חבילות ללא אישור: "סלקום" תחזיר כסף ללקוחות
החברה תשלם כ-2.8 מיליון שקל למנויים שחויבו על חבילות המשך לגלישה - ללא הסכמה מפורשת. הסדר הפשרה אושר למרות התנגדות היועמ"ש
השופטת עידית ברקוביץ מבית המשפט המחוזי בתל אביב אישרה לאחרונה
הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד סלקום עקב חיוב ללא הסכמה של לקוחות שמיצו חבילות גלישה בתשלום על חבילת המשך – התנהלות שבגינה משרד התקשורת הטיל עליה עיצום כספי של כ-1.2 מיליון שקל. הפיצוי הכולל ללקוחות יעמוד על כ-2.8 מיליון שקל.
לפי ההסדר, כל הלקוחות שחרגו מחבילת הגלישה וחויבו עבור חבילת המשך ללא הסכמה מפורשת יזכו להשבה לפי מתווה מדורג. אלה שחויבו בין ספטמבר 2014 לינואר 2017 – המועד שבו הרישיון של סלקום תוקן ונאסר עליה מפורשות להרחיב שירות שלא התבקש – יזכו להשבה על שלושת מחזורי החיוב הראשונים: 100% על החיוב הראשון, 50% על השני ו-25% על השלישי. לעומת זאת, מי שחויב לראשונה מינואר 2017 ועד לאישור ההסדר יקבל השבה מלאה על שני מחזורי חיוב.
ההסדר הושג בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגיש לקוח החברה בעבר באמצעות עוה"ד ג'קי בובליל ושרגא צייגר. בבקשה צוין כי המבקש היה מנוי בתוכנית עם נפח גלישה מוגבל כשלפי ההסכם סלקום הייתה רשאית להאט את מהירות הגלישה עם מיצוי החבילה.
בפועל, מה שהחברה עשתה הוא להודיע לו כשניצל 75% ו-95% מהחבילה שעם סיומה יחויב אוטומטית בחמישה שקלים על נפח גלישה של 1 ג'יגה – וכך אכן היה אף שלא הסכים לכך.
בבקשה נטען כי החיוב האוטומטי על חבילת ההמשך נעשה בניגוד להסכם ולתנאי הרישיון של סלקום – הפרה שבגינה אף חויבה בעיצום כספי של כ-1.2 מיליון שקל. סלקום התבקשה לפיכך להחזיר למנויים את החיובים ביתר שהוערכו בכ-2.5 מיליון שקל, ולהפסיק לצרף לקוחות לחבילות המשך ללא הסכמתם.
בתחילה טענה סלקום באמצעות עו"ד דרור ורסנו כי הייתה רשאית לבצע את השינוי כל עוד הודיעה עליו מראש. היא הוסיפה שעד 2017 הוראות הרישיון שלה לא היו ברורות ואי אפשר היה להבין מהן שנאסר עליה להרחיב את השירות גם אחרי הודעה ללקוח. מכל מקום, ברגע שהמנויים השתמשו בשירות הרי שהסכימו לו בהתנהלותם.
לאחר שהתקיים בין הצדדים משא ומתן והליך גישור הם הגישו בקשה לאשר את הסדר הפשרה שגיבשו. השופטת עידית ברקוביץ אישרה אותו לאחר שמצאה כי הוא ראוי, מאוזן והוגן, חרף התנגדות היועמ"ש שטען בין היתר כי היקף הפיצוי לא הולם בנסיבות.
השופטת ציינה כי החלוקה לשתי תקופות השבה הגיונית מאחר שלגבי התקופה הראשונה אי אפשר לשלול את טענתה של סלקום שתנאי הרישיון לא היו ברורים עד שתוקנו.
היא הוסיפה כי מאז 2019 אין עוד מנויים שההסכמים עמם לא כוללים הסכמה לחיוב עבור חבילות המשך, כך שהפרת הרישיון לא נמשכת.
השופטת הוסיפה כי גם ההחלטה להגביל את מחזורי החיוב שבגינם יקבלו המנויים החזר הגיונית מאחר שאי אפשר לשלול את טענתה של סלקום כי במידה מסוימת הסכימו לחיוב או לפחות לא הקטינו את הנזק משום שלא התלוננו עליו גם אחרי שקיבלו הודעות וחויבו מספר פעמים.
הגמול למבקש יעמוד על 0.5% מהפיצוי ואילו עורכי הדין שלו יזכו בשכר טרחה של 17.5% – מחציתו תשולם 30 יום לאחר האישור והמחצית השנייה אחרי שהלקוחות יקבלו את ההחזר.
- לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
- הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
- ב"כ המבקש: עוה"ד ג'קי בובליל ושרגא צייגר
- ב"כ המשיבה: עו"ד דרור ורסנו
- ynet הוא שותף באתר פסקדין
מומלצים