עד לפני כמה שנים שוק הרכב כלל לא מעט אפשרויות עבור מי שחיפש מוביל נוסעים קומפקטי הכולל שבעה מקומות. מאז הופסקו הייצור והשיווק של דגמים רבים, ומיניוואנים קלאסיים יצאו מהאופנה. את מקומם, כידוע, תפסו רכבי הפנאי הנחשקים.
- למשפחה המורחבת: סיטרואן C4 גרנד ספייס-טורר מול רנו גרנד סניק וטויוטה פריוס+
חדש! לא רוצים לפספס אף כתבה? הירשמו לערוץ הטלגרם שלנו
לכן החלטנו לכנס שלושה נציגים שונים למבחן השוואת קטגוריות, על מנת לגלות את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם. כדי לדייק את ההשוואה בחרנו שלושה דגמים המגיעים מאותו בית של קונצרן PSA: אופל קומבו כנציג המסחריות, פיז'ו 5008 המייצג את רכבי הפנאי וסיטרואן C4 ספייס-טורר (שכונה בעבר פיקאסו), השריד הכמעט אחרון לקטגוריה הוותיקה. שלושתם חולקים אותה פלטפורמה (EMP2) ואותה יחידת הנעה, כך שההשפעה על מאפייני הנסיעה והנהיגה יסתכמו בעיקר בהבדלים בתצורה: מי הכי מרווח, מי הכי נוח, למי יש הכי הרבה תאי אחסון ומטען ולמי יש הכי הרבה פיצ'רים שיהפכו את הנסיעה המשפחתית שלכם לנוחה ונעימה יותר.
מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 10.4 שניות, 198 קמ"ש
צריכת דלק: 16.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, תאורה דינמית, התראת שטח מת
מחיר: 178 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11.8 שניות, 190 קמ"ש
צריכת דלק: 16.9 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, התראת סטייה מנתיב, ערנות נהג וזיהוי תמרורים
מחיר: 186 אלף שקל
מנוע: טורבו-דיזל, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: 8 הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 11 שניות, 184 קמ"ש
צריכת דלק: 16.1 ק"מ לליטר
בטיחות: בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, תאורה דינמית, זיהוי תמרורים
מחיר: 177.5 אלף שקל
מבחינת רושם ומראה חיצוני, ה-5008 שלא במפתיע נותן נוקאאוט לשניים האחרים. הספייס-טורר הוא בעל מראה ייחודי אבל לא נאה במיוחד, ועם הקומבו הילדים כנראה יעדיפו ללכת לבית ספר ברגל.
גם סביבת הנהג של פיז'ו מרשימה הרבה יותר, עם חומרים מגוונים ואיכותיים יותר. המושבים מציעים את רמת התמיכה הטובה ביותר, אבל שדה הראייה פחות טוב - מוקרב על מזבח העיצוב - ויש גם פחות תאי אחסון שימושיים.
עיצוב הפנים של סיטרואן סובל ממוזרויות התפעול המוכרות של היצרן, כמו למשל ידית זעירה לבורר ההילוכים הנמצאת בסמיכות לידית המגבים וגורמת להפעלתה בשוגג, וגם מסך המגע קטן משני האחרים ("7 לעומת "8). יש לו המושבים הנוחים ביותר, אינסוף תאים שימושיים ושדה הראייה לנהג יוצא דופן.
האופל הוא הפשוט למראה מכולם - פלסטיק שחור ונוקשה המייצר תחושה זולה. המושבים שלו פחות נוחים, הוא היחיד ללא כיוון גובה למושב הנוסע ואין אפילו מראת איפור בסוכך השמש לנוסע. לוח המחוונים אנלוגי ופשוט למראה, ובלם היד מכאני (חשמלי באחרים). חוגת הילוכים במקום בורר אינה נוחה, ופעולתה גורמת לעיתים להישארותה ב-R במקום P. יש לו תאי אחסון גדולים (שלושה תאי כפפות ומדף אחסון בתקרה), אבל חסרו לנו דווקא תאים קטנים ומחזיקי כוסות.
במושבים האחוריים התגלו הבדלי מרחב. השורה השנייה של פיז'ו וסיטרואן מציעה מרחב מחיה דומה עד זהה, עם אפשרות לכיוון מרחק וזווית משען של כל אחד מהמושבים בנפרד. יש גם יציאות מיזוג נפרדות (שימושיות יותר בסיטרואן) ותאים נסתרים מתחת לשטיחים. מושבי השורה השלישית שלהם צנועים, ומתאימים בעיקר לילדים קטנים ולנסיעות קצרות. בסיטרואן יש פיצ'רים ייחודיים כמו וילונות הצללה נשלפים לחלונות האחוריים, מגשים בגב המושבים הקדמיים בדומה למטוסי נוסעים וגם מראה ייעודית, המאפשרת לנהג תצפית על הילדים מאחור.
האופל אינו מצויד בפתחי מיזוג ליושבים מאחור, וזו עשויה להיות בעיה בתנאי האקלים המקומי, אבל מבחינת מרחב מחיה הוא מנצח בקלות את השניים האחרים. השורה השנייה נטולת אפשרות כיוון, אבל מרווח הרגליים שם דומה לספסל של השניים האחרים כשהוא ממוקם במצב האחורי ביותר (מצב שאינו מאפשר כלל ישיבה בשורה השלישית), ובכל מקרה הוא עדיף ברוחב ובעיקר במרווח הראש. היתרון המשמעותי ביותר שלו הוא בשורה השלישית, עם צמד מושבים המאפשר גם למתנשאים ל-1.90 מטר לשבת בנוחות, אבל באופן תמוה אין להם תאורת פנים נפרדת. גם הכניסה והיציאה מהרכב המסחרי נוחות יותר, החל בדלתות הצד על מסילה וכלה באפשרות הגישה הייחודית למושבי השורה השלישית דרך דלת תא המטען.
לאופל גם תא מטען גדול מהשניים האחרים, ומפתח הדלת גדול משמעותית ומאפשר הטענה קלה ונוחה יותר. את המושבים האחוריים ניתן לקפל או לשלוף, מה שמאפשר נפח של 850 ליטר לעומת 780 ליטר בפיז'ו ו-793 ליטר בסיטרואן. אם תקפלו גם את השורה השנייה תקבלו בקומבו חלל בנפח 2,693 ליטר, לעומת 2,181 ליטר בספייס-טורר ו-1,940 ליטר ב-5008. בתפוסת נוסעים מלאה נפח ההטענה של האופל זהה לפיז'ו (210 ליטר) וגדול במעט מהסיטרואן (130 ליטר).
כאמור, שלושת רכבי המבחן הגיעו כשהם מצוידים באותה יחידת הנעה – טורבו-דיזל ארבעה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר עם 130 כ"ס, ובשידוך לתיבת שמונה הילוכים אוטומטית. הביצועים כמעט זהים, וכך גם צריכת הדלק שעמדה בממוצע המבחן על 12.6 ק"מ לליטר בקומבו, 12.8 ק"מ לליטר ב-5008 ו-13.1 ק"מ לליטר בספייס-טורר.
מבחינת איכויות הנסיעה, אופל מפתיע עם בידוד טוב יותר של רעשי דרך ורוח ונוחות נסיעה עדיפה, הודות לכיול מתלים מוקפד וצמיגים בחתך גבוה יותר. לנסיעה במקומות צפופים הוא פחות נוח מהאחרים, בגלל מידות גדולות יותר וקוטר סיבוב גדול יותר. הפיז'ו נוקשה יותר במהירות נמוכה, אבל הוא מחפה על כך בהתנהגות הכביש הטובה ביותר מבין השלושה. לסיטרואן הוותיק כיול רך יחסית שמקנה לו נוחות נסיעה טובה במהירות נמוכה, אבל הוא מרגיש כבד ומגושם וגם ההגה קל ומרגיש מנותק מהגלגלים.
השורה התחתונה לא ממש תפתיע אתכם. מרבית המשפחות מרובות הילדים ימשיכו לבחור ברכב פנאי. הגרסאות המודרניות מציעות מרחב מחיה דומה למיניוואנים, עם מראה חיצוני ופנימי טוב משמעותית.
נציג קטגוריית המיניוואנים מתקשה להצדיק את קיומו, ועיקר יתרונותיו הם בפיצ'רים ייחודיים, שאת חלקם ניתן לקבל כתוספות בשניים האחרים.
הפתעת המבחן שייכת לאופל כנציג המסחריות, המציע יתרון משמעותי בתחום מרחב המחיה לנוסעים ונפח תא המטען. בעבר דגמים אלו סבלו מאיכויות הנסיעה, אבל נדמה שאצל נציג הדור העדכני זה לא המצב. ברור למה רבים באירופה בוחרים באפשרות הזו. שם אגב מוצעות גרסאות מאובזרות ויוקרתיות יותר, שיגרמו לכם כמעט לשכוח שאתם נוהגים ברכב שמשמש אינסטלטורים ושיפוצניקים.