אם הכול ילך כמתוכנן, בעוד כמה חודשים נתחיל לראות את הסוף של תקופת הקורונה, שאותה רובנו נעדיף לשכוח. הרבה דברים יחזרו להיות כפי שהיו - המסעדות והמטוסים יתמלאו, ונראה שגם לאולמות הקולנוע נחזור - אבל ישנם גם לא מעט שינויים שילוו אותנו בשנים הקרובות. אחד מהם הוא הזמינות הגבוהה מאי פעם של תוכן חדש באיכות גבוהה על מסכי הטלוויזיה שלנו.
- לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
בזכות שירותים כמו נטפליקס, שמשדרת כבר זמן מה ב-4K ומציעה גם תכנים בפורמט Dolby Vision, ושירותי VOD ישראליים שסוף-סוף מתחילים לעבות את היצע תוכני ה-4K שלהם, הרעיון של "קולנוע ביתי" נגיש יותר היום מאי פעם. לא צריך לרכוש תקליטורי בלו-ריי או לעשות מנוי לשירותים אזוטריים - בהינתן רוחב פס זמין גבוה מ-25 מגהביט, אפשר לראות תוכן ב-4K עם צליל היקפי.
אבל איך מגיעים מההבנה "אני רוצה קולנוע ביתי" לישיבה על ספה וצפייה בתכנים באיכות גבוהה? אם אתם מתחילים מאפס, יש כמה רכישות שתצטרכו לעשות, בשלושה תחומים: תמונה, צליל ומקור תוכן.
גודל מסך
כדי להבין מהו גודל המסך האידיאלי עבורכם, יש שני דברים שאתם צריכים לדעת: מהו מרחק הישיבה שלכם מהמסך ואיזה תוכן אתם רוצים לראות. אומנם מפתה לחשוב שמסך שממלא את כל שדה הראייה שלכם הוא המסך האידיאלי, אבל זה לא באמת נכון: רוב התוכן לא נוצר מתוך מחשבה שהמשתמש יצטרך להזיז את הראש הרבה כדי להתמקד במה שקורה.
כלל האצבע הוא שהמסך צריך למלא לכל הפחות 30% משדה הראייה שלכם (2.69 מטר למסך 65 אינץ'), ואם אתם מתכננים לצפות בעיקר בסרטי קולנוע, 40% משדה הראייה (1.98 מטר למסך 65 אינץ'). מסך גדול מדי לא באמת ישפר את החוויה יותר מדי.
טכנולוגיית מסך
כאן יש לכם שלוש אופציות בסיסיות. מסך LCD, מסך OLED ומקרן. מסכי OLED הם עדיין אלה שייתנו לכם את חווית הצפייה הטובה ביותר, אך במחיר גבוה יחסית. הם גם לא תמיד מתאימים לחדר מואר מאוד, כי הבהירות שלהם לא גבוהה כמו של מסכי LCD חדשים. מצד שני, מסכי LCD לא ייתנו לכם אותו עומק של צבעים, ולא יצליחו להציג צבע שחור מוחלט. מקרנים? היתרון הוא שאפשר לקבל מסך עצום יחסית בזול, ובחדר חשוך לראות תמונה מצוינת - די כמו בקולנוע. החיסרון הוא שמקרנים לא מתאימים כל כך לחדרים מוארים.
למה לשים לב?
- תמיכה ב-HDR. זוהי טכנולוגיה שבמסגרתה יחד עם התמונה, המסך מקבל מידע נוסף שמטרתו לעזור בעיבוד שלה. תחשבו על זה כעל הוראות בימוי.
- יכולות עיבוד תמונה. לא כל מסך זהה ביכולת עיבוד התמונה שלו. זה נכון לתוכני 4K, ונכון במיוחד לתוכני HD שבהם המסך צריך למלא יותר נקודות מאלו שיש עבורן מידע. בכל מקרה, עדיף לצפות במסך בפעולה לפני שאתם רוכשים אותו.
מקרן צליל או רמקולים?
יש אנשים שייעלבו מעצם השאלה. נכון, אף מקרן קול לא יוכל לספק לכם חוויית צליל היקפי שוות ערך לרמקולים שממוקמים מסביבכם. מצד שני, מיקום רמקולים מסביבכם דורש, ובכן, למקם אותם. לא לכולם יש כוח או יכולת. כן כדאי לכם לדעת שמקרני צליל היקפי מנסים לדמות רמקולים אחוריים באמצעות כיוון הצליל לקירות (ובמקרים מסוימים גם לתקרה), כך שיוחזרו מהם ויגיעו לתוך האוזניים שלכם מהכיוון הנכון. ברבים מחדרי הסלון בישראל אין שני קירות משני צידי המסך, מה שיפגע בניסיון הזה.
יש פתרונות היברידיים, דוגמת זה שמציעה חברת סונוס. תוכלו לחבר את מקרן ה-Arc שלה בצורה אלחוטית לשני רמקולים אחוריים, מה שישאיר למקרן הקול את העבודה של ערוצי קול קדמיים וערוצי תקרה, אם אתם צופים בתוכן Atmos (על כך בהמשך). הפתרון הזה, אגב, מייתר גם את הרסיבר.
איך בוחרים רסיבר?
כדי לבחור רסיבר, ראשית עליכם להבין מה אתם צריכים שהוא יעשה. בערכת קולנוע ביתי סטנדרטית, הרסיבר הוא זה שמטפל במקורות התמונה והצליל שלכם, מעבד את האודיו, שולח אותו לרמקולים ואת התמונה לטלוויזיה. זה הופך אותו לצומת חשוב מאוד במערך הקולנוע הביתי.
בין השאר, הרסיבר הוא זה שמגביל את מספר הרמקולים שתוכלו לחבר למערכת ואת ההספק שיגיע אליהם. הרסיבר הוא גם זה שיודע (או לא יודע) להתמודד עם תקני צליל ותמונה, ועלול להיות צוואר בקבוק עבור המערכת. כך למשל, אם הרסיבר שלכם לא תומך בדולבי אטמוס (תקן קולנוע ביתי חדש לסאונד איכותי) לצליל וב-Dolby Vision לתמונה, כל מקור שינסה להעביר אותם דרך הרסיבר למסך לא יוכל לעשות זאת.
רוצים רסיבר שתוכלו לחבר אליו פלייסטיישן 5 או אקס-בוקס Series X? רוב היכולות של הקונסולות החדשות יפעלו בכל רסיבר מודרני, אבל אם תרצו לנצל את יכולות קצב הרענון המשתנה של האקס-בוקס (שיתווספו לפלייסטיישן בעדכון עתידי), תצטרכו שכל השרשרת שמאחורי הקונסולה - הן הרסיבר והן המסך - תתמוך במה שמאפשר את קצב הרענון הזה, תקן HDMI 2.1.
יש עשרות פרמטרים כאלה - תקני קול, תקני תמונה, חיבורים אלחוטיים לרסיבר, רדיו אינטרנטי ועוד. אפילו מספר כניסות ה-HDMI לרסיבר יכול להיות שיקול, אם אתם מתכוונים לחבר אליו הרבה מוצרים. מה שמחזיר אותנו לנקודה המקורית: קודם הבינו מה אתם רוצים שהרסיבר יעשה ומה יתחבר אליו, ורק אז לכו לקנות אחד.
איך ממקמים רמקולים?
מיקום הרמקולים הוא משימה חשובה, ועדיף לא לאלתר בה. בצליל 5.1 אתם רוצים שהרמקול המרכזי יהיה ממש מולכם, והרמקולים הקדמיים בקו המסך בזווית של 30-22 מעלות מכם, בגובה האוזניים שלכם כשאתם יושבים. הרמקולים האחוריים? יש שגורסים כי הם צריכים להיות 60-30 ס"מ מעל גובה האוזניים שלכם, בזווית של 150-130 מעלות.
אבל זה רק הבסיס. אם אתם רוצים חוויית סאונד שבאמת תתחרה בקולנוע, זה ישפיע על הרבה יותר ציוד בחדר - החל מהרצפה (שטיחים עדיפים, כדי למנוע הקרנת צליל מהרצפה) ועד לעובי הווילונות.
אנחנו חיים בעידן הסטרימרים. אם עד לפני כמה שנים המלה הזו תיארה בעיקר מכשירים לצריכה של תוכן פיראטי, כיום השוק מלא בקופסאות קטנות שמטרתן הראשית היא לחבר אתכם לשירותים חוקיים לגמרי שזמינים כיום בארץ. האם תתקשו למצוא דרך לנגן עליהן תוכן פיראטי? נראה שלא, אבל לא על זה באנו לדבר.
נטפליקס הוא כיום השירות המקומי עם איכות התוכן הטובה ביותר מבחינה טכנית. תכנים רבים משודרים ב-4K לכל הפחות, ויש לא מעט הפקות שמשודרות באטמוס. גם מבחינת צליל, בחלק ניכר מהתוכן תקבלו 5.1 לפחות ולפעמים גם דולבי אטמוס. גם ב-Amazon Instant Video יש מבחר לא רע של תוכני 4K עם צליל היקפי.
שירותי ה-VOD הישראליים הרבה פחות תחרותיים מהבחינה הזו. רוצים 4K? יש קצת תכנים. רוצים צליל היקפי? המשיכו לרצות. לחברות הישראליות הרבה פחות דחוף לספק לכם סאונד נורמלי. וחבל, חבל מאוד שכך.
אם אתם עדיין רוצים דיסקים, הדרך הצרכנית הטובה ביותר לנגן את התוכן האיכותי ביותר שזמין בחנויות היא על קונסולת Xbox One X או Xbox Series X. אפשר גם על פלייסטיישן 5, אך זו לא תומכת כיום ב-Atmos או ב-Vision של דולבי. מובן שיש גם נגנים ייעודיים לדיסקים האלה, אבל רובם עולים כמו הקונסולה, והערך המוסף שהם מספקים רלוונטי בעיקר לחדרי קולנוע ביתי הרבה יותר מתקדמים.