: "אנו מודעים למגבלות הזמן ועל כן בחרנו בנקודת הזמן הנוכחית בצל הקורונה וכן בשנת ממשלה שטרם אושר תקציבה - להעביר לידיכם מסמך הנחיות ממוקד לקראת שנת הלימודים תשפ"א. אנו נמצאים בימים שאינם כתיקונם. היערכות המערכת תלויה בכם המנהלים הנדרשים במציאות הנוכחית להתאים את בית הספר, צוותיו ולומדיו לכל תרחיש וכן למעבר תכוף בין תרחיש לתרחיש".