טויוטה לנד קרוזר וג'יפ גרנד צ'ירוקי, שניים מהדגמים הוותיקים ביותר בשוק הרכב כיום, הם מאחרוני השורדים שעדיין מציעים שילוב קוסמי של יכולת שטח מרשימה בכל תוואי בשבתות ובחגים, לצד שימושיות של רכב משפחתי גדול בשאר ימות השבוע.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לפני שלוש שנים ערכנו ביניהם מבחן השוואתי, שבו גרסת הטריילהוק של ג'יפ זכתה בניצחון מפתיע על פני טויוטה סטנדרטית עם מנוע בנזין פחות מקובל. כעת, כשבידינו מפתחות לגרסת סהרה הייעודית, המבטיחה לשפר את נקודות התורפה שאחראיות להפסד ההוא, קראנו לג'יפ בשנית.
מנוע: V6 בנזין, 3.6 ליטר, 282 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה-קבועה, הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 8.3 שניות, 206 קמ"ש
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 27.4 ס"מ, 36 / 27 מעלות
מחיר: 436 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 2.8 ליטר, 177 כ"ס
תמסורת: 6 הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה קבועה, הילוך כוח, נעילת דיפרנציאל אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 12.7 שניות, 175 קמ"ש
מרווח גחון, זוויות גישה/נטישה: 21.5 ס"מ, 25/31 מעלות
מחיר: 420 אלף שקל
אין כאן חדש. שני כלי הרכב האלה מוכרים במיוחד וייעודיים למראה, עד שהם יכולים לוותר על תוספות איפור מלאכותיות ותחתונים מחטבים בדמות פסי הגנה מפלסטיק שחור או פסי גגון מסיביים. אף אחד לא יטעה בהם, או בפוטנציאל כיבוש המדבר שהם מביאים עימם. מבין השניים, גם הפעם הגרנד צ'ירוקי זוכה עם מראה כוחני ושרירי יותר, מול הלנד קרוזר הגמלוני וחסר הייחוד.
תא הנוסעים של שניהם אינו פאר היצירה, שכן מדובר בשני דגמים שעברו מעט מאוד התאמות עדכניות, ולמרות זאת הג'יפ מצליח להסוות טוב יותר את גילו האמיתי. זאת בזכות איכות חומרים גבוהה יותר, צג נתונים גדול ומפורט יותר, מסך מגע גדול יותר (8.4 אינץ' לעומת 8 אינץ') ובעל רזולוציה טובה יותר וכן ארבעה שקעי USB לעומת אחד בודד בטויוטה.
בנוסף לכל אלו, הוא גם נוח יותר לישיבה ומציע תמיכה לאורך זמן. חבל רק שמיקום הדוושות פחות נוח, ומצער גם לגלות בלם חניה מיושן ברגל או את שדה הראייה המוגבל בגלל קורות A עבות, מכסה מנוע גבוה וחלונות צד קטנים.
ומה בנוגע לטויוטה? הגיע הזמן שמישהו ייקח את הלנד קרוזר בידיים, וירענן את סביבת הנהג והנוסעים. זה כבר באמת לא הולם ב-2020, ולא ראוי ברכב שעולה מעל 400 אלף שקלים. הוא נראה ומרגיש מיושן, עם מושבים לא נוחים במיוחד וגם לא ממש תומכים, לצד טווח כיוון מוגבל להגה. נכון שאיכות ההרכבה גבוהה ותנוחת הנהיגה גבוהה, מה שמאפשר יכולת תמרון נוחה וקלה יותר למרות המידות (ותודה למצלמת חניה היקפית שימושית). ועם זאת, אין זה משנה את העובדה כי הוא עדיין בעל מראה עתיק.
עם זאת, מבחינת מרחב פנים הוא לוקח ובענק. יש הרבה יותר מקום בשורת המושבים השנייה והמתכוונת למרחק, ויתרון גדול מאוד עם שורת מושבים נוספת המאפשרת מקום לשבעה נוסעים. גם נפח תא המטען של טויוטה גדול יותר (621 ליטר לעומת 457 ליטר), אם כי הדלת בג'יפ נוחה יותר לפתיחה (חשמלית), וכוללת צמד יחידות תאורה שימושיות מאוד בחלקה העליון.
רשימת האבזור כוללת בשניהם ריפודי עור כמובן, כיוון חשמלי להגה ולמושבים הקדמיים עם קירור וחימום וחלון שמש, בזמן שאבזור הבטיחות כולל בשניהם בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית המאפשרת רק בג'יפ עצירה מלאה. הגרנד צ'ירוקי גם שומר על הנתיב, בטויוטה יש רק התראה.
לגרנד צ'ירוקי האמריקני מנוע V6 בנזין בנפח 3.6 ליטר (286 כ"ס) ותיבת שמונה הילוכים אוטומטית. ללנד קרוזר היפני מנוע טורבו-דיזל בנפח 2.8 ליטר עם 177 כ"ס, ותיבת שישה הילוכים אוטומטית - ואלה הבדלים גדולים.
כצפוי, הגרנד צ'ירוקי מהיר ונמרץ יותר בכל מצב, והמנוע של טויוטה זועק - בדיוק כמו תא הנוסעים - לעדכון דחוף. הוא אומנם חסכוני יותר בצריכת הדלק (8 ק"מ לליטר סולר, לעומת 6.7 ק"מ לליטר בנזין), אבל מלבד זאת הוא נחות בכל מצב למעט זחילת פקקים.
אומנם יש לו יתרון מומנט גדול (45.9 קג"מ ב-1,600 סל"ד לעומת 35.4 קג"מ ב-4,000 סל"ד), ולכן הוא גמיש יותר לתפעול, אבל אם ג'יפ תכייל כמו שצריך את המצערת העצבנית מדי, הצ'ירוקי הגדול ינצח גם בכך.
אין שום ספק, לגרנד צ'ירוקי בסיס המתאים יותר לכביש: פלטפורמה אחודה ומתלים נפרדים גם מאחור, לעומת שלדת סולם וסרן חי ייעודיים לשטח בטויוטה. המשמעות היא שביומיום ובדרך לטיול, ולמעשה בכל מצב שבו לא נדרשת עבירות, הגרנד-צ'ירוקי עדיף עם יכולת דינמית גבוהה יותר, ובפער ניכר.
מתלי הלנד קרוזר המכוילים לרכות יחסית מספקים אומנם נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה, אבל במהירות שיוט גבוהה יותר, ובוודאי עם כמה נוסעים - הם פשוט רכים מדי.
למרות השיפור שמביא הסהרה עם מערכת KDSS הכוללת מוטות מייצבים אקטיביים, התנהגות הכביש שלו גמלונית, זוויות הגלגול קיצוניות יותר והתחושה פחות בטוחה.
כל עוד לא מגיעים לשטח טכני, כלומר לשבילים איטיים יותר או מהירים, הגרנד צ'ירוקי שמצויד במתלי אוויר מסתדר מצוין. זאת, תוך שהוא נעזר בצמיגים קרביים יותר מהטויוטה, המבטיחים אחיזה טובה יותר בבוץ ואפשרות לנסיעה בלחץ אוויר נמוך יותר בשטח, כולל בורר מצבי נהיגה מתקדם יותר מזה המותקן בסהרה.
גם בשטח טכני קיצוני ובמהירות איטית במיוחד, הג'יפ האמריקני שיכול להתרומם על מתליו מייצר זוויות מרכב ומרווח גחון טובים בהרבה - עניין של גובה, אבל במצב זה הם הופכים נוקשים מידי.
בעבודת שטח אמיתית, הלנד קרוזר מתחיל לפרוח. הבסיס החסון, בעיקר בגרסת סהרה הנבחנת, עם מהלכי מתלה ארוכים במיוחד, מאפשר לו לשמור על אחיזת הצמיגים בקרקע במקומות שבהם הגרנד צ'ירוקי מנופף בגלגליו באוויר וקורא לעזרה את בקרת המשיכה. ואגב, מנגנון נעילות הדיפרנציאלים (מרכזית ואחורית) בשליטה ידנית שבטויוטה עדיף לטעמנו על היחידה האוטומטית שבג'יפ.
בתנאים קשים במיוחד מתגלה גם יתרונו של מנוע הטורבו-דיזל הסופר-גמיש, שמאפשר בקלות לשמור על קצב זחילה. בג'יפ נדרשת עבודת רגליים יוצאת דופן, שתיים בבת אחת, כדי למתן את מכות הכוח העוברות לגלגלים. חבל גם שבקרת המשיכה בג'יפ אינה ניתנת לניתוק מלא, ולכן הוא אינו מבריק כפי שיכול היה להיות בנהיגת דיונות.
כמו במבחן הקודם, גם כאן אין אפשרות אלא לקבוע שמדובר בצמד דגמים עם ייעוד דומה אבל ביצוע שונה. גרנד צ'ירוקי טרייל-הוק טוב משמעותית בכביש, לא רע בשטח ומציע אפילו יתרונות מסוימים בזכות מתלי האוויר.
אבל שלא כמו במבחן ההוא, הפעם מסייעת גרסת סהרה "לגהץ" חלק מהחסרונות שהתגלו בה לפני שלוש שנים, ומעבר לכך מציעה יכולת שטח גבוהה במיוחד. זאת, יחד עם תא נוסעים מרווח משמעותית ואפשרות מושכת לשבעה נוסעים, מעניקה לה הפעם את הניצחון. עד הפעם הבאה.