לפני לא פחות מ-16 שנה השיק ynet פרויקט מסקרן וייחודי תחת השם "הסינים באים". בין היתר סיפרנו לכם על נהיגה ראשונה ובלעדית, נדירה למדי באותם ימים עבור עיתונאים מערבים, במכונית סינית מתוצרת ג'ילי - כיום גם בעלת הבית של וולוו. כל העסק הזה היה חדש עבורנו, אם כי שוק הרכב המקומי כבר עשה צעדים ראשונים ונמרצים לקראת שיתופי פעולה עתידיים עם התעשייה הסינית. אז די בחיתוליה, כיום הגדולה בעולם.
היום? תעשיית הרכב הסינית אינה רק הדבר הבא בישראל, היא איום (או הבטחה, תלוי בנקודת המבט שלכם) גם על תעשיית הרכב האירופאית. אין לה אולי מגוון דגמים תחרותיים בקטגוריות אטרקטיביות ופופולאריות, אבל בהחלט צפוי נחשול של דגמים חשמליים מכל מין וסוג גודל ומחיר.
למה הסינים כל כך אטרקטיביים? יש כמה סיבות ולא רק תג-מחיר נמוך. ראשית, לסינים יש יותר מכוניות חשמליות על הכביש מבכל מדינה אחרת. כמה? כמעט מחצית מכלל כלי הרכב החשמליים בעולם נעים על כבישי סין. וזה אומר שהסינים צברו ניסיון. המון ניסיון. לא פחות ואולי אף יותר מיצרניות מערביות.
גם מבחנת הפיתוח וההנדסה של מכוניות חשמליות החשמל משנה את כללי המשחק. החל באופי פעולת המנוע, חלוקת המשקל, החשיבות ליעילות אנרגטית ואריזת כל הרכיבים בפלטפורמה. שינויים אלו כמעט מבטלים את יתרונות הוותק והניסיון של יצרניות רכב עם מנועי בעירה פנימית, שסופם אומנם לא נראה עדיין באופק, אבל הוא כבר נמצא שם, איפשהו.
באירופה ובעיקר בארה"ב זה מאפשר לסטארטאפים קטנים להציע דגמים חשמליים מרשימים מאוד, מבלי שיהיה להם ותק כלשהו בתחום הרכב. וכשזה מגיע לתכנון וייצור מהיר, שלא לומר העתקה, הסינים אלופי העולם. ולכן הם מצליחים חיש קל לשגר עשרות דגמים שאינם נופלים ברמתם - ובחלק מהבחינות אף עולים - על תוצרת אירופאית.
ועוד עניין קטן. לסינים שליטה די מלאה בייצור מצברים, עם ענקיות כמו BYD ו-CATL המוכרות סוללות ליצרניות הרכב הגדולות בעולם. כן, טסלה, אנחנו יודעים, היא בונה מפעל לייצור מצברים וחברי כת המותג מוזמנים להסביר עד כמה היא טובה יותר. עדיין, הסינים שולטים במחצבי קובלט האחראים לחומר הגלם ממנו מיוצרות סוללות ליתיום-יון. יותר ממחצית מהמחצבים בקונגו האחראית ל-60% מסך ייצור הקובלט העולמי, נמצאים בבעלות סינית.
ועכשיו, אלה היצרניות הסיניות ששווה לכם לערוך עימן היכרות. כי מרביתן נמצאות או יגיעו הנה. אם לא כולן. ואל תתפלאו אם את חלק מהשמות אינכם מכירים כלל.
יבואנית מקומית: בליליוס
תקינה: יש, אירופאית
שיווק מקומי: החל באמצע 2021
רכב הפנאי החשמלי U5 יהיה הראשון שישווק המותג הסיני הלא מוכר לנו. ובהתאם לייעוד לשוק האירופאי, הוא מצויד בכל מערכות הבטיחות המתקדמות הרלוונטיות ומבטיח איכות נסיעה גבוהה. הוא מצויד במנוע חשמלי עם 204 כ"ס, הנעה קדמית וזינוק ל-100 קמ"ש בכ-7.5 שניות. מצברי 63 קוט"ש מאפשרים טווח נסיעה של כ-400 ק"מ עם טעינה מהירה (90DC) המאפשרת מילוי ל-80% בכ-40 דקות. זול הוא לא יהיה, בהתחשב בתג מחיר עסיסי בגרמניה, צרפת והולנד בהן הוא כבר משווק. בעתיד יוצע U6, גרסת פנאי קופה ותשובה זולה יותר לאודי e-טרון ספורטבק.
יבואנית: טלקאר (קיה, סאנגיונג)
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מדגם בשנה
שיווק מקומי: הרבעון הראשון של 2021
חטיבת החשמליות של הקונצרן הסיני הענק DFSK תתחיל לשווק כאן במספרים מוגבלים בהתאם לתקינה מיוחדת שנועדה לעודד שיווק מקומי של כלי רכב חשמליים. ה-E3 החשמלי יהיה הדגם הראשון של המותג כאן, פנאי-קומפקטי עם 160 כ"ס והנעה קדמית. מצברי 53 קוט"ש מעניקים טווח נסיעה תיאורטי של 320 ק"מ, עם אפשרות לטעינה מהירה ל-80% בכחצי שעה.
מעניין יותר יהיה ה-SF5 שנחשב מודרני בהרבה וחזק פי כמה. עם לא פחות מ-684 כ"ס משני מנועים הוא יציע ביצועים יוצאי דופן, למשל זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות, כחצי שנייה פחות מפורשה טייקן 4S, בדרך למהירות מרבית של 250 קמ"ש. טווח הנסיעה: כ-400 ק"מ בין טעינות.
יבואנית: שלמה (לשעבר אופל)
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מכל דגם בשנה
שיווק מקומי:2021 או 2022
BYD הוותיקה החלה לשווק את רכב הפנאי Tang EV600 בנורבגיה, בינתיים על בסיס תקינת ייצור מוגבל, במטרה להשתמש בשוק חובב החשמליות כאתר ניסוי, לקראת חדירה מלאה ליבשת הישנה. ברגע שזה יקרה, הוא ישווק גם אצלנו. גם כאן יש יחידת הנעה מרשימה. צמד מנועים חשמליים בהספק 489 כ"ס מזניקים ל-100 קמ"ש ב-4.6 שניות, עשירית שנייה יותר מאודי e-טרון S. מצברי 82.8 קוט"ש מאפשרים טווח של כ-400 ק"מ וטעינה מהירה (60DC) תאפשר להגיע ל-80% סוללה בתוך כ-40 דקות. בהתאם למקובל יש בו את כל מערכות הבטיחות המתקדמות.
דגם נוסף שהיצרנית הסינית עשויה להביא לאירופה הוא ה-Han EV, סוג של תשובה לטסלה מודל S, עם צמד מנועים חשמליים (220 כ"ס מלפנים, 270 מאחור). זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, טווח נסיעה של כ-500 ק"מ ואפשרות לטעינה מהירה בכ-40 דקות ל-80%.
יבואנית: חברת המזרח (יגואר, לנד רובר)
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מדגם בשנה
שיווק מקומי: בעתיד היותר רחוק
ORA היא חטיבת הרכב החשמלי של ענקית הרכב הסינית Great Wall, ששיווקה כאן בעבר את הטנדר סטיד. הדגם הראשון שהציגה טוען לתואר הרכב החשמלי הזול בעולם, עם תג-מחיר שמתחיל בכ-30 אלף שקל. ל-ORA R1 העירונית מידות של מכונית מיני והיא מצוידת במנוע צנוע עם הספק של 47 כ"ס, המאפשר מהירות מרבית של 100 קמ"ש. בהתאם לשימוש העירוני, טווח הנסיעה צנוע ועומד על כ-225 ק"מ. מלבד סין משווקת ה-ORA1 גם בהודו ובאמריקה הלטינית עבור פרויקטים של תחבורה שיתופית נקייה מזיהום למרכזי ערים. נשמע כמו רכב שעשוי לעניין כאן כמה חברות.
יבואנית: עדיין אין (או לפחות לא ידוע לנו)
תקינה: אירופאית ואמריקאית
שיווק מקומי: לא בעתיד הקרוב
הדגם הראשון של היצרנית הסינית M-Byte הצעירה והקטנה, הוצג כבר ב-2018 בתערוכת CES שנערכה בלאס וגאס, ארה"ב. השאיפה הייתה לעלות על הכביש שנה לאחר מכן, אך עד כה זה לא קרה, בין היתר בגלל משבר הקורונה שהביא אותה לסף פשיטת רגל. כרגע נטען כי השיווק הגלובאלי צפוי להתחיל ב-2021.
ל-M-Byte עיצוב פנים מקורי ויוצא דופן עם מסך תצוגה עצום מידות ("48) הפרוס לכל רוחב הקונסולה המרכזית. אין כמובן מתגים כלל וההגה כולל מסך מגע לשליטה במערכות השונות. יש גרסת בסיס עם 272 כ"ס, הנעה אחורית וביצועים צנועים יחסית, מצברי 72 קוט"ש וטווח נסיעה של 325 ק"מ. הגרסה הבכירה יותר מצוידת בשני מנועים חשמליים, הנעה כפולה, 408 כ"ס ומצברי 95 קוט"ש שמעניקים טווח של 390 ק"מ. טעינה מהירה (150DC) תאפשר מילוי הסוללה ל-80% בתוך 35 דקות.
יבואנית: אין
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מדגם בשנה
שיווק מקומי: לא בעתיד הקרוב
eQ5 הוא רכב פנאי קומפקטי וחשמלי של היצרנית הסינית צ'רי שהוצג לפני כחצי שנה על-גבי פלטפורמה מודרנית המשלבת מתכות מתקדמות (פלדה בחוזק מתיחה גבוה, אלומיניום ומגנזיום) עם עיצוב מקורי.
המנוע החשמלי מחובר ישירות לגלגלים האחוריים ומוצע בשתי רמות הספק: 163 או 177 כ"ס, עם טווח נסיעה של כ-400 ק"מ בין טעינות. כמקובל במכוניות מודרניות, הוא מצויד במערכות בטיחות מתקדמות, לרבות בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
יבואן: אין
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מדגם בשנה
שיווק מקומי: לא בעתיד הקרוב
גם NIO היא יצרנית סינית קטנה עם שאיפות גדולות הזוכה לחשיפה תקשורתית אדירה. למשל שבירת שיא להקפה של מכונית חשמלית בנורבורגרינג, שבו החזיקה שלוש שנים עד שהודחה על-ידי פולקסווגן. היא גם מעורבות בסבב הפורמולה E אך בינתיים משווקת רק בסין. השאיפות לייצא לשווקי מערב ברורה, שכן היא מחזיקה כבר במרכזי פיתוח באירופה ובארה"ב.
היצע הדגמים שלה כולל בינתיים שלושה רכבי פנאי. ES6 המיועד לחמישה, גרסת כמו-קופה המכונה EC6 והדגם הגדול בהיצע - ES8 עם מקום לשבעה נוסעים. לכולם צמד מנועים חשמליים בהספק של בין 435 כ"ס ל-652 כ"ס, עם זינוק ל-100 קמ"ש שאורך בין 5.6 שניות בגרסה החלשה ביותר ל-4.4 שניות בחזקה. שלושה סוגי מצברים מוצעים לבחירה: 70, 84 או 100 קוט"ש, עם טווח תיאורטי של 300 עד כ-470 ק"מ.
שווה לציין כי מלבד אפשרות טעינה מהירה, החברה מציעה בסין מערכת החלפה מהירה של הטעינות, במודל דומה לזה של בטר פלייס, עם אפשרות להחליף לסוללה מלאה בתוך כשלוש דקות. נכון להיום יש לה כ-140 תחנות כאלה שביצעו עד כה כ-650 אלף החלפות. היא גם מציעה שירות של ואנים המצוידים במערכת לטעינה מהירה, עבור מי שנמצא ביעד מרוחק מעמדה קבועה או עבור מי ששכח לטעון ונתקע בצד הדרך.
יבואן: אין
תקינה: מוגבלת ל-400 מכוניות מדגם בשנה
שיווק מקומי: לא בעתיד הקרוב
Xpeng היא אומנם קטנה וצעירה, אבל גם נהנית מתמיכת חברת עליבאבא וענקית הטכנולוגיה שיומי - שתי חברות שמזומנים הם הדבר האחרון שחסר להן. המותג נחשב ל"טסלה הסינית" וחשף בעבר תוכניות לשווק באירופה. אלא שבינתיים - בדומה ל-BYD - החברה מסתפקת בשוק הנורבגי לצורך בדיקת שוק. ההיצע שלה כולל את G3, רכב פנאי קטן עם מנוע חשמלי קדמי ו-197 כ"ס, מצברי 66.5 קוט"ש וטווח נסיעה של כ-400 ק"מ. הטעינה מהירה - 80% בכחצי שעה.
הדגם השני הוא ה-P7, משפחתית גדולה שתוצע בגרסה עם מנוע חשמלי והנעה אחורית (266 כ"ס) עם מצברים קטנים (70.8 קוט"ש, כ-440 ק"מ טווח) או מצברים גדולים (80.9 קוט"ש, כ-530 ק"מ). הגרסה הבכירה מוסיפה גם מנוע חשמלי מלפנים (163 כ"ס) ו-430 כ"ס בסך הכול עם ביצועים מסחררים. בחברה טוענים גם ליכולת דינמית מרשימה הודות לפיתוח שנעשה על-ידי צוות גרמני ושימוש במערכות מוכרות מבית ברמבו (בלמים) ו-ZF (בולמי זעזועים אדפטיביים). לשני הדגמים מערכות סיוע מתקדמות שיאפשרו בעתיד נהיגה אוטונומית מלאה.