התפרצות מגפת הקורונה והגבלות הממשלה יצרו שינויים משמעותיים בשוק העבודה בישראל. בין השאר, עובדים רבים עברו לעבוד מהבית, חלקם הלא מבוטל לראשונה בחייהם. העבודה מהבית יצרה אתגרים חדשים ובלתי מוכרים, החל מהיעדרו של ציוד מתאים כמו מחשב או פינת עבודה נוחה, ועד לניסיון העקר לעבוד תוך כדי שהות עם הילדים.
עוד כתבות למנויים:
- האם נמשיך לעבוד מהבית?
- הזוג שילמד אתכם איך להרוויח בלי לעבוד
- האם זה הזמן לרכוש דירה להשקעה?
עד כמה העבודה מהבית יעילה? ממצאי מחקר של מכון ברוקדייל מעלים שמרבית העובדים יכולים לבצע את עבודתם באופן יעיל גם מהבית, אך הדבר תלוי במידה רבה בקיום תנאים פיזיים נאותים ובמשימות שניתן לקיים באופן עצמאי. רק 40% מהמשיבים לסקר של המכון קיבלו את כל הציוד שהיו צריכים לביצוע העבודה, למשל. כיצד החברות מתמודדות בפועל עם האתגרים הכרוכים במעבר לעבודה מהבית? אספנו שורה של דוגמאות מחברות שונות במשק.
Plus500: בחברה הישראלית, המפתחת פלטפורמת מסחר מקוון, מצאו פתרון לאתגר הכרוך בעבודה במקביל לטיפול בילדים - ומימנו לעובדים עזרה בשמירה על הילדים ובטיפול בהם באופן חודשי. נוסף על כך, תקציב האוכל שולם ישירות לשכר העובדים כתחליף לסיבוס, ונשלחו אליהם מדי שבועיים חבילות שי כמו מארז משחקי קופסה או מארזי גלידות וגבינות.
פורטר (Forter): בחברה, הפועלת בתחום מניעת הונאות סחר מקוון, איפשרו לעובדים לקחת מהמשרד את הציוד שלהם. בחברה מאפשרים גם גמישות בשעות העבודה וכל עובד קיבל יום חופש נוסף על חשבון החברה אחת לשבועיים. המטרה, כך מסבירים שם, היא לאפשר סוף שבוע ארוך כדי שהעובדים יוכלו להתרענן, לנקות את הראש ולהקדיש יותר זמן למשפחה ולחייהם הפרטיים.
סיטי: החברה העולמית הוציאה את כל 250 אלף עובדיה לעבודה מהבית, בהם עובדי מרכז החדשנות בישראל. לרווחת העובדים הוקם קו תמיכה לטיפול רגשי, מענקים כספיים ניתנו למי שנדרש והוסף לעובדים יום חופש על חשבון הארגון. במקביל חלק מתוכניות ההתפתחות המקצועית של הארגון הפכו לווירטואליות.
פייבר (Fiverr): גם החברה שמחברת בין עסקים לפרילנסרים סיפקה לעובדיה ציוד. בנוסף נשלחו לעובדים חבילות מותאמות אישית - למשל משחקים, הפעלות ויצירה לילדים, ואפילו גלידות בחודשים החמים הללו. במהלך חודש הסגר מימנה החברה שירותי פסיכולוגים אונליין לעובדים באופן דיסקרטי.
סייברזון: גם חברת הסייבר איפשרה לעובדים לקחת ציוד הביתה. בנוסף, מתקיימות "הפסקות קפה" משותפות בזום, וה־Happy Hour השבועי הוחלף בהרצאות, שיעורי פילאטיס משותפים, אירובי וסדנאות בישול, יום הורים וירטואלי ועוד. במקביל עוגנו שעות ללא פגישות בזום כדי שהעבודה לא תשתלט על הזמן הפרטי.
הכשרה חברה לביטוח: חלק מהעובדים בחברה מועסקים מהבית וחלק במתכונת קפסולות. בימים אלו יוצאת החברה בתוכנית שנועדה לתת לעובדים כלים להתמודדות עם האתגרים הכרוכים בתקופה זו, למשל הרצאות על התנהלות פיננסית ועל העצמה אישית.
אמדוקס: החברה הקימה עם פרוץ המשבר אתר בשם Virtually Together שמאגד פתרונות לעבודה מרחוק, לקידום רווחת העובדים ולהורים הנמצאים בבית עם ילדיהם. בין השאר האתר מציע תכנים ואפליקציות להפחתת מתחים, ולילדים - ניסויים, פעילויות יצירה ואף שיעורי תכנות וירטואליים.
Autodesk: במרכז המחקר והפיתוח של החברה בתל־אביב הגדירו זמנים קבועים בלוח הפגישות של העובדים שבהם נאסר עליהם להיות זמינים לפגישות ולעבודה. בנוסף, נתנו לכל העובדים יום חופש על חשבון החברה מדי חודש והוגדרו ימים מרוכזים שמיועדים לפיתוח אישי, שבהם העובדים יכולים לנצל את הזמן ללמוד דברים חדשים ולהגיע למשימות או יוזמות שאינן בסדרי העדיפות ביומיום.
SafeBreach: חברת הסייבר אירגנה לעובדים הרצאות וסדנאות דרך הזום שיסייעו להתמודד עם הלחצים של עבודה מהבית. למשל: סדנת מיינדפולנס, הרצאה של תזונאית קלינית עם טיפים לאכילה נכונה והרצאה בנושא מודעות דיגיטלית. ה־Happy Hour של ימי חמישי הוחלף בפעילויות משותפות להפגת המתחים.
Fundbo: חברת הפינטק מימנה הכשרות והעשרות לבחירת העובדים כדי לא לעצור את ההתפתחות שלהם. כל עובד ועובדת קיבלו תקציב שמאפשר להם לבחור קורס מקצועי, כמו למידה של טכנולוגיה חדשה, או פיתוח מיומנויות רכות יותר כמו סדנה להעברת מסרים, ניהול זמן, חשיבה מחוץ לקופסה, מסבירים בחברה.
Chegg: החברה, שמפתחת שירותי למידה לסטודנטים ומחזיקה מרכז פיתוח ברחובות, העבירה את כל העובדים לעבודה מהבית כבר בתחילת המשבר. כל עובד קיבל מענק חד-פעמי לטובת שיפור תנאי העבודה מהבית וכן סבסוד חודשי לספק התקשורת. העובדים גם יכלו לבחור קורס העשרה בתחום שמעניין אותם.
Atera: בסטארט-אפ הישראלי ניסו בעיקר לספק תמיכה נפשית לעובדים, בין השאר באמצעות מתן שיעורי פילאטיס, יוגה ובישול. בנוסף החברה מימנה סדנת הדרכת הורים בזום, שזכתה להיענות מרשימה וכללה טיפים לתיווך המצב לילדים.
אינטסייטס (IntSights): חברת מודיעין הסייבר אירגנה לעובדים סדנת ארגונומיה בזום. "ארבעה חודשים לתוך העבודה מהבית אנחנו מבינים שזה לא מצב זמני. חשוב לנו לשמור על בריאות העובדים לא רק מקורונה, אלא גם בסביבת העבודה שלהם", נמסר ממחלקת משאבי האנוש בחברה. "בקרוב תהיה גם סדנה שתלמד איך להתאים את הסביבה הביתית לעבודה, איפה למקם את המסך, המקלדת ועוד".
מאנדיי: החברה סיפקה לעובדים ציוד ושולחנות עבודה, ובפן הרגשי סיפקה סדנאות רבות כמו קורס מיינדפולנס וחשיבה חיובית, הרצאה של סופר נני לעזרה להורים בהתמודדות עם המצב, שיעורי יוגה ופילאטיס, ופעילויות מגוונות לילדים בזום על בסיס יומי. בנוסף, נשלחו לעובדים מארזים להעלאת מצב הרוח.
אלעד מערכות תוכנה: לחברת התוכנה פריסה ארצית, והאתגר הראשוני שלה היה יצירת סביבת עבודה ממוחשבת עבור העובדות החרדיות מסניף ירושלים. "יצאנו במבצע חלוקת מחשבים ומודמים", דיווחו לנו מהחברה. במקביל יצרו ערכת הדרכה למנהלים, שתסייע להם בניהול העובדים בתקופת המשבר.
מלם תים: קבוצת ה־IT מאפשרת כיום לכל עובד או עובדת לעבוד מהבית אם התפקיד מאפשר זאת, בדגש על עובדים מבוגרים ובקבוצות סיכון, וכן עובדים שילדיהם נשארים בבית בשל בידוד או מסיבות אחרות. בחברה מקיימים גם הדרכות זום בנושאים כמו חוסן מנטלי, ניהול עבודה בסביבה משתנה וניהול זמן כשהבית והמשרד מתערבבים.
Gett: ציוד מהמשרד נשלח לבית העובד, ובמקביל כל עובד קיבל תקציב לקניית ציוד משרדי מאתר ייעודי שהקימה החברה. בנוסף נערכות הדרכות וסדנאות, למשל סדנת קוקטיילים לעובדים וסדנאות יצירה עבור ילדיהם.
אינטל: החברה הסבה הרצאות, פאנלים ושיעורי כושר וירטואליים. כמו כן, התקיימו ימים ארגוניים וירטואליים, וכן פעילויות משפחתיות וירטואליות כמו טריוויה עם הצ'ייסר לכבוד שבועות.
סודהסטרים: הורים שעובדים מרחוק עם ילדיהם בבית זוכים מדי פעם להפתעה, למשל ארוחות צהריים מוזמנות שיקלו על התמרון בין העבודה לטיפול בילדים. בנוסף, מבצעת החברה פגישות זום בידוריות ואינטראקטיביות - כולל סדנת בישול שעבורה נשלחו לבתי המשתתפים סלי מזון עם המצרכים הרלוונטיים לסדנה.
אפלייד מטיריאלס: חלק ניכר מעובדי חברת ההייטק עובדים מהבית, וכדי לשמור על איזון בית־עבודה קבעו מדי יום זמן בלו"ז ללא ישיבות בין 12:00 ל־14:00. בנוסף העלתה החברה אתר ייעודי שממנו יכול כל עובד להזמין ציוד משרדי הביתה בשווי של עד 1,750 שקל. החברה גם מספקת ייעוץ ארגונומי פרטני על ידי אשת מקצוע מומחית בתחום על מנת לוודא עבודה בצורה נכונה.
נייס: החברה יזמה תחרות חוצת יבשות לספירת צעדים שתעודד את העובדים להיכנס לכושר. במסגרת זו העובדים קיבלו שעון דיגיטלי חכם לספירת הצעדים.
NESS: חברת שירותי הטכנולוגיה מקיימת מדי יום חידונים והגרלות נושאות פרסים באפליקציה פנים ארגונית, בה יכולים העובדים גם להתעדכן בנעשה בחברה. בנוסף, עם פרוץ המשבר הקימה החברה ליין הרצאות וירטואליות שמיועדות לעובדים ולבני משפחותיהם.
לייבפרסון: בחברת הטכנולוגיה החליטו שלא לחזור אחרי המשבר למשרדים ברעננה, וכי מעתה עוברים למודל שברובו כולל עבודה מהבית. החברה העניקה לכל עובד כ־1,200 שקל למימון הוצאות שונות כמו מנוי לנטפליקס ובייביסיטר. במסגרת שגרת העבודה החדשה בתחילת השבוע ובסופו אין פגישות וירטואליות רבות משתתפים, כדי שהעובדים יוכלו לסיים את המשימות ולצאת לסוף השבוע מוקדם ככל האפשר. בנוסף, כל מנהל עבר סדנה ייעודית בה הוא רכש כלים לניהול ותמיכה בעובדים מרחוק. החברה גם מציעה לעובדים ולבני המשפחה ייעוץ פסיכולוגי ותמיכה מקצועית, שיעורי יוגה, סדנאות בישול (כולל סדנת המבורגרים עם השף משה שגב), ומחנה קיץ וירטואלי לילדי העובדים עם כוכבי הילדים.
פיליפס: העובדים מקבלים סיבוס עד הבית ואפשרות צבירת תקציב סיבוס לשכר, תמיכה וייעוץ פסיכולוגי, תמיכה ארגונומית, הדרכות להתמודדות עם לחץ וכו'. במקביל, העובדים מקבלים הביתה הטבות כמו שוברים להזמנת פיצות, משלוחי עוגות וגלידות ועוד.
למרות ההטבות, ההפתעות, הסדנאות והגמישות בשעות, מהסקר של מכון ברוקדייל עולה ש־53% מהמשיבים הביעו רצון לחזור לעבודה - וזאת כאשר הסקר נערך בתחילת יוני, לאחר כחודשיים בלבד של עבודה מהבית. 47% כן מעוניינים להמשיך לעבוד מהבית. הסקר האינטרנטי נערך בקרב 1,202 יהודים בני 64-25 שעם הגבלות הקורונה עברו לעבוד מהבית.
יותר מ־40% מהנשאלים העידו שהיו יעילים יותר מאז שעברו לעבוד מהבית, לעומת 30% שדיווחו על פגיעה ביעילות ו־29% שציינו שאין הבדל. החוקרים מציינים שקיים קשר חיובי בין רמת היעילות לבין המידה שבה מקום העבודה סיפק שירותי תמיכה - למשל ציוד, הדרכות, הקניית ידע הנדרש לעבודה מהבית ועידוד ממונים לקיים קשר שוטף עם העובדים כדי לסייע במעקב אחר משימות, תוך מתן דגש על כוונה לסייע באיזון בין העבודה לחיים הפרטיים.
בבחינת היתרונות, 87% ציינו שיתרון בולט בעבודה מהבית הוא צמצום הנסיעות למקום העבודה, וכשני שלישים ציינו גמישות בפיזור שעות העבודה על פני היממה וארגון המשימות על פי צורכיהם. בבחינת החסרונות, רוב המשיבים ציינו נוכחות של אנשים אחרים - בעיקר ילדים. 41% ציינו היעדר פינת עבודה נוחה, ו־56% ציינו טשטוש גבולות בין החיים הפרטיים לבין העבודה. 60% מהעובדים לא חשו בהבדל במידה שבה הממונים סמכו עליהם, וכך גם מהצד של המנהלים - 65% ציינו שאין שינוי במידה שבה סמכו על העובדים.