משאית הסמי-טריילר ירדה לאיטה ברחוב הבאר ופנתה לרחוב תנובה בתמרון רחב. היא נשאה אמנם רק מכולה אחת, סטנדרטית, 20 פיט אורכה, אבל משאית זו משאית, היא חייבת מרחב גדול כדי לקחת סיבוב. מבצע לא פשוט כאן, באזור התעשייה באר טוביה, שנמצא בגב של צומת קסטינה בקריית-מלאכי. בטח לא בשעת בוקר כמו באותו יום שלישי בתחילת החודש שעבר, קצת לפני עשר וחצי.
כתבות נוספות למנויים:
אתה חולף על פני מפעל הגלידות "נסטלה", רכבים חונים בחניה כפולה, הנהג שלהם מסמן עם היד שהוא רק מוריד משהו קטן ואתה יושב בקבינה של המפלצת הזו וצריך עצבים מברזל כדי לא לעשות מזה סיפור. אחרי "נסטלה" אתה פונה בזהירות לרחוב קציר ושם, ברחוב הצר עם הכביש המלא מהמורות, לוקח שמאלה מול השלט של גלידות "בן אנד ג'ריס", לתוך החניה של חברת שירותי האחסון "תופאפ".
- לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
זה היה יום שלישי שגרתי, אף אחד מהמעורבים לא דמיין לעצמו שהוא יקבל טוויסט עלילתי של סדרה בנטפליקס. מנהל התפעול יצא ממשרדו הקטן המשקיף אל רחבת החניה. נהג המשאית תימרן במיומנות, עצר סמוך לרמפה וקפץ מהקבינה. הוא מתח את איבריו, אחרי הכל את היום שלו הוא התחיל מוקדם מאוד בנמל אשדוד, בעמידה בטור הארוך של המשאיות המחכות לתורן להעמיס.
מה הוא ידע על המכולה שהוביל? האם ידע שהיא אמורה להכיל חביות ירוקות עם מחיות בננה, או שכל זה לא עניין אותו בכלל, רק לפרוק ולהמשיך הלאה, לעבודת ההובלה הבאה שלו? הוא הושיט את הניירות למנהל התפעול ואולי נכנס לרגע לשירותים, אולי הכין לעצמו כוס קפה בקלקר. המנהל עיין בניירת, בדק שהמכולה עדיין חתומה בסוגר שלה ולפני שקישקש במקום המיועד לחתימה, הורה על פתיחתה.
פקד יואב בונה שהה באותו הזמן במשרדו ביחידה המרכזית של מרחב לכיש. בתור קצין התשאול של מפלג פשיעה אלימה בימ"ר, הוא עסק באותו הבוקר בקריאת עדויות בתיק ניסיון לרצח שאירע כמה שבועות קודם לכן באשקלון. עוד יום שגרתי במשרד, חשב לעצמו, אולי אפילו יצליח לצאת מוקדם מהעבודה ולהגיע הביתה בשעה נורמלית.
את סוגר המכולה חתכו בקאטר, כמו תמיד. מנהל התפעול ידע לאן הוא רוצה שהמלגזן ייקח את הסחורה, אבל כשהדלתות נפתחו התגלו חבילות שחורות בצד שמאל, מונחות על ערימת חביות. אחד הבחורים קפץ פנימה וקרע את הניילון מאחת מהן. תיק ניילון כחול פשוט ביצבץ מתחת, סגור בריצ'רץ'. הייתה שם ערימה שלהם. אם יש דבר אחד שלמדו הבחורים במחסן הלוגיסטי בקריית-מלאכי זה שמחיות של בננות מהג'ונגל בגואטמלה לא מגיעות בתוך תיקי ניילון. הבחור במכולה פתח בזהירות את אחד מהם, וגם מרחוק אפשר היה לראות איך אישוניו מתרחבים מהלם.
כמה דקות אחר כך, כשהוא שותה קפה ועיניו סורקות מסמך הקשור לתיק ניסיון הרצח, ענה בונה לטלפון. "יש דיווח של אזרח על מכולה מלאה בסמים", אמרה לו השוטרת מחדר המבצעים של היחידה, "מדברים אפילו על טונה של סמים, המפקד רוצה שתגיע לשם במיידי".
הגיעו מפקד המרחב, מפקד הימ"ר, חצי מתחנת קריית מלאכי, כל העולם טס לקריית-מלאכי עם סירנה מהבהבת על הגג. אנשי המעבדה לזיהוי פלילי הקיפו את המכולה בסרט סימון. התיקים הורדו ממנה בזה אחר זה והונחו על הכביש. בכל אחד מהם היו חבילות סמים עטופות בניילון כהה אטום, מלופף בסרט הדבקה. אחת מהן נפתחה בזהירות. לא היה ספק, מדובר בקוקאין טהור. 800 גרם כל חבילה, ועליה מספר סידורי שהוטבע במפעל האריזה של הקרטל בגואטמלה. סך הכל כ-930 חבילות במשקל כולל של 744 קילו.
נצ"מ רונן אבניאלי, מפקד מרחב לכיש, שירת במשך שנים ביחב"ל וחקר בין היתר גם פרשות סמים חובקות עולם. יש לו מושג או שניים על הברחות סמים, אבל באותו בוקר של 3 בנובמבר, גם הוא היה מופתע מסדר הגודל. "ישר הבנתי שמדובר בעסקת ענק שהשתבשה", הוא אומר, "משלוח כזה לא אמור להגיע למחסן לוגיסטי, המכולה הזו לא הייתה אמורה להיפתח באקראי על ידי מישהו שלא יודע מה יש בתוכה. זו כמות של ארגון פשיעה, אולי אפילו של שני ארגוני פשיעה בשילוב ספונסרים חיצוניים. הפקה שעלתה מיליונים".
בונה קיבל פיקוד על צוות החקירה והמידע התחיל לזרום. התברר שהמכולה הייתה מיועדת להגיע לחברת המשקאות יפאורה. המפעל אמנם נמצא ברחובות, אבל שוכר מחברת "תופאפ" שטחי אחסון. מדובר במשלוח של ארבע מכולות, בכולן רכז מחיות של בננה ומנגו. באחת מהן, שנפרקה באותו בוקר, נמצאו הסמים.
"והם לא היו מוסלקים", אומר בונה, "לא טרחו בכלל להסתיר אותם. התיקים היו מונחים על רצפת המכולה בערימה. כלומר מישהו אמר לעצמו שמדובר בסחורה שמיועדת לחברה גדולה, מוכרת, עם מוניטין מסחרי. רוב הסיכויים שהמכס לא יטרח לבדוק מה יש בה, הרי לא את כל המכולות שמגיעות לנמל פותחים. מישהו לקח פה הימור וההימור הצליח לו. המכולה הזו באמת לא נבדקה".
בונה וצוות החוקרים התחקו אחר המסלול שעשתה מכולת הסמים. המחיות שהיו עליה מיוצרות בחברה בשם Antigua Processors שמקום מושבה בעיירה ריו בראבו, מרחק שעתיים נסיעה מגואטמלה-סיטי. המפעל יושב באזור חקלאי מלא במטעי בננות, מנגו ועצי אננס. כחודשיים לפני הגעתה לישראל, יצאה המכולה מהמפעל לפורטו קצאל, הנמל הגדול ביותר בגואטמלה השוכן לחופי האוקיינוס הפסיפי. תחילה הועמסה על אונייה של חברת הספנות Maersk, שהפליגה לפנמה. בפנמה הורדה לנמל, שם המתינה במשך שבוע, ובסיומו הועמסה על סיפונה של האונייה Msc Vita שהפליגה לאנטוורפן.
נמל אנטוורפן הוא אחד הגדולים באירופה והוא משמש כנמל סחורות לכל היבשת. "יש שם טרנזיט מאוד גדול, גם של סמים", אומר בונה, "ואחת המחשבות שלנו הייתה שאולי ארגון פשיעה אירופי גדול רכב על המכולה הישראלית והתכוון לעשות לה 'ריפ אוף' באנטוורפן, כלומר לגלח ממנה את משלוח הסמים, אבל משהו השתבש להם שם והיא המשיכה לארץ עם הסמים. בדקנו את זה עם המשטרה בבלגיה באמצעות הנציג של משטרת ישראל שם, אבל הבנו מהר מאוד שזה לא הסיפור, שהסחורה הזו הייתה אמורה להגיע לישראל".
מה שבטוח הוא שאחרי שלושה ימי המתנה בנמל אנטוורפן, המכולה הועמסה שוב, הפעם על סיפונה של האונייה Er Kobe, ואחרי כשבועיים ימים על הים, ב-2 בנובמבר, נכנסה לנמל אשדוד. למחרת שוחררה מהמכס והועמסה על המשאית.
מדובר בעסקת מיליונים. מחיר קילו קוקאין אצל היצרנים בדרום אמריקה נע בין 4,000 ל־6,000 דולר, תלוי באיכות הסם ובמשקל שמזמינים. שינוע בתוך היבשת, לכמות כזו גדולה של סמים - 744 ק"ג, נאמד ב-20 אלף דולר. זה כולל שימון של פקידים ועובדים זוטרים בחברות אחסון וכדומה. סך כל עלויות ההובלה של החומר, ביבשה ובים, עד נקודת הקצה של המזמינים בישראל ‑ מוערכות ב־100,000 דולר. לפי חישוב של 5,000 דולר לקילו, מחיר ממוצע, יחד עם הוצאות השינוע, עלות מימון עסקה כזו עומד על 3.8 מיליון דולר.
זה המון כסף להוציא מהכיס, אבל כשאתה חושב על הרווח הפוטנציאלי האדיר, ההשקעה הראשונית היא כסף קטן. בארץ הקוקאין עובר מהילה, תלוי בצבע שלו ובריח. קצין מודיעין בכיר במחוז הדרומי מספר על חקירת יבוא סמים מלפני כשנה שהעלתה שהקוקאין שהגיע מדרום אמריקה הריח כמו צואת בקר וצבעו היה עכור, כך שהסוחרים הישראלים היו חייבים למהול ולערבב את הסם והקילו שהגיע מדרום אמריקה הפך לקילו שבע מאות. יש פעמים שהסם הנקי נמהל ומשקלו מוכפל פי שניים. לרוב מדובר במהילה שמכפילה את משקלו בחצי, ואם האיכות שלו מעולה, מוסיפים לו בין 200 ל-300 גרם לקילו וגובים יותר על כל מנה.
מחירו של גרם קוקאין ברחוב עומד על 500 שקל בממוצע, תלוי מי המוכר ומי הלקוח. חישוב לפי המחיר הזה מעלה כי מי שמימנו ואירגנו את משלוח ה-744 קילו הפסידו למעלה מרבע מיליארד שקל, סכום דמיוני לכל הדעות גם לתאגידים מסחריים לגיטימיים, בטח ובטח לארגוני פשיעה עבריינים. מישהו פישל פה בגדול, כולל המשטרה שלא ידעה על הכוונה, התכנון והגעת מכולת הסמים.
בכל מקרה, גם עם התפיסה הזו, המשטרה מצליחה לשים יד רק על כמות שנעה בין שלושה לשבעה אחוזים מהסמים שמגיעים לשוק בישראל. מדובר בכמויות זניחות, אבל אלו הממוצעים גם בשאר העולם, כולל בארצות-הברית, שם ה-DEA, הרשות הפדרלית למלחמה בסמים, משקיעה מיליארדי דולרים בכל שנה במאבק נגד הקרטלים הגדולים.
אותו קצין מודיעין בכיר אומר שהשימוש בקוקאין בארץ התרחב מאוד בעשור האחרון. "אם פעם זה היה סם רק של עשירים, היום קונים אותו גם חבר'ה ממעמד הביניים, אנשים עם הכנסה ממוצעת. זה עולה אמנם בסביבות ה-500 שקל לגרם, אבל כששניים או שלושה אנשים מתארגנים, אז זו הוצאה נסבלת. אנחנו נתקלים בשימוש בקוק במסיבות חברה, בימי הולדת, אפילו בחתונות. מי שאירגן את המשלוח הענק הזה לארץ ידע דבר אחד, שהוא הולך לעשות קופה גדולה מאוד, כי לסחורה הזו יש ביקוש אדיר".
פקד בונה מספר שהעובדים במחסן הלוגיסטי תושאלו. בוצעה בדיקה מודיעינית כדי לגלות אם אחד העובדים במסלול הנסיעה של המכולה, מרגע הגעתה לארץ, שיתף פעולה עם המבריחים. נכון לעכשיו, האפשרות הזו נשללה. תושאל גם נהג המשאית שהוביל את המכולה, ועדויות נגבו מעוד עשרות אחרים. כמעט חודש עבר, טרם נעצרו חשודים, אבל למשטרה כבר יש כיוון.
"אנחנו יודעים שהמכולה הזו פוספסה במסלול שבין נמל אשדוד למחסנים בקריית־מלאכי", אומר בונה, "ואנחנו יודעים שמעורבים ביבוא הזה שני ארגוני פשיעה גדולים, אחד מהדרום והשני מהמרכז". גורם בכיר במשטרה המעורה בחקירה טוען כי לפי החשד, חלק מהמממנים של העסקה הזו לא נמצאים בישראל. מדובר בעבריינים ישראלים שנמצאים באמירויות ועכשיו המשטרה עוקבת אחר קשריהם עם הארץ. "אנחנו יודעים שמי שחיכה לסחורה הזו מאוד כועס", אומר אותו גורם בכיר, "רותח מזעם על הפדיחה הזו. זו רעידת אדמה בעולם התחתון, מישהו שם נרדם בשמירה וזה יכול להוביל למלחמת עולם בין הארגונים שמטילים את האשמה לפשלה הזו אחד על השני".
כך או כך, העובדים בחברת "תופאפ" לא ישכחו את האירוע הזה. כשהגענו לשם השבוע מצאנו את המנהל יושב במשרד הקטן המשקיף לרחבת פריקת המשאיות. "עזבו אותי מהדברים האלה", ביקש, "אני רק רוצה להתרחק מהסיפור הזה". עובד אחר סיפר שהמשטרה הביאה למקום צבא שלם שישמור על הסמים.
בונה מאשר את הדברים. "לא היה צריך לשלוף מחשבון כדי להבין שמדובר פה במשלוח ששווה מיליונים רבים, מאות מיליונים. היה ברור שמישהו יקלוט בהקדם שקרתה תקלה. מונחים פה על הכף, חוץ מכסף, גם מוניטין. היה ברור שיש פה תעוזה. לא שיש תקדימים שבהם גנבים שדדו משלוח סמים שהמשטרה שמה עליו את היד, אבל לא רצינו לקחת ריזיקה. ראית פעם נרקוס? אז זה היה נרקוס. היו פה עשרות לוחמי יס"מ חמושים שיצאו בשיירה לכיוון המטה הארצי בירושלים. ארבע וחצי אחר הצהריים, שיירה של צ'קלקות, החומר עלה לכספות במטה הארצי. מחזה מטורף".
פורסם לראשונה: 07:49, 04.12.20