המסגרת שמאפשרת חופש גדול מהנה: בית הספר של החופש הגדול
משבר הקורונה שינה לחלוטין את השגרה המוכרת של כולנו, בין היתר, עבור הילדים שמצאו את עצמם מחוץ למסגרות המוכרות והחשובות להתפתחותם. עכשיו, שיתוף פעולה בין משרדי הממשלה, מפעל הפיס, מרכז השלטון המקומי והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות מאפשר לילדים לחזור וליהנות מבית הספר של החופש הגדול, וגם ההורים מאושרים
בשיתוף מפעל הפיס
החודשים האחרונים הוכיחו, ועדיין מוכיחים, עד כמה השגרה שלנו יכולה להשתנות מקצה לקצה ובזמן קצר. במהלך התקופה האחרונה השתנו מסגרות רבות עבור קבוצות שונות, ביניהן ילדים שמצאו את עצמם ללא מסגרת לימודית. מן הסתם רובם יגידו שכיף לא ללכת בית הספר, אבל לא מדובר רק בלימודים, מסגרות בית ספריות מאפשרות את הגדלת המסגרות החברתיות, היכרות עם אנשים/ ילדים חדשים, למידה על חִבְרוּת, עצמאות, מנהיגות, שיתוף פעולה, צמיחה אישית ועוד.
הידיעה שילדים צעירים זקוקים למסגרות, כמו גם לקשר מתמשך עם מבוגרים, בעיקר בגילים צעירים, היא זו שהוציאה לפועל את פרויקט בתי הספר של החופש הגדול. הקשר, כפי שנכתב באתר התכנית, עשוי לתרום לתחושת המוגנות של התלמידים ולהתפתחותם הרגשית, החברתית והקוגניטיבית, ואכן, התכנית פועלת בהצלחה מזה שש שנים.
ההורים, מצדם, רואים בתכנית לא רק המשך העשרה לילדים במהלך החופש הגדול, אלא גם אישור לכך שהילדים נמצאים במסגרת שמאפשרת להם לצמוח ולגדול, ולהמשיך ללמוד על ארגז הכלים לו הם זקוקים בחיים.
משבר הקורונה טרף את הקלפים, כאמור, בכל הקשור למסגרות לימודיות, לא רק ילדים והורים, אלא גם סטודנטים שמהלך הלימודים שלהם השתנה וגם היכולת לתרום באמצעות התנדבויות. המחשבה שאולי בתי הספר של החופש הגדול לא ייפתחו השנה, יצרה לא מעט דאגה בקרב ההורים, בעיקר בהמשך לתקופת הסגר, שכן קיום המסגרת מאפשר להם לצאת ולהמשיך בעבודתם הסדירה.
"במהלך הגל הראשון של משבר הקורונה הוציא אותי מקום עבודתי לחל"ת והייתי חייבת לחזור לעבוד. הגן הפרטי של בתי הקטנה חזר לפעילות אבל לא ידענו מה קורה עם הגן העירוני של בני הגדול יותר ועקבנו אחרי החדשות בדאגה", מספרת נועה שאשא (33) תושבת נהריה, אם לשני ילדים.
הניסיון לחזור לשגרה בהתאם להנחיות כלל את הפעלת בתי הספר של החופש הגדול, וכדי שהמהלך יצלח, התגייסו למשימה מרכז השלטון המקומי, מרכז המועצות האזוריות, ומפעל הפיס ששיתפו פעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים והתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות. במסגרת הקמפיין המשותף הקצה מפעל הפיס מלגות בסך 5000 שקלים כל אחת ובסך הכל כ-50 מיליון ש"ח לטובת גיוס סטודנטים שישמשו כתומכי הוראה בבתי הספר של החופש הגדול.
ואכן, ההורים היו מאושרים. שאשא, שבנה בן ה-5 מספרת: "לשמחתי בית הספר של החופש הגדול אכן פועל מתחילת הקיץ והשנה הילדים נהנים מתכנים מגוונים ומדהימים כמו יוגה, מוזיקה ויצירה. לפי דעתי הילדים היו חייבים המשכיות לאחר הזמן הארוך בו שהו בבית ללא מסגרת ובית הספר של החופש הגדול גורם להם להיות יותר מאוזנים. עבורנו ההורים הפעילות הבית ספרית והעובדה שיש לילדים מקום בטוח ללכת אליו היא סוג של חזרה לשפיות ואני מברכת על כך."
אם נוספת שמברכת על קיומו של של בית הספר של החופש הגדול בסיועם של הסטודנטים היא אוהילה חטיב (37) מהמועצה המקומית מג'ד אל כרום, אם לילד בכיתה ד' בבית הספר אל סלאם. "בית הספר של החופש הגדול מעניק לילדים מסגרת ושגרה הנחוצים להם במיוחד בתקופה הזו של הקורונה", היא אומרת. "הבן שלי נהנה במיוחד השנה, וזה מגיע עד כדי כך שבכל ערב לפני השינה הוא מבקש שאעיר אותו בבוקר כדי שהוא יוכל ללכת לבית הספר. זה נובע מכך שהפעילות השנה מאוד מגוונת ועשירה והילדים נהנים מחוגי ספורט, מוזיקה, יצירה, הפעלת רחפנים, ועוד. יש להם אפילו יום בשבוע בו מקרינים להם סרטים בחדר קולנוע בבית הספר. העובדה שהשנה גויסו סטודנטים להעברת התכנים הביאה רוח צעירה לבית הספר כיוון שלסטודנטים הצעירים יש מוטיבציה ומרץ שאין כל כך לאנשים מבוגרים יותר, ומי שנהנים מכך במיוחד הם הילדים."
כך נהנים ההורים והילדים מחידוש המסגרת הכה רצויה להם, והסטודנטים נהנים מתמיכה כלכלית בימים לא פשוטה, תוך הצטרפותם ההרמונית לצוותים החינוכיים המפעילים את התוכנית בכל רחבי הארץ.
"במסגרת הפרויקט התנדבתי בבית הספר היסודי "נאות אשקלון" עם ילדים המסיימים כיתה א", מספרת שיר קרקוב, (44) אם לארבעה וסטודנטית לחינוך ומשאבי אנוש במכללת אחווה. "ההתנדבות כללה בסך הכל 50 שעות עם הילדים במשך 10 ימים ומאוד נהניתי מכך. כמי שמגיעה מקיבוץ חששתי קצת בהתחלה כי לא הכרתי מספיק את אשקלון, אבל בבית הספר עשו הכל כדי לקבל אותנו יפה וכל הצוות היה ממש מקסים, והילדים במיוחד.
"בבית הספר ביצענו עם הילדים פעילויות יצירה ולימדנו חשבון ואנגלית והייתה חוויה מדהימה. לפרויקט הזה הייתה חשיבות עצומה בעיניי עבור הילדים כי השיתוף שלנו איתם היה אחר ובניגוד למורים שלהם הם הרשו לעצמם לשתף אותנו הסטודנטים בקשיים שהם חווים בימי הקורונה. כמו כן ראוי לציין כי המלגה המכובדת עזרה לי מאוד כלכלית."
גם עבור אנואר כיואן (35) סטודנטית למדעי החברה והרוח באוניברסיטה הפתוחה בעכו, הסתכם הפרויקט כחוויה יפה ואף משכילה. "במסגרת הפרויקט הדרכתי ילדים בכיתות א'-ב בבית הספר אל סלאם במג'ד אל כרום במשך 20 יום", היא מספרת. "הייתי צריכה לתת 50 שעות אבל נתתי מעצמי יותר כי אני נהנית מהעבודה עם הילדים. באופן אישי מאוד התחברתי לפרויקט, גם כאם לשלושה ילדים קטנים וגם כמי שעובדת במשרה חלקית כסייעת בגן הילדים. יתירה מכך, כמי שרוצה בעתיד לעסוק בתפקידים כמו יועצת או רכזת בבית ספר או מרכז קהילתי הסתקרנתי להבין איך המוסדות מתנהלים כך שגם למדתי מהחוויה.
"למרות הקורונה והמצב אליו נקלענו אני שואפת לראות את הדברים תמיד בצורה חיובית כי חיכיתי לתואר במשך 10 שנים והחלטתי לא לוותר לעצמי. גם כשהייתי בהריון עשיתי את כל המבחנים בלי שום הקלות והממוצע שלי עומד היום על 80. נכון לעכשיו יש לי עוד שנה אחת לסיום התואר ולמרות שיש לי שלושה ילדים שאחד מהם הוא תינוק בן חמישה חודשים בלבד הלכתי להתנדבות. למזלי יש לי משפחה תומכת וגם אמי וגם חמותי עזרו לי מאוד. "
יו"ר מפעל הפיס, רו"ח אביגדור יצחקי: "מפעל הפיס גאה להמשיך ולהירתם למאמץ הלאומי ולאפשר מתן מענה ראוי הן לרשויות המקומיות בישראל שגילו יכולות מנהיגות מעוררות כבוד במשבר הקורונה והן עבור ציבור הסטודנטים בישראל שהיוו את חוד החנית של רוח ההתנדבות והנתינה במהלך המשבר. המיזם המבורך מאפשר מענה חינוכי לילדים בחופש הגדול, מקל את הנטל הכלכלי על ציבור הסטודנטים בישראל ומאפשר להורים להמשיך לעבוד".
התכנית בשיתוף משרד החינוך והתאחדות הסטודנטים תפעל ברשויות המקומיות בכל רחבי הארץ, ותאפשר להורים לצאת לעבוד במהלך כל חודש יולי ועד ל-6 באוגוסט.
בשיתוף מפעל הפיס