תפקיד המורה משתנה בשנים האחרונות, והקורונה האיצה את התהליך – מהם האתגרים וכיצד מכשירים את מורי העתיד?
פתיחת שנת הלימודים הנוכחית התאפיינה בהרבה חוסר ודאות, והסגר הנוכחי העמיד את מערכת החינוך מול סימן שאלה גדול אף יותר. על רקע השינויים של השנים האחרונות והטלטלה הנובעת מהמצב הנוכחי, שוחחנו עם אנשי מפתח בעולם החינוך והכשרת המורים ב"מכללת אורנים", מתוך מטרה להבין את התפקיד של המורה ביצירת קשר עם התלמיד דרך המסך, ואת המקום של המוסדות להכשרת מורים, האחראים על דור העתיד של המורים בעידן הלמידה מרחוק
בשגרת היום -יום של מערכת החינוך, המורה משחק תפקיד מורכב, רגיש ומהותי. התקופה האחרונה היא ההיפך הגמור משגרה, עם פרוץ הקורונה והמעבר ללמידה מרחוק. במבט לעתיד, עולות שאלות רבות: מה השינוי בתפקיד של המורה במצב שכזה? מהם הכלים שהמורים של היום חייבים לוודא שיש בידיהם? כיצד יוצרים קשר אישי עם התלמיד דרך המסך? ומה המשמעות בכל הנוגע למוסדות להכשרת מורים, האמונים על הקניית הכלים הנכונים עבור המורים מול אתגרי העתיד?
על מנת להבין את ההשפעה של המצב הנוכחי על מערכת החינוך העתידית ועל תפקיד המורה בתוך המשוואה המורכבת של חינוך ילדינו, שוחחנו עם ד"ר ניר מיכאלי, רקטור "מכללת אורנים" המכללה האקדמית לחינוך והוראה, וד"ר סלעית רון, ראשת התכנית לחינוך והוראה לכיתת היסוד במכללה.
אין ספק שהאתגרים הנוכחיים הם מורכבים, אך העקרונות המרכזיים צפויים להישאר. ד"ר רון מספרת כי תפקיד המורה השתנה בשנים האחרונות, כאשר הקורונה האיצה את תהליכי השינוי. כיום, המורים נדרשים יותר מתמיד ללמד את הילדים להיות לומדים עצמאיים- לדעת ללמוד מתוך הנעה (מוטיבציה) פנימית, ובנוסף, גם לדאוג לרווחה האישית והרגשית של התלמידים. כדי לעשות זאת יש חשיבות למפגשים ותקשורת עם התלמידים באופן אישי ובקבוצות קטנות ואינטימיות, גם מעבר לשיעור בזום. לא פחות חשוב, לדאוג בימים אלו לרווחה האישית רגשית של המורים, שבעצמם עוברים ומובילים תהליכי שינוי.
ד"ר מיכאלי אומר כי המצב הנוכחי משמש עבור מערכת החינוך השמרנית הזדמנות של ממש, אשר מחייבת את המורה להתייחס לכל תלמיד בנפרד במגוון ערוצים ולא כמקשה אחת בכיתה, ללא המגבלות של בית הספר הפיזי. כיום המורה חייב להשאיר בתודעה כל אחד מהתלמידים בנפרד, והקורונה נותנת הזדמנות למורה לתת יחס לכל פרט בנפרד.
באשר לכלים שהמורים נדרשים להחזיק כיום, ד"ר מיכאלי אומר כי המצב הנוכחי מחייב את המורה להיות 'יוצר הוראה' ולא 'מעביר חומר', לתכנן את אופן העברת החומר, להיות מעניין ורלוונטי בעזרת כלים מגוונים. לדבריו, בטווח הרחוק מדובר בהעצמה של מקצוע ההוראה, אשר מקבל דחיפה עצומה קדימה.
בכל הנוגע להכשרה של המורים עצמם לתפקיד העדכני שלהם, ד"ר מיכאלי מספר כי המצב הנוכחי דורש ראשית הרבה יצירתיות, הכשרה של מרחבי למידה חדשים ומערכת גמישה שאינה פועלת במסגרת השגרתית. לדבריו, בטווח הארוך יישאר המרכז של מפגש משולש בין תלמיד, מורה ותוכן, והנושא של הפיכת המורה למוביל, אדם שיוצר הוראה. שני העקרונות האלו מתחדדים בתקופת הקורונה, ומכללת אורנים צפויה לשים עליהם דגש יותר גדול בתהליכי ההכשרה עבור מורי העתיד.
אם כן, נראה כי המפתח להתמודדות עם תפקיד המורה בעתיד הוא מציאת כלים יצירתיים ועדכניים ליצירת קשר אישי, רגשי ומהותי עם התלמיד, לצד התאמה של מסלולי ההכשרה למורים ויצירת אמצעים חדשים שילוו אותנו במציאות החדשה הזו.
לפרטים נוספים>>