ישראל שיגרה בהצלחה לחלל את לוויין הריגול אופק 16
בשיא המתיחות מול איראן, ועל רקע טענות שישראל אחראית לפיצוץ באתר הגרעין בנתנז, שוגר הלילה בשעה 04:00 לוויין הביון אופק 16 מבסיס פלמחים. לוויין הצילום המתקדם, שמצטרף למשפחת לווייני אופק ששוגרו בעבר לחלל, צפוי להעביר תמונות ראשונות תוך כמה ימים
מערכת הביטחון שיגרה הלילה (בין ראשון לשני) בהצלחה לחלל את לוויין הביון אופק 16. מדובר בלוויין צילום מתקדם של ישראל, שנועד למטרות ריגול, והוא מצטרף למשפחת לווייני אופק ששוגרו עד כה לחלל.
צילמתם את השיגור? שלחו לנו במייל האדום
בהודעה הרשמית נמסר כי הלוויין שוגר בשעה 04:00 לפנות בוקר, באמצעות משגר מסוג "שביט". הלוויין שוגר לחלל מבסיס פלמחים בזמן שהשמיים היו נקיים. צוותים ישראלים עקבו אחרי השיגור מכלי טיס צבאיים באוויר, בנוסף לצוותי הקרקע ממרכזי השליטה שבמרכז הארץ ובפלמחים.
השיגור אמנם תוכנן מראש, אך מגיע דווקא בשיאה של תקופה רגישה שבה מיוחסת לישראל סדרה של תקיפות חשאיות באיראן. רק הלילה דיווח ה"ניו יורק טיימס" כי גורם מודיעיני במזרח התיכון מייחס את הפיצוץ במתקן הגרעין בנתנז לישראל, וטען שהיא השתמשה לצורך כך ב"פצצה עוצמתית". עם זאת, אותו גורם טען כי ישראל אינה אחראית לפיצוצים בתחנות כוח ולדליפת גז כלור במפעל כימי, שהממשל האיראני טען שהיו תאונות.
אופק 16 הוא לוויין תצפית אלקטרואופטי בעל יכולות מתקדמות. עם כניסתו למסלול סביב כדור הארץ, יעבור הלוויין סדרת בדיקות המיועדות לאימות תקינותו ורמת ביצועיו. אם הכל יילך כשורה וללא תקלות, הלוויין ישדר לישראל תמונות ראשונות תוך כמה ימים. בשעות הקרובות ייכנס הלוויין למסלול כדור הארץ כדי להתמקם בגובה של כמה מאות קילומטרים, וכל העת יהיה תחת מעקב מותח של צוות השיגור וההפעלה שלו בישראל.
את פיתוח וייצור הלוויין והמשגר מוביל משרד הביטחון, באמצעות מינהלת החלל "אתגר" במפא"ת. התעשייה האווירית היא הקבלן הראשי של הפרויקט - חטיבת טילים וחלל, באמצעות מפעל "חלל", מובילה את הפרויקט יחד עם "מלמ" המפתחת את המשגר. את מצלמת הלוויין פיתחה חברת "אלביט מערכות". החברה הממשלתית למערכות הנעה רקטית, "תומר", ייצרה את מנועי טיל השיגור ביחד עם חברת רפאל. בפרויקט שותפות חברות רבות נוספות, בהן "רוקר" ו"סיאלו".
כחלק מהשיגור נפתח חלון זמנים של שלוש שעות, שבמהלכו הוסטה תנועת המטוסים הנוחתים והממריאים בנמל התעופה בן גוריון למסלול הנע צפונית לנתניה ומעל יישובי השרון. למרות דלילות מטוסי הנוסעים ומטוסי המטען בשבועות האחרונים עקב משבר הקורונה, במערכת הביטחון לא לקחו סיכונים - ועדכון תעופתי על שינוי הנתיבים פורסם כבר בתחילת החודש בהודעת טיס (נוטאם) לצוותי האוויר לחברות התעופה.
חובבי תעופה, שעוקבים אחרי תנועות מטוסים באוויר בזמן אמת, יכלו להבחין אתמול לקראת חצות בכמה מטוסי כיול ביחד עם מטוס תובלה של חיל האוויר, שנעו מערבה כחלק מההכנות לשיגור.
שיגור לוויין התצפית הישראלי הראשון, "אופק 1", התרחש ב-19 בספטמבר 1988. תחת מעטה חשאיות, פיתחה ישראל יכולות יוצאות דופן בתחום הלווייניות על מנת לשמר את יתרונה היחסי באזור ואת יכולותיה המודיעיניות. לפני שנתיים, לרגל 30 שנה למאורע, חשפו משרד הביטחון והתעשייה האווירית את תיעוד השיגור של אופק 1 לחלל (הובא למעלה). בשנת 2016 דווח השיגור האחרון עד הלילה של לוויין מסוג אופק לחלל - אופק 11.